خودکشی قابل پیش‌بینی شد

آزمایش ژنتیکی، امکان اقدام به خودکشی در افرادی را که در خطر بالایی هستند با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی می‌کند.

آزمایش ژنتیکی، امکان اقدام به خودکشی در افرادی را که در خطر بالایی هستند با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی می‌کند.
دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند که تغییری شیمیایی در یک ژن انسانی را کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث شود –  با یک آزمایش خون ساده، احتمال خودکشی در فرد را پیش‌بینی کرد.
بنا بر تحقیقی که در مجله روانپزشکی آمریکا منتشر شده، این ژن که SKA2 نام دارد در واکنش‌های مغز به هورمون‌های استرسی دخالت دارد. زاخاری کامینسکی، نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «خودکشی بیماری عمومی بزرگی است که می‌توان جلویش را گرفت. اما تلاش ما برای جلوگیری از خودکشی بی‌نتیجه است، چون ما راهی نداریم که بفهمیم چه کسانی بیشتر در معرض خودکشی هستند. با آزمایشی مثل آنچه ما انجام دادیم، می‌توانیم احتمال خودکشی را با شناسایی افرادی که در معرضش هستند، تخمین بزنیم و پیش از اینکه دیر شود جلوی یک فاجعه را بگیریم.
در این تحقیق هم از کسانی که دچار مشکلات روانی بودند و هم افراد سالم نمونه خون گرفته شد.
تحلیل ژنتیکی نشان داد در کسانی که با خودکشی مرده بودند، ژن SKA2 جهش کرده بود. همچنین یک ترکیب شیمیایی به نام گروه متیل هم به ژن آنها اضافه شده بود.
در کسانی که خودشان را کشته بودند سطح جایگزینی گروه متیل به جای هیدروژن روی این ژن بالاتر بود.
محققان قدرت پیش‌بینی کننده آزمایش خود را روی نمونه خون‌های صدها مغزی که خطر خودکشی در آنها مشهود بود و بعضی‌هاشان اقدام به خودکشی کرده بودند تست کردند.
آنها متوجه شدند آزمایش در ۹۰ درصد کسانی که در معرض خودکشی بودند، نتیجه‌ی مثبت داشته است.
در مورد افراد جوان، دقت آزمایش ۹۶ درصد بود. وقتی نمونه خون آدم‌هایی که کمتر در معرض خودکشی قرار داشتند به آزمایش اضافه شد، دقت آزمایش به ۸۰ درصد تقلیل یافت.
کامینسکی نتیجه‌ی آزمایش را مهم می‌داند و می‌گوید: «ما ژنی را پیدا کرده‌ایم که فکر می‌کنیم می‌تواند واقعا در شناسایی مجموعه‌ای از رفتارها از جمله افکار خودکشی مهم باشد.»
او در عین حال گفت برای اثبات این موضوع لازم است که آزمایش‌هایی در ابعاد وسیع‌تر انجام شود.
(منبع: spring)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ