درمان آسان آرتروز

مهرناز زاوه
آرتروز شایع‌ترین شکل ورم مفاصل بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. مطالعات محققان نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی سبب بهبود غضروف در بیماران مبتلا به آرتروز خفیف می‌شود.

آرتروز شایع‌ترین شکل ورم مفاصل بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غضروف بالا و پایین استخوان از بین می‌رود. اگرچه آرتروز توانایی آسیب رساندن به تمامی مفاصل بدن را دارد، اما بیشتر اوقات این بیماری دست‌ها، گردن، پشت، زانوها و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مطالعات محققان دپارتمان علوم سلامت دانشگاه یووسکوله فنلاند نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی و پرشی سبب بهبود غضروف در بیماران مبتلا به آرتروز خفیف می‌شود. این مطالعه بر روی ۸۰ زن ۵۰ تا ۶۵ ساله که همگی به آرتروز خفیف مبتلا بودند، انجام شده و نشان می‌دهد که ورزش منظم به ویژه ورزش‌های هوازی و پرشی به مدت ۱۲ ماه، باعث بهبود غضروف زانو و کاهش درد می‌شود. 
شکستن شبکه کلاژن و افزایش آب در غضروف‌های مفصلی در اکثر افراد پس از ۵۰ سالگی، باعث بروز آرتروز دردناک می‌شود. این بیماری در زنان پس از یائسگی، بیشتر دیده می‌شود.
انجام ورزش‌های هوازی و پرشی تحت نظر پزشک، روند و سرعت بیماری را کند و باعث کاهش دردهای مفصلی می‌شود.
تصویر برداری ام آر آی نشان می‌دهد که ورزش‌های پرشی باعث بهبود ترکیب‌های بیوشیمیایی غضروف زانو می‌شود؛ البته ورزش باید متناسب با سن و با درنظر گرفتن سیستم قلبی و عروقی انجام شود. 
آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند. 
طبق آخرین آمار، حدود سه چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.

مطلب مرتبط: 
راه‌حل «جادویی» برای درمان آرتروز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ