کدام ضد آفتاب‌ها خطرناک‌اند؟

مهرناز زاوه
یکی از موادی که نباید در کرم‌های ضد آفتاب به کار گرفته شود (اما اغلب استفاده می‌شود)، یکی از مشتقات ویتامین آ به نام رتینیل پالمیتات است که از خانواده‌ی رتینول‌ها است.

یکیاز موادی که نباید در کرم‌های ضد آفتاب به کار گرفته شود (اما اغلب استفاده می‌شود)، یکی از مشتقات ویتامین آ به نام رتینیل پالمیتات است که از خانواده‌ی رتینول‌ها است. رتینیل پالمیتات مانند رتینول بی‌خطر بوده و در کرم‌های شب موثر است. جای تعجب وجود ندارد، چون رتینیل پالمیتات بر روی پوست شما به رتینول تبدیل می‌شود. مشکلی که وجود دارد به توانایی رتینول در افزایش حجم سلولی باز می‌گردد؛ چیزی که شب‌ها به دنبال آن هستید، اما نمی‌خواهید در طول روز اتفاق بیافتد. چون سلول‌های جدید پوست بسیار حساس بوده و به راحتی آسیب می‌بینند.
بیماران زیادی به من مراجعه کرده و گفته‌اند که دیگر نمی‌خواهند از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند؛ چون در جایی خوانده‌اند که این کرم‌ها باعث سرطان می‌شوند. این یک مسئله‌ی بسیار مهم است که باید روشن شود. کرم‌های ضد آفتاب به خودی خود مشکلی ندارند؛ مشکل در رتینیل پالمیتات است که پیوندهایش در زیر نور آفتاب شکسته شده و رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد به شدت به سلول‌ها آسیب رسانده و می‌توانند موجب سرطان شوند. اما هیچ دلیلی برای پرهیز از کرم‌های ضد آفتاب، که نقش حیاتی در محافظت از پوست شما دارند، وجود ندارد. تنها باید کرم ضد آفتاب مناسبی را خریداری کنید که رتینیل پالمیتات در فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌اش وجود نداشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ