درد نوعی پیام است: آیا می‌دانید مغز چگونه از ما محافظت می‌کند؟

maryam01
اکثر مردم در واقع نمی‌دانند که ذهن چقدر قدرتمند است. با این حال، هر دکتری می‌داند که ذهن می‌تواند علائم شدیدی نظیر فلج شدن کامل بدن و یا ناتوانی در صحبت‌کردن به بار آورد.

اکثر مردم در واقع نمی‌دانند که ذهن چقدر قدرتمند است. با این حال، هر دکتری می‌داند که ذهن می‌تواند علائم شدیدی نظیر فلج شدن کامل بدن و یا ناتوانی در صحبت‌کردن به بار آورد. این اختلال را «اختلال تکلم» می‌نامند و فرد مبتلا به آن نمی‌تواند بازوها یا پاهایش را به راحتی حرکت داده و  صحبت کند.
بله، آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهد که در این موقعیت‌ها، هیچ خطر فیزیکی‌ای، ماهیچه‌ها یا اعصاب را تهدید نمی‌کند. مغز افراد مبتلا به این اختلالات مسبب این سندروم شده و این وضعیت برگشت‌پذیر است. اگر دلیل اصلی این اختلالات شدید، ذهن است چرا آن را در قالب درد بروز نمی‌دهد؟ در حقیقت می‌دانیم که ذهن می‌تواند دامنه‌ی گسترده‌ای از سندروم‌های دردناک تولید کند، مانند سردردهای شدید و سردردهای میگرنی، گردن‌درد و کمردرد، دردهای شکمی، و درد فک و صورت. البته وضعیت‌های درمانی هم می‌تواند باعث ایجاد درد شود. نکته‌ی مهم در این جا این است که بدانیم ذهن قابلیت انجام چنین کاری را دارد.

خبرنامه‌های رایگان الودکتر را روزانه دریافت کنید

علت این مسئله آن است که مغز سعی می‌کند برای ما پیامی بفرستد. درد، نوعی عملکرد مغز است، در واقع درد زمانی رخ می‌دهد که مغز سیگنال‌های خطر را فعال می‌کند. به طور حتم آسیب‌های فیزیکی می‌تواند باعث فعال شدن این سیگنال شود، اما باید بدانیم که تمام آسیب‌های فیزیکی به درد منتهی نمی‌شود. در تحقیقی که درباره سربازان جنگ جهانی دوم انجام شد مشخص شد که دو‌سوم ِ سربازان مجروح در واحد پزشکی نمی‌توانستند تشخیص دهند که درد دارند.

بنابراین اگر افرادی را می‌شناسید که از دردهای شدید و مزمن رنج می‌برند، لطفا به آنها این مسئله را گوشزد کنید که مغزشان به آن‌ها پیامی می‌دهد و این پیام مسبب درد می‌شود. اگر درمان‌های پزشکی نتواند علت اصلی بیماری آن‌ها را مشخص و درمان کند، می‌توان گفت که این مشکل مربوط به جسم نیست، بلکه مربوط به ذهن است.
(منبع: psychologymag)

خبر مرتبط:
برای افزایش عملکرد مغز چه کنیم‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ