مراقب باشید! این رژیم‌های لاغری باعث ریزش مو می‌شوند

مهرناز زاوه
بسیاری از ما این شرایط را تجربه کرده‌ایم. برای لاغر شدن رژیم گرفته‌ایم و بعد شاهد ریزش شدید موهایمان بودیم. مخصوصا وقتی برای کاهش وزن، در اینترنت به دنبال یک رژیم غذایی آسان و بی‌دردسر می‌گردیم که زود هم نتیجه بدهد.

بسیاری از ما این شرایط را تجربه کرده‌ایم. برای لاغر شدن رژیم گرفته‌ایم و بعد شاهد ریزش شدید موهایمان بودیم. حتی اگر برای خودمان هم پیش نیامده باشد، حتما در میان خانواده و دوستان چند نفری بودند که از این موضوع گله کنند. مخصوصا وقتی برای کاهش وزن، در اینترنت به دنبال یک رژیم غذایی آسان و بی‌دردسرمی‌گردیم که زود هم نتیجه بدهد.  
بهتر است بدانید که رژیم لاغری لزوما با ریزش مو همراه نیست و رژیم علمی و مناسب و تحت نظر پزشک متخصص چنین عوارضی ایجاد نخواهد کرد.
اگر می خواهید موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه کنید زیرا برای این که فولیکول‌های مو محکم‌تر باشد و بیش از حد طبیعی نریزد، باید از مواد مغذی لازم برای مو استفاده کنید.
دکتر میترا زراتی می‌گوید: پروتئین‌هایی که به وسیله گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم مرغ وارد بدن می‌شوند، می‌توانند موجب تقویت فولیکول‌های مو شده، از ضعیف شدن و ریزش موها پیشگیری کنند.
علاوه بر پروتئین‌ها مواد مغذی دیگری هم برای موها وجود دارد که آهن یکی از آنهاست و نقش بسیار مهمی در خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می‌کند بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول‌های مو می‌رسد نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه‌رو خواهد شد.
او با اشاره به اهمیت مواد مغذی دیگر مانند روی ادامه می‌دهد: با توجه به این که روی در تقسیم سلول‌های فولیکول مو نقش مهمی دارد، اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول‌های مو هم تقسیم نمی‌شوند و در نتیجه موهایی که ریخته دوباره رشد نمی‌کنند. در چنین مواقعی طبیعی است موها کم پشت‌تر شود. علاوه بر این موارد، آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همین طور ویتامین A می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.
مصرف چربی‌های سالم هم برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه‌شان حاوی مقدار کافی چربی نیست خشک می‌شود و همین خشک شدن پوست سر عاملی است برای ریزش موها. برای این‌که موهایی سالم و شاداب داشته باشید، نیازمند دریافت چربی‌های مفید به وسیله مصرف مواد غذایی گیاهی و تا حدودی حیوانی هستید.
دکتر زراتی می‌گوید: در رژیم‌هایی که براساس نظر متخصص طراحی نشده، ممکن است بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز مانند چربی‌ها و پروتئین‌ها از برنامه غذایی فرد حذف شود. به عنوان مثال در رژیم‌هایی که در آن مصرف کربوهیدرات‌ها کنار گذاشته می‌شود و نان و برنج به هیچ عنوان مصرف نمی‌شود، انرژی فرد کاهش می‌یابد. در نتیجه سلول‌های مو که تقسیمشان زیاد است، بیشتر از همه آسیب می‌بیند و اولین عارضه‌ای که فرد را درگیر خواهد کرد ریزش مو است.
رژیم‌های کم پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف می‌کند یا تخم مرغ کمتری می‌خورد و حتی ممکن است مصرف لبنیات را کنار بگذارد، باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه فرد با ریزش مو مواجه خواهد شد. حتی اگر موها دچار ریزش نشود ساقه‌های مو آنقدر نازک خواهد شد که خود به خود خرد و کنده می‌شود.
خیلی از نان‌هایی که مصرف می‌کنیم سبوس‌دار است و همین نان‌های سبوس‌دار که حاوی ویتامین‌های B5 و B8 است می‌تواند به حفظ سلامت و استحکام موها کمک کند بنابراین فردی که رژیم‌های کم کالری می‌گیرد و مصرف نان‌ها را حذف می‌کند، این ویتامین‌ها به بدنش نمی رسد و در نتیجه دچار ریزش مو می‌شود.
خیلی از افراد، مواد مغذی برای سلامت موها را انتخاب می کنند و آنها را به پوست سرشان می مالند، در صورتی که مصرف مواد غذایی به طور موضعی چندان تاثیری ندارد. در حقیقت، پوست ما از سه لایه تشکیل شده و به همین دلیل هیچ‌وقت نمی توان مواد مورد نیاز را روی پوست سر و صورت به طور موضعی استفاده کرد و نتیجه مطلوبی گرفت.
مطلب مرتبط: 
با آلوئه‌ورا در خانه رشد موی‌تان را تقویت کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ