علائم و نشانه های هشدار دهنده هپاتیت سی چه می باشد؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله در مورد علائم و نشانه های هپاتیت سی با یکدیگر گفت و گو می کنیم.

هپاتیت التهاب کبد می‌باشد و می تواند بسیار جدی و خطرناک باشدو با این حال در مراحل اولیه بیماری دارای علائم قابل توجهی نمی‌باشد و بسیار سخت قابل تشخیص می‌باشد تا شما بتوانید آن را درک کنید و متوجه آن شوید.

هپاتیت سی چیست؟

هپاتیت التهاب کبد می‌باشد و می تواند بسیار جدی و خطرناک باشدو با این حال در مراحل اولیه بیماری دارای علائم قابل توجهی نمی‌باشد و بسیار سخت قابل تشخیص می‌باشد تا شما بتوانید آن را درک کنید و متوجه آن شوید.

هپاتیت اغلب توسط ویروس های هپاتیت- هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از:

عفونت

دارو

سموم

فرایندهای خودایمنی بدن

ویروس هپاتیت C به عنوان جدی ترین ویروس هپاتیت در نظر گرفته می شود.

انواع مختلف هپاتیت C چیست؟

دو نوع هپاتیت وجو دارد. هپاتیت سی حاد و هپاتیت سی مزمن. مدت زمانی که علائم هپاتیت را در خود مشاهده میکنید نوع هپاتیت را برای شما مشخص می کند.

با هپاتیت C حاد، علائم کوتاه تر هستند، شش ماه یا کمتر. با این حال، هپاتیت حاد می تواند به هپاتیت مزمن منجر شود. ممکن است هپاتیت مزمن شما تمام عمر شما را داشته باشد، زیرا برای بدن بسیار دشوار است تا بتواند به طور کامل این بیماری را از خود دفع کند.

محققان هنوز نمی‌دانند چرا بدن بعضی از افراد شکل مزمن این بیماری را در بدن خود توسعه می‌دهند.

برخی از علائم هپاتیت C چیست؟

علائم اولیه

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تا 80 درصد از منابع مبتلایان به هپاتیت C حاد علائم را تجربه نمی کنند. در بعضی موارد، علائم را به مدت طولانی پس از آلوده شدن، تجربه می کنند. این علائم می تواند خفیف یا شدید باشد و شامل موارد زیر است:

تب

احساس خستگی

کم اشتهایی

اگر بلافاصله بعد از عفونت علائم هپاتیت سی را در خود مشاهده کنید ممکن است علائم زیر را در خود مشاهده کنید:

حالت تهوع یا استفراغ

دل درد

درد مفصلی یا عضلانی

اختلالات در حرکات ادرار یا روده

زرد شدن چشم یا پوست

علائم اولیه معمولا بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت C حدود 6 یا 7 هفته طول می کشد.

علائم تاخیری

برخی از افراد ممکن است علائم هپاتیت C را طی دو هفته از عفونت ایجاد کنند. ممکن است برخی دیگرقبل از اینکه متوجه علائم شوند، تاخیر بیشتری را تجربه کنند.

بین مدت 6 تا 9 ماه و یا حتی مدت زمانی بیشتر ممکن است زمان لازم باشد تا شخص علائم مبتلا شدن به هپاتیت را در خود مشاهده کند. دیدن علائم این ویروس بعد از مدت ها می تواند به این دلیل باشد که این ویروس می تواند به آسیب‌های جدی کبدی منجر شود.

هپاتیت C چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی تشخیص این بیماری سخت می‌باشد، زمانی که احساس کردید که دچار هپاتیت شده‌اید باید سریعا آزمایش دهید. یک آزمایش ساده خون می توان مشخص کند که آیا شما به هپاتیت سی مبتلا شده‌اید یا خیر.

پس از اینکه پزشک نتایج آزمایش شما را مطالعه کرد پزشک برای شما آزمایش کبدی تجویز می کند تا مشخص شود هپاتیت سی به کبد شما آسیب وارد کرده است یا خیر!

چگونه هپاتیت C را درمان می کنید؟

در گذشته، هیچ دارو برای درمان هپاتیت سی وجود نداشت. با این حال، در طول چند سال گذشته، داروهایی برای درمان هپاتیت سی تجویز شده است. اگر در خود علائمی احساس می‌کنید یا دارای عفونت مزمن بدون علامت هستید پزشک متخصص کبد شما را راهنمایی می کند تا به بهترین شکل و در دوره درمانی خاص درمان شوید.

پزشک همچنین تمام علائم و آزمایش های خون شما را بررسی می کند تا مطمعن شود که درمان برای شما موثر بوده است یا خیر!

چگونه از مبتلا شدن به هپاتیت سی جلوگیری کنیم؟

تشخیص هپاتیت سی تنها از روی علائم ونشانه‌های آن بسیار سخت و دشوار می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که از خود مراقبت کرده‌اید:

داشتن رابطه جنسی سالم به منظور جلوگیری از بیماری‌های منتقل شده از راه جنسی

اگر می‌خواهید خالکوبی کنید یا گوش های خود را سوراخ کنید مطمعن شوید و اطمینان حاصل کنید که از سوزن‌های استریل استفاده می‌شود

اجتناب از استفاده از سوزن های مشترک

اگر فکر می‎‌کنید ممکن است در معرض مبتلا شدنهپاتیت سی قرار گرفته باشید بهتر است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید از جلوگیری به آسیب های احتمالی کبد خود پیشگیری کنید.

چرخه ی زندگی ویروس هپاتیت سی

برای از بین بردن ویروس هپاتیت سی چه کنیم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ