معنی تحلیف و تنفیذ چیست؟

پانته آ توتونپیان
کلمه ی تحلیف و تنفیذ را با نزدیک شدن به مراسم تحلیف روحانی این روزها زیاد می شنویم.

معنی کلمه تحلیف:

تحلیف یا مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری به مراسمی گفته می شود که همیشه بعد از مراسم تنفیذ ( که در ادامه به معنی کلمه ی تنفیذ نیز می پردازیم.) انجام می شود.معنی کلمه تحلیف (طبق لغت نامه دهخدا) سوگند دادن یا سوگند خوردن است.

چه کسانی در مراسم تفیذ حضور خواهند داشت؟

در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری،رییس دیوان عالی کشور،رییس قوه ی قضاییه و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی حضور خواهند داشت.مقام های ارشد کشورها مثل روئسای جمهور، نخست وزیران یا وزرای امور خارجه معمولا به مراسم تحلیف دعوت می شوند.

مراسم تحلیف در چه مکانی برگزار خواهد شد؟

مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

مراسم تحلیف در چه تاریخی انجام خواهد شد؟

در شرایط عادی و عدم تعطیلی روز مورد نظر، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز ۱۴ مرداد همزمان با سالگشت صدور تاریخی فرمان مشروطیت در ایران انجام می‌شود.رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

متن سوگندنامه تحلیف چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم
من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

معنی کلمه تنفیذ:

قانوناً” پس از اینکه اکثریت مردم در انتخابات به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری رای داده و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند، بعد از تأیید درستی انتخابات از سوی شورای نگهبان یک مرحله بعدی هم وجود دارد و آن تنفیذ حکم ریاست جمهوری به وسیله ولایت فقیه پس از گزینش مردم است.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. بر این پایه عزل نهایی رئیس جمهور توسط مقام رهبری، نتیجه منطقی امضای حکم ریاست جمهوری است که پس از رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور از سوی مجلس و یا حکم به تخلف قضائی او از سوی قوه قضائیه صورت می‌پذیرد.

بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازنگری‌شده در سال ۱۳۶۸، رئیس‌جمهوری ایران پس از رهبری دومین مقام سیاسی بلندپایه کشور است و قوه مجریه (یکی از قوای سه‌گانه ایران) تحت امر او قرار دارد. رئیس‌جمهور برای دوره یک چهار ساله توسط رای مردم برگزیده می‌شود که بیشینه برای یک دوره پیاپی قابل تکرار است.

چه کسانی در مراسم تنفیذ حضور خواهند داشت؟

مراسم تننفیذ و یا امضای حکم ریاست جمهوری رییس جمهور پیش رو،به فاصله ی چند روز قبل از اجرای مراسم تحلیف انجام خواهد شد.

مراسم تنفیذ توسط رهبر انجام می شود.در این مراسم رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه او، سران قوا و نهادهای اصلی حکومت، مقام های سیاسی، نظامی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور دارند.

به طور معمول میهمانان خارجی مراسم تنفیذ سفرای خارجی مقیم تهران هستند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ