ظرفیت مازاد چیست؟

zahra
ظرفیت مازاد در دانشگاه ها یعنی چه؟ هزینه های ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی چگونه است؟

ظرفیت مازاد در دانشگاه ها یعنی چه؟ هزینه های ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی چگونه است؟ تفاوت ظرفیت مازاد با پردیس خودگران چیست؟

رشته های ظرفیت مازاد در دانشگاه های علوم پزشکی یعنی چه؟

تعداد زیادی از داوطلبین کنکور به دنبال قبولی در یکی از رشته های اصلی رشته پزشکی هستند که قبولی در آن برای هم آسان نیست و به همین دلیل تعدادی از دواطلبین به دنبال قبولی در رشته های بین الملل و ظرفیت مازاد هستند که البته هزینه هایی دارد.

همچنین چنانچه فردی در مقطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان (روزانه) تحصیل کرده باشد، چنانچه بخواهند دوباره کنکور بدهند باید هزینه پرداخت کنند که لیست این هزینه ها نیز در این بخش قید شده است.

1) براساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال تحصیلی 941393 آن دسته از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی که فاقد پردیس خودگردان  می باشند، مجاز هستند طبق ضوابط مصوب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، دانشجوی مازاد ظرفیت پذیرش نمایند.

2) پذیرش دانشجوی مازاد مشروط به پرداخت هزینه تحصیل و خدمات رفاهی توسط پذیرفته شدگان بر اساس تعرفه تعیین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تصویب هیأت امنای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مربوطه می باشد.

 3) محل تشکیل کلاس پذیرفته شدگان مازاد ظرفیت در اختیار دانشگاه می باشد .

 4) نقل و انتقال و مهمانی پذیرفته شدگان مازاد ظرفیت میان دانشگاه هایی که دارای ظرفیت مازاد می باشد، مشروط به موافقت مبدأ و مقصد و با رعایت سایر ضوابط آیی ننامه انتقال بلامانع است .

 5) سایر شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجوی مازاد همانند پذیرش دانشجو در پردیس های خودگردان می باشد.

 6) داوطلبان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه های اینترنتی دانشگاه های مذکور مراجعه نمایند.

هزینه های ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی چگونه است؟

بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال تحصیلی94-93 آن دسته از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی که فاقد پردیس خودگردان می باشند، مجاز هستند طبق ضوابط مصوب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، دانشجوی مازاد ظرفیت پذیرش کنند. (به عنوان مثال دانشگاهی برای یک رشته 100 نفر ظرفیت دارد اما 130 نفر پذیرش می کند و 30 نفر اضافی، ظرفیت مازاد نامیده می شوند که مشابه پردیس در دانشگاه های پردیس خودگردان است.)  این پذیرش مازاد ظرفیت برای داوطلبان هزینه تحصیل و خدمات رفاهی در بر دارد و این مبلغ هزینه را معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تصویب هیئات امنای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تعیین می کند. و در مورد نقل و انتقالات  و مهمانی پذیرفته شدگان ظرفیت مازاد، مشروط بر موافقت مبدا و مقصد و با رعایت ضوابط آیین نامه بلامانع است. و بقیه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجوی مازاد مانند پذیرش دانشجو در پردیس های خود گردان است. باز هم توصیه می شود قبل از انتخاب رشته در ظرفیت مازاد دانشگاه ها، حتما وب سایت های دانشگاه ها را بررسی کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید.

هزینه های ظرفیت مازاد دانشگاه ها(ظرفیت مازاد دانشگاه)

بر اساس آخرین اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، هزینه های تحصیلی واحدها بر اساس رشته های علوم پزشکی متفاوت می باشد. برای اطلاعات بیشتر هزینه های تحصیل در رشته های زیر درج شده است.

برای رشته های پزشکی عمومی، داروسازی تقریبا 20 میلیون تومان برای یک سال تحصیلی

برای رشته های دندانپزشکی 22 میلیون تومان برای یک سال تحصیلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ