درمان شایع‌‌‌‌‌‌ ترین نقص مادرزادی قلبی با ترمیم جراحی بیمار

amin
اگر نقص بی‌‌‌‌‌‌علامت یا کوچک باشد، در نزدیک به ۸۰% بیماران، نقص دیواره به مرور، کوچک شده یا بسته می‌‌‌‌‌‌شود. در طول اولین سال زندگی در ۵۰- ۳۰ درصد بیماران، نقص؛ خودبه‌‌‌‌‌‌خود بسته می‌‌‌‌‌‌شود .

تعریف بیماری  

 همان طور که می‌دانید قلب دو دو دهلیز و دو بطن دارد، اگر حفره یا سوراخی بین دو بطن وجود داشته باشد، نوزاد مبتلا به نقص دیواره بین بطنی یا Ventricular septal defect است. نقص دیواره بین بطنی است ، شایع‌‌‌‌‌‌ترین نقص مادرزادی قلبی محسوب می‌‌‌‌‌‌شود و یک‌‌‌‌‌‌سوم کل بیماری‌‌‌‌‌‌های قلبی مادرزادی را شامل می‌‌‌‌‌‌شود.

نقص‌‌‌‌‌‌های کوچک ممکن است بی‌‌‌‌‌‌علامت باشند ولی نقص‌‌‌‌‌‌های بزرگتر ممکن است منجر به تنگی نفس، سوء‌‌‌‌‌‌ تغذیه، اختلال در رشد و عفونت‌‌‌‌‌‌های راجعه تنفس شوند. بنابراین اگر این علایم را در فرزند خود دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید (البته وجود این علایم اختصاصی بیماری قلبی نیستند، نگران نباشید)

سوراخ غیر طبیعی بین بطن راست و چپ قرار دارد که با  توجه به محل قرار گرفتن آن طبقه بندی می شود. نوع غشایی (تقریبا 80درصد) یا عضلانی.این نقص از نظر اندازه از یک سوراخ به کوچکی نوک سنجاق تا فقدان کامل دیواره بین بطنی که منجر به ایجاد بطن مشترک می شود بسیار متفاوت است. اغلب نقایص دیگر از جمله استنوز ریوی،جابجایی عروق بزرگ،باز بودن کانال شریانی،عیوب دهلیزی و کوارکتاسیون آئورت همراه است.بسیاری از نقص دیواره ی بین بطنی (20تا60درصد) خود به خود بسته می شوند. بسته شدن خود به خودی اغلب در سال اول زندگی و در کودکان با نقص کوچک تا متوسط رخ می دهد.به دلیل جریان یافتن خون از بطن چپ با فشار به بطن راست با فشار پایین تر شنت چپ به راست به وجود می آید

 

درمان بیماری

اگر نقص بی‌‌‌‌‌‌علامت یا کوچک باشد،  در نزدیک به ۸۰% بیماران، نقص دیواره به مرور، کوچک شده یا بسته می‌‌‌‌‌‌شود. در طول اولین سال زندگی در ۵۰- ۳۰ درصد بیماران، نقص؛ خودبه‌‌‌‌‌‌خود بسته می‌‌‌‌‌‌شود. بنابراین در موارد خفیف یا درمان دارویی نارسایی قلب کنترل می‌شود، اگر اگر شدت بیماری زیاد باشد و نارسایی شدیدی بدهد که منجر به اختلال رشد، افزایش مقاومت عروق ریوی شود، ترمیم جراحی بیماری توصیه می‌شود.

پیش‌‌‌‌‌‌گیری از اندوکاردیت باکتریال (عفونت لایه داخلی قلب و عروق)  را در صورتی که نقص به طور کامل ترمیم نشود باید درنظر گرفت.

علائم و نشانه های بیماری نقص بین بطنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
احسان

احسان

1394-09-02 - 04:04 پاسخ

من ۲۶ سال دارم ووبیماری سوراخ بین بطن دارم ایا جراحی من دشوار خواهد بود من تا به حال هیچ گونه مشکلی نداشته ام

admin

admin

1394-09-02 - 04:04

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .