بیتا فرهی مهمان برنامه دورهمی

parya
شب گذشته بیتا فرهى بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون مهمان "دورهمى" مهران مدیرى بود

شب گذشته یکی از بهترین های سینمای ایران بیتا فرهی مهمان برنامه دورهمی بود. مهران مدیری گفتگو را با قوی بودن شخصیت واقعی بیتا فرهی و همچنین شخصیتش در فیلم ها آغاز کرد.

مشکلات و مرگ مادر

بیتا فرهی درباره قوی بودنش گفت: از نوجوانی به این شکل قوی نبودم اما درکل به دلیل روبه رو شدن با مسایلی است که در زندگی پیش می آید و مرا قوی ساخته است. مثلا یکی ازاین مشکلات مرگ مادرم است و دچار کسالت شدم. دوست دارم دراین برنامه بگویم که ماهم دچار کسالت می شویم و بعد مدتی حالمان خوب می شود، مرگ ایشان ضربه سختی را به روحم وارد کرد اما این ضربه افسردگی نبود. رابطه من با مادرم بسیار فوق العاده و نزدیک بود.

خانواده

من در خانواده ای متوسط و نه پولدار و با فرهنگ به دنیا آمدم ولی متاسفانه همیشه نقش های  پولدار به من پیشنهاد می شود و این مرا بسیار آزار می دهد چون دوست دارم نقش های متفاوتی را تجربه کنم ولی دلیلش را نمی دانم که چرا اینقدر به من نقش های پولدار پیشنهاد می شود بااینکه من از تجملات متنفر هستم اما همیشه سلیقه در هرکاری را دوست دارم و به آن بها می دهم.

مهران مدیری دراین باره گفت: شاید بخشی ازاین قضیه مربوط به سینما و تلویزیون است، وقتی کسی یکی دونقش بازی می کند، آن شکل برایش جا می افتد و همه سمت این می روند که پیشنهادهایی که به آن فرد می دهند مانند آن نقش باشد. شاید به این دلیل است که نقش هایی که بازی می کنید ازاین جنس هستند و این پیشنهادها به شما می شود. در پاسخ به این سوال فرهی گفت: باورکنید به کارگردان هایی که نزدیکتر بودم پیشنهاد دادم که نقشی به من بدهند که دوراز نقش شیک و پولدار باشد ولی این اتفاق فقط در فیلم «اعتراض» آقای کیمیایی افتاد و خیلی این کاررا دوست داشتم.

تحصیلات

بنده دیپلم دارم، خیلی زود ازدواج کردم. وی درپاسخ به سوال همیشگی مدیری درباره عاشق شدن گفت: بله آقای مدیری، یک هنرمند می تواند عاشق شود. حاصل ازدواجم دخترم هست که در پاریس زندگی می کند و یک نوه 4 ساله دارم.

شروع فعالیت در سینما و تلویزیون

من از سینما به دور بودم و اصلا فکر نمی کردم هنرپیشه شوم، شاید قسمت وشانسم بود آقای چشم آذر مرا ببینند و من هم اصراری برای بازیگری نداشتم. درسال 68 یک روز در خانه داییم بودم و آقای ناصر چشم آذر بودم و درآنجا مرا به آقای مهرجویی برای فیلم «هامون» معرفی کردند. آقای مهرجویی از من تست گرفتند و برای این فیلم انتخاب شدم.

مهران مدیری درباره فیلم هامون از بیتا فرهی پرسید: وقتی دراین فیلم بازی می کردید، هیچوقت فکر میکردید این فیلم به این اندازه فوق العاده شود؟ فرهی گفت: شناخت از آقای مهرجویی داشتم و می دانستم کارگردان تراز اولی است ولی فک نمیکردم تا این حد و خیلی زیاد نتیجه بگیریم.

مدیری گت: شما هم با بازی دراین فیلم به یکی از ماندگارترین چهره های بازیگری بدل شدید چون هامون با شما و آقای شکیبایی شناخته می شود..ازآقای شکیبایی برای ما بگویید. که مهمان برنامه در توصیف زنده یاد شکیبایی گفت: ایشان همراه بسیار خوبی بودند و مرا دراین کار خیلی یاری کردند. من 3 کاردیگر بعد از هامون با آقای شکیبایی داشتم، ایشان حتی برای سیاهی لشکر هم انرژی می داد و احترام قائل بود. روحشان شاد.

من در فیلم های «بانو» اثر مهرجویی و «کیمیا» اثر درویش با زنده یاد شکیبایی هم بازی بودم. فیلم بانو را بسیار دوست داشتم.  سریال های ولایت عشق و امام رضا وطلسم شدگان را دوست داشتم.

به گفته مهران مدیری، کارنامه بیتا فرهی کم حجم است اما بسیار ارزشمند و قابل دفاع است، وی درباره نحوه مدیریت این کارنامه می گوید: اعتراف می کنم به این قضیه که اگر جایگاهی دارم و به جایی رسیدم سخت بوده، مثلا از نظر روحی ومالی نیاز به کار کردن داشتم ولی همیشه خودم را از بازی درآثاری که نمیپسندم را باز می دارم.

فعالیت های فرهنگی

بیتا فرهی متولد دی ماه سال 37 می باشد، وی خط بسیار خوبی دارد و دوره خطاطی را درکلاس های بیژن بیژنی گذراند. بسیار کتاب خوان می باشد،وی دراین باره می گوید: من زمانی خیلی زیاد کتاب می خواندم، از جمله شعر و رمان. ولی مدتی است به دلیل مشغله و روزمرگی ازاین کار دور شدم ولی پیشنهاد می کنم کتاب «یادت نرود که» اثر یاسمن خلیلی فرد را مطالعه کنید.

وی کم کار شدنش در سینما و تلویزیون را رد کرد و گفت تقریبا هر سال کار کردم، یک کار درتلویزیون با آقای بهرام بهرامیان خواهم داشت، دو فیلم در دوسال گذشته داشتم که یکی اکران نشده است.

در انتهای برنامه بیتا فرهی درددلی با مدیری داشت و گفت، فیلمنامه های ما مشکل دارند، مثلا بازیگری به سن من فقط نقش مادری پیشنهاد می شود ولی مهم این است که من زن هستم ویک زن می تواند عاشق شود، مادر شود، همسر شود وقاچاقچی شود و … چرا فقط باید مادر باشد و گریه کند. که این سخنان بانو فرهی مورد استقبال حاضران در دورهمی قرار گرفت.

 فرهی خودش را طی سخنی جالب به سنگی که آسیاب شده تشبیه کرد واین بخاطر مشکلاتی بود که در زندگی باآنها مواجه شده است.

فعالیت در رادیو

مهمان برنامه دورهمی گفت: یک کاری را مدت دوسه ماه پیش برای یک پروژه بزرگ انیمیشن که ایران و فرانسه باهم انجام می دهند انجام دادم و این کار سینمایی است.

دوری از رسانه ها

چون آرامش و آسایش را دوست دارم از مصاحبه و مطبوعات دوری می کنم. دلم نمی خواهد خیلی حرف بزنم و پرگویی کنم. اگرهم جایی دیده شدم اتفاقی بوده و اگر هم صحبتی کردم لازم بوده است. من فضای برنامه شما را بسیار فضای امنی دیدم و حاضر شدم در برنامه شما حضور پیدا کنم و خوشحالم که دراین برنامه شرکت کنم. با تکنولوژی و فضای مجازی میانه ای ندارم و هیچ صفحه ای ندارم و ازاین جور مسائل فراری هستم. به صورت ابتدایی دراین فضا هستم، در حدی که با دخترم عکس رد و بدل کنیم.

دراین قسمت از برنامه مهران مدیری سوالی عجیب پرسید: اگر خانه تان آتش گرفت سه وسیله ای که با خود بیرون می برید چیست؟ عجیبتر از این سوال پاسخ بیتا فرهی بود و گفت: پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی.

اگر بازیگر نمی شد دوست داشت کتاب فروش باشد و کنارش قهوه و گل بدهد ولی سرمایه اش را ندارد.

 از بین بازیگران ایرانی بازی لیلا حاتمی را بسیار دوست دارد.

نظر بیتا فرهی درباره خوشبختی بسیارزیبا و شنیدنی بود، وی گفت: من عمیقا احساس خوشبختی میکنم، چون احساس بی نیازی می کنم، چیز زیادی از پروردگارم نمی خواهم و از روزگار وکسی طلبکارنیستم.

درانتهای برنامه بیتا فرهی به موزه دورهمی یک کشکول و سه تسبیح هدیه داد، این کشکول پراز محبت و عشق به شما و برنامه دورهمی است. قیمت ندارد ولی برای من با ارزش است. درمقابل هم مهران مدیری به دلیل علاقه بانوفرهی به گل، یک گل تقدیم ایشان کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ