هشدار جدی وزیر بهداشت درباره عواقب عدم مصرف شیر

مهرناز زاوه
سید حسن هاشمی وزیر بهداشت کشور درباره عواقب عدم مصرف شیر ابراز نگرانی شدید کرد و به مردم توصیه کرد که به جای رسیدن به ظاهرشان و خریدن چیپس و پفک، شیر بخرند.

وزیر بهداشت کشور درباره عواقب عدم مصرف شیر ابراز نگرانی کرد و به  مردم توصیه کرد که به جای رسیدن به ظاهرشان و خریدن چیپس و پفک، شیر بخرند.
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «شیر غذایی بسیار ارزشمند و بهترین منبع پروتئین است، اما می‌توان گفت عدم مصرف آن از سوی مردم مشکل فرهنگی است، چرا که متأسفانه اغلب افراد فقط به ظاهرشان توجه می‌کنند. شما شاهد هستید که مردم تا چه اندازه برای وسایل دیگر مانند لباس و لوازم آرایش هزینه می‌کنند، اما در مقابل به چهار ستون بدنشان آن‌قدر که باید اهمیت نمی‌دهند و متأسفانه اولین ماده‌ای که از سبد غذایی حذف می‌کنند، شیر است. برای کودکان‌شان چیپس و پفک می‌خرند اما توجهی به مصرف روزانه یک و نیم تا دو لیوان شیر ندارند.»
او افزود: «با ادامه این روند در کشور، در آینده خطر کوتاه قد شدن ایرانی‌ها وجود دارد، چرا که عدم مصرف شیر و لبنیات یا کاهش آنها در تراکم و توده‌ استخوانی موثر است. متأسفانه در حال حاضر از هر دو زن بالای ۴۰ سال کشور و هر سه مرد بالای ۴۰ سال کشور یک نفر پوکی استخوان شدید دارد.»
وی ادامه داد: «این آمار و ارقام بی‌تردید در آینده برای جوانان امروز بیشتر از این خواهد شد. در حال حاضر سالانه ۵۰ هزار نفر دچار  شکستگی می‌شوند که ۱۰ هزار نفر از آنها به دلیل عوارض ناشی از شکستگی جان خود را از دست می‌دهند و مابقی نیز دچار معلولیت می‌شوند. بنابراین مردم باید در نوع تغذیه‌ی خود تجدید نظر کنند. در تمام دنیا افرادی که طول عمر و سلامتی بیشتری دارند عمدتاً غذای‌شان شیر و مشتقات آن است. بر همین اساس مادران باردار نیز اگر می‌خواهند سالم بمانند باید مصرف روزانه شیر را برای خود و فرزندشان جدی بگیرند.»
وی بر لزوم مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر تاکید کرد و گفت: برنامه دولت آن بوده که در مدارس شیر توزیع کند. قبول دارم که این کار اکنون به صورت ناقص انجام می‌شود. باید برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه صورت بگیرد تا با محوریت جهاد کشاورزی، نوع شیر مدارس انتخاب و به صورت مناسب توزیع شود. حتماً در این رابطه در دولت بحث خواهیم داشت.
وزیر بهداشت درباره تولیدکنندگان شیر و لبنیات گفت: «دولت همواره حامی تولیدکنندگان بوده است اما یک‌جانبه عمل کردن در قیمت‌گذاری درست نیست. باید واقعیت‌ها در نظر گرفته شود. شیر نباید به عنوان هزینه در سبد خانوار تلقی شود، چرا که خریدن شیر هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است. امیدوارم رسانه‌ها و صدا و سیما در فرهنگ‌سازی افزایش مصرف شیر و لبنیات کمک کنند. سلامتی مردم در گرو تغذیه سالم است و این تغذیه‌های وارداتی آسیب جدی به سلامت می‌رساند. امیدواریم مصرف شیر و لبنیات در کشور افزایش یابد.»
هاشمی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید شیر، خواهان حمایت جدی از فعالان عرضه دامپروری به ویژه افرادی شد که به صورت سنتی و مکانیزه به تولید شیر می‏‌پردازند.

مطلب مرتبط: شیر سرد برای کودک بهتر است یا گرم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ