کنترل وزن

a.mahammadi
راه کاهش وزن تنها رژیم و ورزش نیست در واقع نحوه عملکرد مغز باید تغییر کند.

سلام بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از سوالات مخاطبین الودکتر در مورد مدیریت وزن یا کنترل وزن هست و اینطور می گویند که ما اضافه وزن زیادی داریم، بارها رژیم گرفتیم ولی تغییری حاصل نشده و الان بی انگیزه و دلسرد هستیم

چیزی که مهم است باید بدانید راه کاهش وزن فقط از راه رژیم و ورزش نیست در واقع باید نحوه عملکرد مغز افراد تغییر کند و اینکه مغز بعضی وقتها ولع به خوردن دارد، و این مغز شماست که دوست دارد بخود و عادت شده و باعث اضافه وزن می شود، مثلا شما ممکن است گرسنه نباشید ولی عادت کردید به خوردن و بعضی وقتها برای تنظیم هیجان این کار را می کنید، مخصوصا در افراد افسرده ما می بینیم که پرخوری زیادی دارند برای تنظیم هیجانشان می خورند و اصلا گرسنه نیستند بخاطر همین باید علت مشخص شود. ببنیم فرد آیا افسرده است چه مشکلی دارد که رو به خوردن می آورد؟

و اینکه کاهش وزن پایدار و سلامت در طول زمان با صبر و پشتکار بدست می آید پس نخواهید که سریع به نتیجه برسید.

اولین چیزی که می گویم این است که در مورد اضافه وزن خودتان احساس منفی نداشته باشید قبول بکنید که من اضافه وزن دارم، این پذیرشه مهم است، این پذیرش همراه با احساس منفی نباشد، احساس شرمندگی و گناه نکنید و دوم تعهدی است که به خودتان می دهید، بعد از پذیرش تعهد دهید که من برای اینکه 10 کیلو کم کنم باید این کارها را انجام دهم به خودتان تعهد دهید که این مسیر را تا آخر با احساس خوب طی بکنید.

نکاتی را می گویم در مورد کاهش وزن که فکر می کنم کمکتان کند یکی اینکه اهداف خودتان را بنویسید این می تواند در طول مسیر به شما کمک کند که چرا می خواهم وزن خودم را کم کنم. آیا برای سلامتیم است؟ آیا می خواهم اندام خوبی داشته باشم؟

دوم اینکه شروع کننده های محیطی و احساسی خود را بشناسید. خیلی وقتها بعضی برای تنظیم هیجان می خورند مثلا وقتی ناراحت می شود خیلی می خورد یا وقتی خانه خواهرش می رود خیلی می خورد، شروع کننده های محیطی و احساسی خود را بشناسید بعد مهندسی محیط داشته باشیم و روابط. یعنی بدانید وقتی با دوستان می روید بیرون بیشتر می خورید و یا با خانواده هستید.

یکسری از خوردن ها آگاهانه است یکسری ناآگاهانه است. آگاهانه و ناآگاهانه خوردن هایتان را بشناسید خوردن هایی که بصورت اتوماتیک است مثلا می روید سر یخچال و می خورید. بدانید چه موقع هایی این کار انجام می شود آنها را شناسایی کنید. خیلی وقت ها ما برای لذت بردن غذا می خوریم بدانید که چه زمانهایی دنبال لذت هستید بیایید یکسری کارهای لذت بخش دیگری به زندگیتان اضافه کنید، تفریح ها دیگری برای زندگیتان ایجاد کنید. درضمن این را بدانید که در مسیر بهبود لغرش زیاد دیده می شود و لغزش هم نشانه است که نشان می دهد ذهن شما هنوز بهانه گذشتن را دارد و ممکن است شما دوباره به خوردن رجوع کنید.

این شناسایی ها و این آگاهانه خوردن ها خیلی می تواند به شما کمک کند. این نکات می تواند در طول مسیر برای بدست آوردن وزن ایده آل و مناسب در کنار رژیم و ورزش خیلی می تواند به شما کمک کند.

موفق باشید

با تشکر

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ