هر آنچه که باید در مورد لمینیت دندان بدانید - دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی

هر آنچه که باید در مورد لمینیت دندان بدانید

هر آنچه که باید در مورد لمینیت دندان بدانید

 

دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

همه ما مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستیم اما بعضی از افراد به خاطر داشتن دندان های بد شکل یا بد رنگ از این نعمت محروم اند، اینجاست که متخصص زیبایی با معجزه ای به نام لمینت دندان (ونیر) لبخند و زیبایی را به صورت افراد باز می گرداند.

لمینت دندان (ونیر) چیست؟

برای چه افراد و چه دندان هایی مناسب است؟ آیا آسیبی به دندان ها می رساند؟ یا ممکن است این درمان طول عمر طولانی نداشته باشد و با شکست مواجه شود؟ از جمله سوالاتی است که پرسیده می شود.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان به خاطر عوامل متعددی کم یا زیاد می‌شود فریب تبلیغات فریبنده ای مانند لمینت ارزان قیمت را نخورید لمینت دندان (ونیر) لایه ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان ها یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته روی دندان قرار داده می شود. ونیرها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم داخل مطب ساخته می شوند و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتوار ساخته می شود. به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیرها  اولین طرح درمان درد دندان های قدامی محسوب می شوند.

قیمت انواع لمینت:

  1. قیمت لمینت سرامیکی
  2. قیمت لمینت کامپوزیتی

لمینت دندان سرامیکی:

لمینت دندان سرامیکی که به آن (پرسلن ونیر) گفته می شود شامل یک پوسته نازک سرامیکی به قطر چند صدم میلیمتر است که ۲ برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ است و به کمک انواع چسب های مخصوص و در عین حال دائمی روی دندان چسبانده می شود.

لمینت دندان (ونیر) انواع گوناگونی دارد:

1) انواع لمینت دندان که از فلدسپاتیک پرسلن ساخته شده و به صورت پودر گذاری در لابراتوار، توسط تکنسین بر روی قالب دندان فرم داده می‌شود.

2) انواع لمینت دندان که به صورت فشاری (by pressing) بر روی قالب، در کوره فرم داده می شود که امروزه بسیار مورد استفاده است مثل (ips-impress)

3) لمینت دندان که با استفاده از سیستم های CAD-CAM به صورت ماشینی از بلوک های سرامیکی تراش داده می شود مثل (cerec)

مراحل انجام لمینت دندان:

در ابتدا با تراش مقدار معینی از مینای دندان تراشیده می‌شود و سپس قالب گیری از دندان تراش خورده شروع می شود و پس از آن یک ترمیم موقت بر روی دندان قرار داده می‌شود و قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده می‌شود لابراتوار با توجه به درخواست دندان پزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر آن را فرم می‌دهد، در جلسات بعدی لامینت آماده شده بر روی دندان چسبانده می‌شود.

موارد استفاده از لمینت دندان سرامیکی:

1) استفاده از لمینت دندان سرامیکی در دندان های تیره و رنگ دار

2) استفاده از لمینت سرامیکی برای بستن فواصل بین دندانی

3) لمینت سرامیکی برای اصلاح به هم ریختگی های متوسط تا خفیف دندانی

4) لمینت دندان هایی که لب پر شده‌اند و یا به هر علتی شکسته شده اند

5) لمینت دندان هایی که لکه های مادرزادی یا فلورسیس بر روی آنها وجود دارد.

6) لمینت سرامیکی دندان هایی که تمایل به سمت زبان دارند.

موارد عدم استفاده از زمینه دندان سرامیکی:

1) عدم استفاده از لمینت دندان سرامیکی برای دندان هایی که بر اثر سایش ارتفاع خود را از دست داده‌اند.

2) عدم استفاده از سری سرامیکی لمینت دندان هایی که تمایل به سمت لبی دارند.

3) اگر ضخامت  مینای دندان به اندازه کافی نباشد.

4) افرادی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند، نمی توانند از لمینت سرامیکی استفاده کنند.

5) افرادی که عادات دهانی مختلف دارند مثل دندان قروچه یا فشردن دندانها به هم و یا افرادی که سایش دندانی دارد. البته شایان ذکر است با نسل جدید لمینت های دندانی سرامیکی فوق نازک و یا (لومینیرز) تمامی موارد عدم استفاده از لمینت دندان توسط لومینیرز قابل استفاده است.

مزایای لمینت های سرامیکی:

1) زیبایی چشمگیر و بسیار طبیعی

2) عدم رنگپزیری

3) مقاومت خیلی بالا نسبت به کامپوزیت

4) بدون نیاز به داروی بی حسی

5) انجام درمان فقط در دو جلسه

معایب لمینت های سرامیکی:

1) اگر بشکنند یا ترک بخورند باید تعوض شوند.

2) اگر کمی تراش بیشتر از حد باشد و به عاج دندان برسد، باند ضعیفتری خواهد داشت و لامینت ممکن است زودتر بیفتد.

3) در دندان ها با پوسیدگی زیاد و پرکردگی های قدیمی کاربرد ندارد.

4) بعد از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.

5) هزینه نسبتا بالاتر این درمان نسبت به درمان های مشابه

** شایان ذکر است که در مورد نسل جدید لامینت ها عمر متوسط بالای 25 سال گزارش شده و در ضمن نیاز به تراش کمتری دارند.

لمینت کامپوزیتی دندان

روشی است که با کمک مواد (کامپوزیت) می توان در یک جلسه بد فرمی های دندانی، فواصل باز بین دندانی، ترکهای دندانی، بهم ریختگی های دندانی، لب پر شدن دندان ها و شکستگی های  دندانی و … را برطرف کرد.

موارد عدم استفاده از لامینت و ونیر کامپوزینی دندان :

1) بیماران با سایش بسیار شدید

2) افراد دارای بهداشت دهانی ضعیف

3) افراد با عادت های دهانی مانند دندان قروچه

4) بهم ریختگی های شدید دندان

مراحل لمینت دندان ها:

1) اولویت انجام هر نوع درمان زیبایی دندانپزشکی داشتن یک بهداشت دهانی کامل است یعنی هرگونه جرم، پلاک و یا بیماری لثه باید قبلا برطرف شود.

2) انتخاب رنگ دندان با توجه به خواست بیماران. در این مرحله با مشورت دندانپزشک متخصص زیبایی، رنگ مورد نظر برای دندان های بیمار انتخاب می شود و قابل ذکر است که اگر بیمار بخواهد رنگ دندان های روشنتری داشته باشد، بلیچینگ یا سفید کردن دندانها قبل از انجام ونیر توصیه می شود.

3) ایزوله کردن دندان ها، اسید زدن و شستن دندانها. سپس دندانها کاملا خشک شده و با استفاده از کامپوزیت های مخصوصی انجام ونیر، موسوم به (کامپوزیت زیبایی)، دندانپزشک شروع به فرم دادن یک لبخند زیبا می کند.

 تفاوت اصلی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ای دارند و ثبات رنگ در لامینت های سرامیکی بیشتر از لامینت های کامپوزیتی است و اصولا ظاهر زیباتری دارند و در لامینت های سرامیکی فوق نازک (کانتکت لنز) نیاز به تراش وجود ندارد که این یک وضعیت بسیار خوبی نسبت به لمینت کامپوزیتی است. لمینت های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری نسبت به لمینت های سرامیکی دارند و مزیت اصلی لمینت های کامپوزیتی نسبت به لمینت های سرامیکی قیمت ارزانتر آنهاست.

انجام لمینت دندان چه شرایطی دارد؟

چه کسانی می توانند از درمان لمینت‌ دندان استفاده کنند و چه کسانی نمی توانند از درمان لمینت دندان استفاده کند؟

لمینت دندان برای اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط دندان های قدامی کاربرد دارد و نکته بسیار مهم این است که دهان دچار ضایعات گسترده نباشد و مشکلات زیبایی در حد مینای دندان ختم شده باشد. مسئله مهم دیگر اکلوژن بیمار است، وجود عادات دهانی مانند دندان قروچه کنترااندیکاسیون درمان لمینت به حساب می آید. در زمان دندان قروچه بیمار نیروی بسیار زیادی را به دندان های خود و لمینت دندان وارد می کند که در طی زمان منجر به شکستن لمینت دندان میشود. افرادی که کاندید دریافت ایمپلنت دندان هستند ابتدا باید ایمپلنت دندان خود را قرار دهند و سپس حدود ۲ تا ۴ ماه بعد و در زمان تحویل روکش ایمپلنت خود برای انجام قالب گیری لمینت دندان مراجعه کنند.

آیا در جریان لمینت دندان ها تراش می خورند؟

میزان تراش دندان قبل از گذاشتن لمینت یا لامینت بستگی به طرح و شکل اولیه دندان ها و وضعیت اکلوژن بیمار دارند، در مورد نسل جدید لمینت ها یا لومینیرز گاهی اوقات انجام هیچگونه تراشی نیاز نیست اما در برخی از موارد تراش اندکی لازم است که البته به طور کلی تراش ایجاد شده در دندان ها بسیار محافظه کارانه تر از تراش روکش است و حجم بسیار کمتری از دندان تراشیده می شود.

آیا انجام لمینت دندان یا لامینت دندان عوارض جانبی هم دارد و ممکن است به دندان ها آسیب وارد شود؟

عوارض احتمالی لمینت دندان عبارتند از:

حساسیت تاخیری پس از درمان : مانند هر ترمیم دیگری احتمال ایجاد حساسیت به سرما و گرما پس از درمان وجود دارد که البته پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این مشکل برطرف خواهد شد.

شکستگی لمینت دندان یا لامینت دندان

اگر اصول اولیه انتخاب بیمار برای انجام دادن درمان لمینت یا لامینت به درستی مورد نظر قرار گرفته باشد و بیمار هیچ گونه کنترا اندیکاسیونی در مورد درمان لمینت دندان نداشته باشد احتمال شکستگی ترمیم بسیار کاهش می‌یابد اما از بین نمی رود، چون در طول عمر درمان لمینت یا لامینت بیمار نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. بیمار از برخی عادات غذایی خود مانند گاز زدن غذاهای سفت، جویدن یخ و … باید خودداری کند تا طول عمر درمان افزایش یابد اما در صورتی که لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی دچار پریدگی شود با کامپوزیت قابل ترمیم و اصلاح است.

تغییر رنگ قسمت لثه ای لمینت: تغییر رنگ لبه ای در لمینت یا لامینت در طی زمان کاملا بستگی به مواد رنگی مورد مصرف بیمار مانند چای، قهوه و یا کشیدن سیگار دارد، به عبارتی هر چه این مواد بیشتر مصرف شود احتمال تغییر رنگ در لبه های لمینت یا لامینت بیشتر است و اگر بیمار مصرف مواد رنگی را کم کند قابل پیشگیری است.

افراد پس از لمینت یا لامینت کردن دندان ها چه ملاحظات خاصی باید انجام دهند؟

در کل برای هرگونه درمان ترمیمی دندانپزشکی رعایت کردن بهداشت دهان الزامی است، ولی در مورد درمان لمینت یا لامینت علاوه بر رعایت اصول بهداشتی استفاده کردن از دستگاههای پیزوالکتریک جرمگیری باید با احتیاط انجام شود و همچنین بعضی از دهانشویه های حاوی فلوراید روی لمینت یا لامینت تاثیر منفی دارد، بنابراین قبل از استفاده از دهانشویه باید با دندانپزشک مشاوره کرد.

آیا همانگونه که در بعضی از آگهی های تبلیغاتی ادعا می شود، می توان از لمینت یا لامینت بعنوان جایگزین درمان ارتودنسی استفاده کرد؟

در صورتیکه بیمار دچار مشکلات اکلوزالی شدید نباشد و رشد فکها به حد نهایی خود رسیده باشد می توان طرح درمان لمینت یا لامینت را مد نظر داشت. به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی ایجاد عوارض جانبی روی دندان ها مانند ایجاد پوسیدگی و تحلیل ریشه بیشتر در طول درمان ارتودنسی و همچنین برگشت دوباره مشکلات قبلی دندانها پس از برداشتن براکتهای ارتودنسی، لمینت یا لامینت می تواند به عنوان یک جایگزین درمانی با پیش آگهی عالی در بیماران با مشکلات خفیف تا متوسط دندانی مد نظر قرار بگیرد.

سخن پایانی:

شایان ذکر است با نسل جدید لمینت های سرامیکی فوق نازک (کانتکت لنز) که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد دارای مقاومت سایشی و فشاری بسیار بسیار بالایی است، تقریبا در تمام موارد ذکر شده بالا قابل استفاده است و در موارد بسیار پیچیده و مشکل با ارائه نایت گارد (یا محافظ دندان) مشکلات فشاری، سایشی ناشی از دندان قروچه و سایر عادات مخرب دهانی به طور کامل برطرف می شود.

هزینه لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی:

هزینه لمینت سرامیکی (کانتکت لنز) برای هر دندان از دو ملیون تومان شروع می شود و هزینه لمینت کامپوزیتی برای هر دندان از 700 هزار تومان شروع می شود. لمینت کامپوزیتی دارای استحکام کمتری است و نیاز به ترمیم و پولیش های دوره ای دارد اما لمینت سرامیکی در صورت رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان، دائمی است و نیاز به هیچگونه ترمیمی ندارد و از نظر مقاومت، استحکام بسیار بالایی دارد و ظاهر و نمای آن نسبت به ونیر کامپوزیت بسیار شفافتر و طبیعی تر است.

مدت زمان انجام لمینت ها:

ونیر کامپوزیت در یک جلسه پس از مشاوره قابل انجام  است اما لمینت سرامیکی پس از مشاوره در 2 جلسه  انجام می شود. در ضمن در اصول زیبایی طراحی لبخند معمولا انجام 8 الی 10 دندان برای هر فک کفایت می کند و نیازی به انجام تمامی دندانها نیست.

میزان تراش دندان در نسل جدید لمینت های سرامیکی بر خلاف نسل قدیم با توجه به شرایط دندان هر فردی نیاز به تراش بسیار جزیی یا به عبارتی تغییر فرم سطح دندانها جهت ایجاد بستر مناسب برای نشست هرچه بهتر لمینت سرامیکی ( با ضخامت حداقل 0.2 میلیمتر) و یا حتی در بعضی موارد بدون نیاز به همین تغییر سطح دندان انجام می شود.

انتخاب رنگ لمینت:

در طراحی لبخند به روشهای کامپوزیتی و سرامیکی نکته قابل توجه انتخاب رنگ لمینت ها است که میزان سفیدی آنها توسط شخص مراجعه کننده و با مشاوره پزشک متخصص با توجه به سن، جنسیت، رنگ پوست و … انجام می شود.

دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی

مرکز تخصصی ایمپلنت و لمینت دکتر شهرام اسعدی کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندان یک میله یا پیچ تیتانیومی با قطر و طول های مختلف است که در فک قرار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Mohammad

    سلام اقاي دكتر من يك ماه و ٢٠ روزه دندانم رو عصب كشي كردم الان احساس گزگز بالاي دندانم ميكنم به دندانم ضربه ميزنم احساس يكم درد ميگيره نظرتون چي هست طبيعي است

  • علیرضا حسینی

    سلام جناب دکتر اسعدی هزینه هر واحد ایمپلنت و هر واحد روکش رو لطف میکنید؟ جسارتا به صورت اقساط هم ایمپلنت انجام میدید؟

  • لغو پاسخ