گوجه فرنگی دو قرن پیش هم متهم به مسمومیت بود

پیش از این‌که ایرانی ها فکر کنند سمی به نام finish گوجه فرنگی‌ها را سرطان‌زا کرده، تا اواخر قرن هجدهم، بیشتر اروپایی‌ها از این میوه می‌ترسیدند.

گوجه فرنگی که به تازگی شایعه سمی بودنش در کشور پیچیده، تاریخ پرفرازونشیبی دارد. پیش از این‌که ایرانی ها فکر کنند سمی به نام finish گوجه فرنگی‌ها را سرطان‌زا کرده، تا اواخر قرن هجدهم، بیشتر اروپایی‌ها از این میوه می‌ترسیدند.
آن موقع‌ها نام دیگر این میوه «سیب سمی» بود، چون تصور می‌شد اشراف‌زادگان پس از خوردن آن مریض می‌شدند و می‌مردند، اما حقیقت موضوع این بود که اروپایی‌های ثروتمند از کاسه‌های قلع استفاده می‌کردند‌ که سرب بالایی داشتند. چون گوجه فرنگی اسید بالایی دارد وقتی روی این ظروف مخصوص قرار می‌گرفت، سرب را از ظرف می‌شست و در نتیجه بسیاری از مرگ‌ها بر اثر مسمویت با سرب اتفاق می‌افتاد. آن موقع هیچکس نمی‌دانست که بین کاسه و سم چنین رابطه‌ای برقرار است و به همین دلیل گوجه فرنگی را مقصر می‌دانستند.
حوالی سال ۱۸۸۰ با ابداع پیتزا در شهر ناپل ایتالیا، محبوبیت گوجه فرنگی در اروپا به شدت همه‌گیر شد. اما آن‌طور که آندرو اف اسمیت در کتاب خود درباره تاریخ گوجه فرنگی در آمریکا توضیح داده بود،  پشت بدنامی گوجه فرنگی در آمریکا و انگلیس داستان دیگری هم بود. گوجه فرنگی فقط به خاطر شستن سرب مقصر قلمداد نمی‌شد قبل از اینکه این میوه به میز خانواده‌های آمریکای شمالی راه یابد، یک تاجریزی کشنده، خانواده‌ای سمی از گیاهان سولاناسه (سیب‌زمینی‌سانان) که حاوی سم‌هایی به نام تروپان آلکالوید است. به همین دلیل استعمارگران آمریکا، از گوجه فرنگی فقط برای تزیین استفاده می‌کردند. مهاجرت اروپاییان به آمریکا و ورود پیتزا به آمریکا باعث شد باورهای غلط درباره این میوه از بین برود.
(منبع: smithsonianmag)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ