بی اختیاری ادراری چیست و چه عواملی باعث می شوند که این مشکل بوجود آید؟

a.mahammadi
دفع ناگهانی و غیرعمدی ادرار را بی اختیاری ادراری می گویند که در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است و بر فعالیتهای روزمره تاثیر نامطلوبی به جای می گذارد

با سلام دکتر امید شکوه فر هستم دکترای حرفه ای پزشکی

یکی از سوالات متداول مخاطبان سایت الودکتر در مورد بی اختیاری ادراری چیست و چه عواملی باعث می­شوند که این مشکل به وجود آید؟

دفع ناگهانی و غیرعمدی ادرار را بی اختیاری ادراری می گویند که در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است و بر فعالیتهای روزمره تاثیر نامطلوبی به جای می گذارد و بی اختیاری ادراری یک بیماری محسوب نمی شود بلکه علامت یک بیماری است. و علل مختلفی دارد از جمله علل موقت آن: الکل، نوشیدن مایعات زیاد در زمان کوتاه، مصرف کافئین، تحریک مثانه، مصرف داروهای مختلف، عفونت دستگاه ادراری، مبتلا شدن به یبوست دستگاه گوارش، و همینطور شرایط مختلفی مانند زایمان، یائسگی، بارداری، و آناتومی خاص بدن افراد مونث از عوامل مستعدکننده بی اختیاری ادراری محسوب می شود.

بارداری و زایمان همینطور تغییرات مثانه با افزایش سن، برداشتن رحم در زنان در اثر بیماریهای مختلف، التهاب پروستات در مردان، سرطان پروستات آقایان و همینطور بیماریهای مختلف مغز و اعصاب، انسداد مجرای ادراری و سنگ های ادراری نیز عواملی هستند که در بی اختیاری ادرار دخیل هستند. حالا چه عواملی خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند؟

عوامل مختلفی هستند از جمله جنسیت که همینطور که عرض شد در خانمها بیشتر است، سن که گفتیم با افزایش سن تغییراتی در مثانه ایجاد می شود، اضافه وزن، سیگار کشیدن، بیماریهای مختلفی مانند بیماریهای کلیوی و همینطور بیماریهای دیابت نیز باعث بی اختیاری ادراری می شوند و همینطور باید به سرطان مثانه و سنگ مثانه نیز اشاره کرد.

با تشکر از شما عزیزان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ