تب دنگی چیست؟ علائم، تشخیص و درمان آن

alikarimi55
در حالی که همه در جهان نگران کروناویروس هستند، ویروس دیگری در جهان وجود دارد که با نرخ پایین تری نسبت به این بیماری در حال گسترش است: تب دنگی. از امروز (11 فوریه 2020) ، تعداد 112 خوشه فعال وجود دارد که 23 مورد از آنها “قرمز” است و از زمان شروع این خوشه […]

تب دنگی

در حالی که همه در جهان نگران کروناویروس هستند، ویروس دیگری در جهان وجود دارد که با نرخ پایین تری نسبت به این بیماری در حال گسترش است: تب دنگی. از امروز (11 فوریه 2020) ، تعداد 112 خوشه فعال وجود دارد که 23 مورد از آنها “قرمز” است و از زمان شروع این خوشه بیش از 10 مورد گزارش شده است.

بزرگترین خوشه در بگونیا درایو در ییو چو کانگ (166 مورد) و پس از آن جاده گانگسا در بوکیت پانجانگ (96 مورد) اتفاق افتاد.

مسئله ترسناک تر این است که بر اساس گزارش ها ، دوران کنونی دنگی ناشی از ویروس های غیر متداول، DenV-3 است. از آنجا که این نژاد از ویروس ها در 3 دهه گذشته حاکم نبوده، اکثر افراد نسبت به آن مصونیت ندارند ، از این رو نرخ انتقال آن بالا است.

از آنجا که تب دنگی (و ویروس های دیگر مانند زیکا و چیکونگونیا) توسط پشه تب زرد که بومی مناطق گرمسیری است منتقل می شود ، این بیماری تهدیدی بسیار بزرگتر در کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند سنگاپور است.

در زیر علائم تب دنگی و همچنین هزینه های مربوط به پیشگیری و درمان بیماری بررسی می شود.

بیشتر بدانید: چه حشراتی ما را نیش میزنند

علائم تب دنگی

همانطور که گفته شد علائم و نشانه های تب دنگی در واقع بسیار شبیه به آنفولانزای معمولی است. مهمترین علائم آن دو مورد آخر است که بثورات و کبودی / خونریزی از لثه و / یا بینی است.

دنگی باعث افت تعداد پلاکت ها می شود و از آنجا که پلاکت ها هستند که به خون شما در لخته شدن کمک می کند ، بزرگترین علامت ابتلا خونریزی از لثه ها و / یا بینی است.

اگر بی دلیل در اثر ضربات سبک و ضربات شدید می شوید دچار کبودی می شوید ، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

تب خونریزی دنگی (یا سندرم شوک دنگی) یک شکل شدید تب دنگی است که می تواند باعث عوارض ناشی از خونریزی گسترده تر ، فشار خون پایین یا شوک و حتی مرگ شود.

علائم تب خونریزی دنگ

  • درد معده و / یا حساسیت
  • استفراغ شدید (> 3 بار در 24 ساعت)
  • خونریزی از بینی یا لثه ها
  • استفراغ خون
  • خون در مدفوع
  • احساس خستگی ، بی قرار یا تحریک پذیری

تب دنگی

خوشه های آژانس ملی محیط زیست

آژانس ملی محیط زیست خوشه هایی برای تب دنگی در مناطق مسکونیِ سنگاپور ایجاد کردند که دارای کدهای رنگی برای نشان دادن وخامت اوضاع هستند. سبز ایمن ترین ، زرد متوسط و قرمز زنگ هشدار بالا است.

بیشتر بدانید: گزیدگی حشرات چه زمانی مشکل ساز است؟

خوشه زمانی ایجاد می شود که 2 یا چند مورد در طی 14 روز در فاصله 150 متری از یکدیگر به بیماری مبتلا شوند. در آنها بر اساس وضعیت فعلی خود از کدگذاری رنگی استفاده می کنند:

  • قرمز – 10 مورد یا بیشتر
  • زرد – کمتر از 10 مورد
  • سبز – 0 مورد

درمان و هزینه ها

اگر فکر می کنید به دنگی مبتلا شده اید، باید سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. علائم تب دنگی معمولاً شدیدتر از آنفولانزای معمولی است. به عنوان مثال ، تب معمولاً طولانی تر است و تا یک هفته ادامه دارد.

پزشک معالج شما را معاینه و توصیه می کند ، و اگر مشکوک به دنگی باشد، آزمایش خون برای تأیید آن انجام خواهد شد. آنها به تعداد پلاکت شما نگاه می کنند – برای مرجع ، سطح طبیعی در حدود 150k تا 450k در میلی لیتر است.

در اکثر اوقات، شما می توانید یک MC طولانی مصرف کنید و با استراحت و هیدراتاسیون کافی بهبود یابید. به خودی خود هیچ درمانی وجود ندارد.

با این حال ، اگر تعداد پلاکت شما خیلی کم شود (کمتر از 80 کیلوگرم در میلی لیتر) ، ممکن است در بیمارستان بستری شوید و تحت نظر قرار بگیرید. استراحت مطلق برای جلوگیری از صدمه دیدن که باعث خون ریزی می شود پیشنهاد می شود.

بیشتر بدانید: با لیمو حشرات را از خانه دور نگه دارید!

آیا ممکن است با تب دنگی بمیرید؟

بیشتر مردم از تب دنگی بهبود می یابند ، اما بله ، شما ممکن است از دنگی بمیرید. انواع کشنده دنگی، تب خونریزی دنگی و سندرم شوک دنگی است که معمولاً 3 تا 7 روز پس از علائم خفیف دنگی ایجاد می شود.

تب خونریزی دنگی با درد شدید شکم ، استفراغ مداوم ، تغییر ناگهانی دما ، سوزش و یا سردرگمی ذهنی مشخص می شود. علائم سندروم شوک دنگی شامل بی قراری ، سرما و لک پوست و کاهش فشار پالس است.

اگر شما یا عزیزانتان چنین علائمی را تجربه کردید ، فوراً توجه کنید.

تب دنگی

واکسن (دنگواکسیا)

در حال حاضر ، فقط یک واکسن دنگی در سنگاپور ، دنگواکسیا وجود دارد. با این حال اکثرا درمانگاه ها این واکسن ها را ندارند. بسیاری از کلینیک هایی که من به آنها مراجعه کردم (مانند پلی کلینیک ، یک پزشک و غیره) آن را ندارم.

اما ، از طریق کلینیک های پزشکی رافلز با 529.65 دلار  3 دوز (از جمله مشاوره) در دسترس است. ممکن است اطلاعات بیشتری در وب سایت رسمی بهداشت رافلز وجود دارد که می توانید بخوانید.

دنگواکسیا توسط شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی پاستور ساخته شده است و اولین بار در دسامبر 2015 مجوز استفاده در سنگاپور را صادر کرد.

از آن زمان ، HSA و سانوفی تأیید كرده اند كه ” افرادی که زمینه ابتلا به تب دنگی را دارند ممکن است به نوع شدیدتر تب دنگی بعد از واکسیناسیون مبتلا شوند .”

این بدان معناست که اگر قبلاً تب دنگی نداشته اید ، اگر واکسن مصرف کرده و بیمار شوید ، احتمال بیشتری وجود دارد که به عفونت شدیدتری مبتلا شوند.

واکسن فقط برای افراد 12 تا 45 ساله مناسب است و در صورت علاقه به واکسینه شدن دارند ، لطفاً به کلینیک و / یا پزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: روش های خانگی رفع جای نیش حشرات

اقدامات لازم برای جلوگیری از تب دنگی

البته همانطور که از قدیم می گفتند ، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. درمان دنگی خیلی گران نیست (مگر اینکه نیاز به بستری در بیمارستان باشد)، اما در واقع درمان خاصی برای آن وجود ندارد و انتظار برای بهبودی خود به خودی آن درست نیست.

در اینجا چند نکته برای اینکه از افزایش پشه در خانه جلوگیری شود گفته می شود، و نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به تب دنگی.

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید به مناطق خوشه ای سفر کنید، از مواد دفع حشرات استفاده کنید و در هنگام طلوع آفتاب و غروب از تردد در مناطق پرخطر خودداری کنید چرا که در این ساعات پشه ها زیاد بوه و ممکن است نیشتان بزنند.

پشه تب زرد به صورت نوارهای سیاه و سفید روی بدن و پاها مشخص می شوند.

اگر آب راکدی در خانه دارید حتما آن ها را بررسی کنید و خیلی زود از شرشان خلاص شوید. حتماً زیر گلدان های گل و لاله های سقفی را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: 8 راه ساده که پشه ها را فراری می دهند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ