بهترین و کم هزینه‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

مهرناز زاوه
بر اساس آمار ارائه شده، تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشورمان حدود ۵۰۰ هزار نفر است.

بر اساس آمار ارائه شده، تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشورمان حدود ۵۰۰ هزار نفر است. بیماری پیش‌رونده‌ای که سیستم حافظه و تفکر انسان را مختل می‌کند و سر آخر سلول‌های مغز را از بین می‌برد. این اختلال می‌تواند با علایمی مانند فراموشی، مشکلات کلامی و یا عدم تشخیص افراد بسیار نزدیک خانواده همراه باشد.
مطالعات محققان آمریکایی نشان می دهد پیاده روی منظم و مداوم در تقویت حافظه نقش قابل ملاحظه ای دارد. بر اساس این تحقیق ۴۰ دقیقه پیاده روی آرام سه بار در هفته می‌تواند موجب افزایش اندازه غده هیپوکامپ (کنترل کننده حافظه) در مغز شود و عملکرد ذهنی را با بالا رفتن سن، بهبود بخشد.


برای انجام این پژوهش ۱۲۰ داوطلبی را که انتخاب کرده بودند به دو گروه تقسیم کردند. از یک گروه خواسته شد ۳ روز در هفته و هر بار به مدت ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنند و گروه دیگر تنها تمرینات ساده کششی را انجام دادند. پس از پایان از هر دو گروه اسکن مغزی گرفتند که بررسی اسکن‌ها حاکی از آن بود که حجم غده هیپوکامپ به میزان ۲ درصد در گروهی که پیاده‌روی کرده بودند، افزایش یافته است و همین منطقه از مغز در گروه دوم افزایش بسیار اندکی داشته است.

محققان معتقدند کاهش کارایی غده هیپوکامپ مغز با افزایش سن، اجتناب ناپذیر است اما انجام ورزش های ملایم و سبک به بهبود ساختار این بخش کمک قابل ملاحظه ای می نماید.
شرح و نتایج این مطالعه در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

مطلب مرتبط:
هشدار برای افسرده‌ها؛ زوال عقل در کمین است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ