لمینت دندان به چه افرادی توصیه نمی شود؟ - دکتر محمد نیکزاد

لمینت دندان به چه افرادی توصیه نمی شود؟

لمینت دندان به چه افرادی توصیه نمی شود؟

لمینت دندان چیست؟

دکتر محمد نیکزاد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد نیکزاد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

لمینت ها پوسته‌هایی با ضخامت نازکی هستند که متناسب با شکل و ویژگی های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته می شوند. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده می شود. لمینت ها را در بخش جلویی دندان ها متصل می کنند. تا مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی گیراتر و زیباتر ساخته شود.

 

انواع لمینت

  • لامینت سرامیکی دندان: که از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیریدر لابراتوار ساخته می شوند. هزینه لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.
  • لمینت کامپوزیتی: در مقابل لمینت سرامیکی، كامپوزيت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده می شود و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام می شود، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نورکامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس می تواند کاملا همرنگ  دندان های دیگر باشند). همچنین هزینه کامپوزیت با این روش ارزان تر از روش دیگر است.

تفاوت های اصلی لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی در چیست؟

يكي از ايرادات لمينت هاي كامپوزیتی تغيير رنگ حتمی آنهاست كه البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یكبار مشكلات كمتر می شود و مجددا به رنگ اوليه خود برمي گردد، از طرفي لمينت هاي كامپوزيتی نسبت به لمينت هاي سراميكی از مقاومت به مراتب كمتري برخوردارند و شكننده تر هستند اما از لحاظ ظاهری ، شما را به مطلوبيت لازم خواهند رساند که البته نياز به نگهداری و مراقبت های دوره ای دارند.

لمينت هاي سراميكی که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرند علي رغم ضخامت كمتر ﺩارای استحكام فوق العاده بالايي هستند و به راحتي دچار آسيب نمي شوند، ضخامت ونیر های سرامیکی بسیار كمتر و ظاهر و نمای آن به نسبت كامپوزيتي شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسد. این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود كه درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسيار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نيازي به پوليش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.

در مورد لمینت پرسلنی با توجه به اصلاح لبخندی که انجام می شود قابل بازگشت به شکل دندان های اولیه نیست ولی با شستن آن هیچ مشکلی پیش نمی آید و به سادگی قابل تعویض است و در مورد رنگ پذیری بسته به انتخاب سمان یا چسب مورد نظر و دقت پزشک می تواند تغییر به صفر برسد.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

در مرحله اول مقداری از ضخامت مینای دندان جهت آماده سازی آن تراشیده می شود.

بعد از تراش مینا، از دندان قالب گیری می شود تا لمینت متناسب با دندان ساخته شود

از لحظه تراشیدن مینا تا ساخته شدن و اتصال لمینت ها، باید از یک روکش موقتی استفاده شود تا از حساسیت دندان کاسته شده و از آن محافظت شود.

لمینت در مرحله نهایی آماده می شود و روی دندان های شخص متصل می شود.

لمینت دندان به چه افرادی توصیه نمی شود؟

کسانی که پوسیدگی های وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول می شود.

کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی ونیر دندان شده و به مرور به آن آسیب می رساند.

در هنگام لمینت دندان، دندان ها تراش می خورند؟

تراش دندان قبل از گذاشتن لامینت بستگی به طرح و شکل اولیه دندان ها و وضعیت اکلوژن بیمار دارد. در برخی از موارد انجام هیچ گونه تراشی لازم نیست اما در برخی از موارد تراش دندان لازم است. البته به طور کلی تراش ایجاد شده در دندان ها بسیار محافظه کارانه تر از تراش روکش است و حجم بسیار کمتری از دندان تراشیده می شود.

دلیل تغییر رنگ لمینت چیست؟

تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیان به مرور زمان باعث تغییر رنگ لبه های لمینت دندان می شود. می توان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از كامپوزيت دندان است. همچنین جنس لمينت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ می دهند.

آیا لمینت دندان پس از مدتی جدا می شود؟

سوال بیشتر مراجعه کنندگان این است که احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن لمينت سرامیکی یا کامپوزیت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی لمینیت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمی شود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش می دهد. دندان لمینیت شده به همان اندازه ممکن است دچار پوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار می شود.  پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمينت دندان است.

دکتر محمد نیکزاد

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن ایمپلنتولوژیست های ایران است. دارای گواهینامه فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوای ایتالیا، گواهینامه ایمپلنت از آلمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آسنا صمدی

    سلام وقت بخیر آقای دکتر دختر من ۹سالشه دوتا از دندونای شیرش لق شده لطفا راهنمایم کنید من چطور میتونم برای بیماریهای باباش استفاده کنم ممنون

  • Kimia

    سلام آقای دکتر من خیلی وقته مدام افت می زنم خیلی دکتر رفتم وازمایش دادم ولی نتیجه رفتم می خواستم ببینم آیا ممکنه خطرناک باشه

  • لغو پاسخ