علت باد کردن باطری گوشی

علت باد کردن باطری گوشی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آن ها را برایتان نوشته اییم.

در اکثر مواقع گوشی ما مشکلات عجیب غریبی دارد که مربوط به پر شدن حافظه ان می باشد. اما اگر حتی با پاک کردن بیشتر فایل هایتان باز هم رفتار عجیب از گوشیتان میبینید سری به پشت گوشی بزنید و باطری گوشی را چک کنید. معمولا باطریها یک عمر مشخصی دارند و بعد از آن کارآییشان خیلی کم میشود و از کار می افتند که یکی ازنشانه های آن باد کردن باطری گوشی می باشد.
در نتیجه علت باد کردن باطری گوشی شما فاسد شدن آن است پس باید ان را تویض کنید. در ادامه با دیگر دلایل باد کردن باطری گوشی شما را آشنا می کنیم.

علت باد کردن باطری گوشی

دستاوردی جدید در زمینه فناوری. پژوهشگران کمبریجی موفق به ارائه روشی شدند که با آن می توان بررسی کرد چه اتفاقی برای اتم های سیلیکونی در ارتباط با اتم های لیتم می افتد و در نتیجه منجر به تورم باتری می شود.باتری گوشی

اخیرا محققان دانشگاه کمبریج روشی برای مطالعه مکانیسم تغییر سیلیکون موجود در باتری های یون لیتیم ارائه کردند. آن ها موفق شدند با استفاده از NMR روشی را برای بررسی این موضوع به کار بگیرند و اتفاقاتی که درون باتری در حین تماس سیلیکون با لیتیم رخ می دهد را در سطح اتمی مطالعه کنند.

گاهی اوقات می بینیم که باتری تبلت یا گوشی متورم می شود. دلایل زیادی می تواند این تورم را برای باتری بوجود بیاورد. اما علت باد کردن باطری گوشی هرچه باشد  این تورم در نتیجه جذب اتم های لیتیم توسط اتم های سیلیکون ایجاد می شود.

اینکه چه اتفاقی برای سیلیکون باتری ها در تماس با لیتم می افتد معمایی است که سال ها ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده. پرده برداشتن از این راز می تواند مسیر تجاری سازی نسل جدیدی از باتری ها با ظرفیت بالا را آسان کند.
در طول 20 سال گذشته سیلیکون به عنوان جایگزین کربن در آند باطری ها مطرح بوده، ظرفیت این ماده 20 برابر بیشتر از کربن است اما مدیریت خواص سیلیکون به عنوان سدی در مسیر تجاری سازی این باتری ها بوده است.

نکاتی برای جلوگیری از انفجار باطری گوشی

حتما شما هم تا کنون اخباری پیرامون انفجار و آتش گرفتن باتری گوشی های تلفن همراه در سطح جهان شنیده اید .این اتفاقات زیاد هم غیر عادی نیستند و کمپانی سامسونگ نیز یکی از پر حادثه ترین ها در این زمینه بوده است . در یک نمونه از این موارد، آتش گرفتن باتری یک گلکسی S4 باعث سوختن یک آپارتمان بطور کامل شد! و یا انفجار باتری گوشی یک دختر کانادایی که در خواب بوده باعث آتش گرفتن بالشت او شده ،که البته خوشبختانه توانسته به سرعت عکس العمل نشان بدهد و فرار کند .
ابتدا بگذارید تا به یک نقطه اشتراک در این بحث برسیم: تا زمانی که یک نقص خیلی بزرگ در ساختار باطری و یا در طراحی وجود نداشته باشد، باتری گوشی موبایل یا تبلت آتش نخواهد گرفت .در حقیقت این اتفاق بسیار نادر است و دلیل آن نیز تنها نمیتواند بوجود آمدن مشکل در باتری باشد ، بلکه عوامل زیادی در وقوع این حادثه نقش دارند که از مهمترین آنها میتوان به استاندارد نبودن باتری یا شارژر اشاره کرد .

باتری های شارژی لیتیومی یک اشکال کوچک دارند که همان افزایش حرارت است ، بدینصورت که در هنگام شارژ شدن حرارت آنها بالا و بالاتر میرود .به همین خاطر سیستمی در آنها ایجاد کرده اند که به محض شارژ شدن کامل، اتصال را قطع میکند تا از شارژ شدن بیش از حد باطری که موجب بروز برخی واکنش های شیمیایی خطرناک میشود جلوگیری کند .

باتری گوشیها بسیار باریک هستند و به همین دلیل فضای کمی برای جدا نگه داشته صفحه های مثبت و منفی باطری از هم وجود دارد که این فاصله بوسیله یک لایه جدا کننده بسیار نازک ایجاد میشود .
اگر چیزی بین این دو صفحه قرار بگیرد میتواند باعث بروز مشکل شود که در این حالت اگر گوشی را تحت فشار شارژ بیش از حد قرار دهید در واقع بنزین روی آتش ریخته اید !!!
اگر شرکت های سازنده طبق قوانین و استانداردها عمل کنند میتوانند به راحتی یک باتری امن و مطمعن تولید کنند، اما متاسفانه برخی شرکت ها بخاطر سود بیشتر، فیوزی که اتصال مدار را در هنگام شارژ کامل قطع میکند در آن قرار نمیدهند که نبودن این فیوز میتواند بسیار خطرناک باشد، بخصوص اگر شما عادت دارید که گوشی را از شب تا صبح به شارژ میزنید و آن را نزدیک خود قرار میدهید !

راه چاره چیست؟

در کل مسئله انفجار و آتش گرفتن باتری بسیار نادر است و در حدی نیست که باعث نگرانی شود، اما شما میتوانید با رعایت چند نکته ساده زیر، احتمال چنین حوادثی را به صفر برسانید :

– از باتری اورجینال خود کارخانه استفاده کنید و در هنگام تعویض نیز از برند های معتبر و اورجینال استفاده کنید و باطری های ناشناخته که کمی ارزانتر هستند را تهیه نکنید .

– گوشی را در مکان هایی که حرارت زیاد دارند قرار ندهید بخصوص اگر در حال شارژ شدن است، زیرا گرمای خیلی زیاد تاثیر بالایی بر روی باتری خواهد داشت .

– اگر گوشی در حال شارژ شدن است و یا با آن کارهای سنگین انجام میدهید که باعث داغ شدن زیاد گوشی میشود بهتر است در مکانی باشید که تهویه مناسب و دمای متعادلی دارد .

– اگر باتری گوشی شما باد کرده و ظاهر آن از حالت عادی خارج شده، بهتر است سریعتر آن را تعویض نمایید .

– و یک مورد جالب: بهتر است هنگامی که مقدار شارژ گوشی شما به زیر 50 درصد رسید آن را به شارژ بزنید ، زیرا باتری های لیتیوم-یونی مانند مدلهای قدیمی مشکلات مربوط به مموری را ندارند اما کم شدن ولتاژ ممکن است موجب آسیب دیدن آنها شود .

– در حالت کلی توصیه میکنیم که گوشی خود را موقع خواب از شب تا صبح به شارژ نزنید و هنگامی که بیدار شدید این کار را انجام دهید .

چگونه باتری خراب گوشی موبایل خود را تعمیر کنیم؟

 باتری‌های لیتیوم یونی برروی هزاران محصول الکترونیکی جاخوش کرده اند و امروزه ممکن حتی آن‌ها را در محصولات هیبریدی یا ماشین‌های برفی ببینید.برای جایگزینی این باتری‌ها برخلاف باتری‌های قلمی، باید هزینه بیشتری بپردازید. باتری‌های لیتیوم یون (Li-ion) اگرچه قابل شارژ هستند اما این باتری‌های قابل شارژ، فقط تا چندبار می‌توانند مثل روزهای اول عمرطولانی داشته باشند و پس این بازه، شارژشان را به سرعت از دست می‌دهند و رفیق نیمه راه می‌شوند. پس اگر می‌خواهید قبل از جایگزین کردن آن، یک شانس دوباره به باتری لیتیوم آیون وسیله الکتریکی خود بدهید، با ما همراه شوید.
روش اول: شارژ و دی شارژ کامل

اگر باتری لیتیوم یونی تلفن همراه یا تبلت‌تان نمی‌تواند شارژش را به خوبی نگه‌دارد و به سرعت خالی می‌کند، شاید شما بتوانید با یک شارژ و دی شارژ کامل این مشکل را برطرف کنید؛ به عبارت ساده‌تر، بهتر است یک بار شارژش را به طور کامل خالی کنید و سپس آن را حداقل تا 48 ساعت به شارژ، متصل نگه دارید.

    توصیه می‌شود که حداقل 1 بار در ماه، این عمل را برای باتری لیتیوم یونی محصول الکتریکی‌تان انجام دهید.

دو روش بعدی، برای باتری‌های آسیب دیده‌ای است که شارژ نمی‌شوند:
روش دوم: کمی به آن، سخت بگیرید!

راستش را بخواهید در روش اول، کمی ملایم رفتار کردیم ولی دیگر در این روش از این خبرها نیست! یک شوک بزرگ شاید بتواند یک باتری لیتیوم یونی معیوب را به زندگی بازگرداند. توصیه می‌شود اگر طرفدار روش‌های خشونت آمیز نیستید، به روش بعدی مراجعه بفرمایید. انجام این عمل کمی خطرناک است و ممکن است پس از انجام آن، موهای سرتان فشن شود!

باتری را از دیوایس‌تان با توجه به قطب مثبت و منفی‌اش جدا نمایید؛ یک سیم USB بلا‌استفاده را انتخاب کرده و سر کوچک‌تر آن ( که اکثرا روی آن، B ذکر شده است) را قطع نمایید. حالا باید بتوان یک سیم قرمز (قطب مثبت) و یک سیم سیاه (قطب منفی) را مشاهده نمود. سپس سر بزرگ‌تر سیم USB را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود متصل نمایید؛ سیم قرمز را به قطب مثبت و سیم سیاه را به قطب منفی باتری خود وصل کرده و احتمالا پس از مدتی، باتری شروع به شارژ شدن می‌کند.

    احتیاط! مطمئن شوید که مراحل انجام این روش را به خوبی فراگرفته‌اید وگرنه آسیب‌های خطرناکی در انتظارتان خواهند بود.

 روش سوم: تعمیر

اگر باتری شما آسیب دیده است؛ توصیه می‌کنم با کمی اعتماد به نفس، آن را لحیم‌کاری کنید. برای مثال، یک باتری لیتیوم یونی از یک لپ‌تاپ در اختیار داریم که در آن، قطب مثبت باتری به منبع داخلی برق متصل نمی‌شود. برای رفع آن، می‌توان با یک لحیم کوچک در انتهای مثبت این باتری، این مشکل را برطرف نمود.
 روش چهارم: بی خیال!

اسم این روش را بنده، بی‌خیال گذاشتم! راستش را بخواهید خیلی از ما، حوصله یا جرات انجام سه روش فوق را نداریم؛ چاره چیست؟ خب یک باتری نو بخرید. فقط توجه داشته باشید که باید باتری‌ای که می‌خواهید بخرید، با محصول الکتریکی شما متناسب باشد که برای اطمینان از آن، بهتر است به سایت سازنده (یعنی سازنده محصول الکتریکی خود) مراجعه فرمایید.

    هشدار! این روز ها در بازار، باتری‌های بی کیفیت چینی بسیاری به چشم می خورد. سعی کنید تا جای ممکن از این باتری‌ها دوری فرمایید؛ زیرا این‌گونه باتری‌ها برخلاف قیمت گول زننده ای که دارند، به راحتی و در عرض چند هفته به دیار باقی خواهند شتافت و شما را مجددا داغ‌دار می نمایند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ