طرز تهیه ی خمیر عروسک سازی

toranj
طرز تهیه خمیر عروسک سازی را در این مطلب دنبال کنید تا در خانه برای فرزندتان یک خلاقیت هنری ایجاد کنید.

عروسک سازی چه با پارچه و یا خمیر می تواند سرگرمی خوبی برای فرزندانتان باشد. همچنین شما مادران خانه دار می توانید با عروسک سازی یک درآمد کوچکی در کنار درآمد سرپرست خانواده نیز داشته باشید.

طرز تهیه ی خمیر عروسک سازی را در این مطلب دنبال کنید تا با کمترین امکانات بتوانید خمیر مناسبی را تهیه کنید و از آن برای خلق آثار هنریتان استفاده کنید.

مواد لازم خمیر عروسک سازی:

 مواد لازم : نشاسته ذرت 1 پیمانه گلیسیرین 1/5 قاشق غذا خوری چسب چوب، یک پیمانه آبلیمو، یک قاشق غذاخوری وازلین بچه ( تیوپی)

طرز تهیه ی خمیر عروسک سازی:

 بهتر است نشاسته را با آسیای برقی خوب پودر کنید و سپس آن را بوسیله الک ریز چندین بار به خوبی الک کنید تا ذرات درشت آن جدا شود. از چسب چوب هایی استفاده کنید که بعد از خشک شدن بی رنگ باشند. نشاسته و چسب چوب و گلیسیرین و آب لیمو را در ظرف مناسب به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیری صاف و یک دست بدست آید. برای آسان شدن کار می توانید از ظرف های پلاستیکی استفاده کنید .

پس از آن ته یک ظرف لعابی یا تفلون را با کمی وازلین چرب کنید و مواد را درون ظرف بریزید.

ظرف را بر روی شعله کاملا ملایم قرار داده و به آرامی حرارت دهید و مرتب با قاشق هم بزنید تا خمیر ته نگیرد. باید کاملا با حوصله و دقت رفتار کنید تا خمیر لطیفی به دست آید. حتی در برخی موارد اگر به روش (بن ماری ) یا حرارت غیر مستقیم یعنی ظرف را روی بخار آب جوش ورز دهید خمیر به اصطلاح مغز بخته تر خواهد شد و لطافت خمیر نیز بیشتر می شود .

وقتی خمیر خوب حرارت دید و از ته ظرف جدا شد ، دستانتان را با وازلین کمی چرب کنید و خمیر را با دقت و حوصله ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شود . مراقب پوستتان باشید تا دچار سوختگی و آسیب های جدی نشود .

پس از آن کمی صبر کنید تا خمیر خنک شود و آن را در پارچه ای تمیز بگذارید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود .

پس از آن می توانید برای این که سطح رویی خمیر خشک نشود آن را در کیسه نایلونی نگهداری کنید. اگر  نایلون را در جعبه ای قرار دهید برای مدت طولانی تری می توانید خمیر را در یخچال نگهداری کنید

نکته: دقت کنید تا پیمانه های مواد لازم خمیر اندازه باشد چون با کم و زیاد شدن مواد ممکن است خمیر به دست آمده ترک بخورد در این صورت نگران نشوید و کمی روغن وازلین به خمیر اضافه کنید. مراقب باشید اضافه خمیر را کاملا در نایلکس یا ظرف در دار و در یخچال نگهداری کنید چون در غیر این صورت باعث کپک زدن خمیر خواهد شد . اگر مرتبه اول خمیر خوبی به دست نیاوردید نگران نباشید چون این کار نیاز به تمرین زیاد دارد پس ناامید نشوید و در ابتدا با مواد کم شروع کنید مثلا می توانید مقدار مواد لازم ذکر شده را نصف کنید . برای رنگ آمیزی خمیر از رنگ روغن طراحی استفاده کنید . به این ترتیب عمل کنید که ابتدا به اندازه یک گردو از خمیر را جدا کنید. وسط آن را با کف دستتان گود کنید و یک سانت از رنگ را روی آن بگذارید. حالا  خمیر را در دستتان  گلوله کنید . حال به آرامی شروع به ورز دادن خمیر کنید. با این روش رنگ کاملا به خورد خمیر می رود و همه جای آن یکنواخت پخش می شود .

 ساخت خمیر چینی یا ایتالیایی:

خمیر گلسازی فقط برای گل مناسبه و بعد از خشک شدن حجم خمیر کم میشه و چروک میشه اما خمیر ایتالیایی برای عروسک سازی مناسبه که بدون آب پخته میشه و البته لطافت و ظرافت خمیر گلسازی رو هم نداره
    مواد لازم برای ساخت خمیر چینی یا ایتالیایی :
    چسب چوب یک پیمانه
    نشاسته ذرت یک پیمانه
    وازلین یک قاشق غذاخوری
    گلیسیرین یک قاشق غذاخوری

    توی یک ظرف نشاسته ذرت و گلیسیرین و وازلین را اضافه کنید ته لیوان را با وازلین کی چرب کنید که چسب چوب به آن نچسبد و بعد چسب چوب را اضافه کنید و هم بزنید
    توی دستورهای متداول پخت خمیر خمیر را داخل ماهیتابه تفلون می پزند و بعد آن ماهیتابه دیگه قابل استفاده نیست اما از اونجایی که همه ماهیتابه های من نو بودند و دلم نیومد حرومشون کنم از یه روش دیگه استفاده کردم که خیلی بهتر از این روش بود

    توی یک ماهیتابه آب جوش ریختم و یک پلاستیک را با وازلین خوب چرب کردم و مواد را داخل پلاستیک ریختم و اون پلاستیک را داخل یک پلاستیک دیگه قرار دادم. مواد خمیر را داخل پلاستیک پهن کردم تا جایی که قطر خمیر به یکی دو سانت برسه و داخل آب جوش گذاشتم بعد از دو سه دقیقه خمیر را برگردوندم تا طرف دیگرش هم بپزه و بعد از دو دقیقه خمیر را بیرون آوردم و با دست کمی ورز دادم خمیر کاملا پخته بود اما اگر شما متوجه شدید بعضی قسمت های خمیرتون هنوز سفت نشده اجازه بدید کامل بپزه
    بعد پلاستیک ها را باز کید و دست هاتونو با وازلین چرب کنید و خمیر را با دست ورز بدید و داخل پلاستیکی که چرب کرده اید گذاشته در یخچال قرار دهید و بعد از چندین ساعت استفاده کنید

طرز تهیه ی خمیر مجسمه سازی
مواد لازم
چسب چوب 1 پیمانه
نشاسته ذرت 1 پیمانه
کرم مرطوب کننده معمولی 1 قاشق
وازلین مقداری
گلیسیرین مقداری
اول یک پیمانه نشاسته رو توی ظرف ( بهتره یکبار مصرف باشه که دیگه نخواید بشوریدش) می ریزیم. بهتره برای بار اول از پیمانه های کوچک استفاده کنید.

بعد چسب چوب رو بهش اضافه می کنیم. همیشه ظرفی رو که میخواهید چسب چوب رو باهاش پیمانه کنیدو با گلیسیرین چرب کنید تا به راحتی از ظرف جدا شود. (من چون از لیوان یک بار مصرف استفاده کردم این کار رو نکردم ولی بازم توصیه می کنم این کار رو انجام بدید چون برای خالی کردن پیمانه خیلی اذیت می شید.)

بعد از آن بسته به اندازه پیمانه به آن کرم مرطوب کننده اضافه می کنیم. چون من از 2 لیوان متوسط به عنوان پیمانه استفاده کردم یک قاشق غذا خوری سر پر کرم اضافه کردم.

حالا این مواد رو کامل با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود. ( در این مرحله خمیر شل است و به دست می چسبد.)

حالا کف یک ماهی تابه تفلون رو با وازلین چرب می کنیم. (ماهیتابه ای رو که استفاده می کنید دیگر برای مصرف غذایی مناسب نیست و سعی کنید از ماهیتابه ای استفاده کنید که دیگر برای غذا درست کردن از اون استفاده نمی کنید.) و خمیر رو توی اون می ریزیم.

حالا با قاشق اون رو به قطر کمتر از یک سانتیمتر صاف میکنیم.

سپس اون رو روی شعله ملایم اجاق قرار میدیم. یکی دو دقیقه صبر می کنیم تا کمی خود را بگیرد. با نوک قاشق اطراف خمیر را تست می کنیم. در صورتی که از تابه جدا می شود یک طرف آن پخته است و باید آن را وارونه کنیم.

کمی دیگر صبر می کنیم تا طرف دیگر آن نیز خود را بگیرد. (طرف دوم زودتر می پزد چون در این مرحله هم تابه هم خمیر داغ است.)
حالا سعی می کنیم خمیر را کمی ورز دهیم.

در صورتی که خمیر به دستتان نمی چسبد خمیر آماده است ولی اگر دیدید قسمتی از آن خود را نگرفته، آن قسمت را کمی روی تابه که هنوز حرارت دارد بگذارید تا خود را بگیرد.
توجه کنید که در این مراحل دستانتان هم مانند خمیر خواهد پخت.

سپس خمیر را در یک پارچه ترجیحا سفید یا پارچه ای که مطمئنید رنگ پس نمیدهد قرار می دهیم تا حرارت آن گرفته شود.

پس از چند دقیقه یک کیسه فریزری را با وازلین چرب می کنیم و خمیر را درون آن قرار می دهیم و در آن را می بندیم و در یک ظرف پلاستیکی می گذاریم و سپس آن را در یخچال قرار می دهیم. بعد از 2 ساعت خمیر کاملا آماده است.

نکته: موقع وارونه کردن خمیر، اگر مقداری از خمیر به ماهیتابه چسبیده باشد (ته دیگ) باید جدا شود .

مواد لازم برای خمیر گل چینی (سرد)
-نشاسته ذرت، یک پیمانه
– چسب چوب، دو سوم پیمانه
– گلیسیرین، یک قاشق غذاخوری

– وازلین

از خمیر گل چینی برای ساخت عروسک های تزیینی، زیورآلات و تزیین ظروف می تونین استفاده کنین.

طرز تهیه خمیر گل چینی سرد :
نشاسته، چسب چوب و گلیسیرین را در ظرفی با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست شود. دست ها را به وازلین آغشته کنید و خمیر را در دست ها خوب ورز دهید. به اندازه مصرف از آن جدا کنید و بقیه خمیر را در ظرف دردار در یخچال بگذارید، تا مدت دو هفته به خوبی قابل مصرف می باشد.

نکته : علت ترک خوردن خمیر نیز می تواند درست پیمانه نکردن مواد باشد. کمی روغن وازلین به خمیر اضافه کنید.

ورود به عرصه عروسک سازی:

قبل از هر چیز، باید در جریان باشید که ورود به این کار، صبر و خلاقیت بالایی می­خواهد. پس اگر این دو فاکتور را ندارید بهتر است عطایش را به لقایش ببخشید و قید حضور در این کار را به شکل کلی بزنید. اگر نه که شما پنجاه درصد اصلی را در دست دارید. با جست و جو در انواع سایت های اینترنتی می توانید با آموزش گام به گام ساخت انواع عروسک های پارچه ای آشنا شوید.

کافی است در آغاز راه، از داشته هایتان و لباس های غیر قابل مصرف استفاده کرده و عروسک بسازید و زمان­تان را به تکرار و تمرین بگذرانید.زمانی که کارتان به جایی رسید که خودتان از دیدن کارتان لذت بردید بدانید که می توانید کار را به شکل واقعی شروع کنید.

برای شروع، با صرف هزینه ای پنجاه هزار تومانی پارچه، الیاف، موی مصنوعی و.. را تهیه کنید، با صرف این هزینه می توانید سه عروسک پنجاه سانتی متری بسازید وبه نوعی کارتان را آغاز کنید. با فروش هر کدام از این کارها نه تنها سرمایه ی اولیه به جیب شما بر می گردد که پولی دو برابر آنچه خرج کرده اید به دست می آورید. مطمئن باشید با ادامه دادن کار و تمرین بیشتر، در کارتان حرفه ای تر شده و با صرف زمان کمتر، عروسک هایی بهتر ارایه کرده و به درآمد می رسید. یادتان نرود هر چه در این راه مبتکرانه تر حرکت کرده و ایده های بکر ارایه دهید کارتان نتیجه ی بهتری گرفته و سود بالاتری عایدتان می شود‌.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ