بیوگرافی درسا درخشانی

mahdie.mohtashami
داستان اخراج درسا درخشانی از تیم ملی

درسا و برنا درخشانی از تیم ملی اخراج شدند

شایعاتی مبنی بر پیوستن درسا درخشانی به تیم ملی شطرنج آمریکا به دست آمده است.

درسا درخشانی دومین شطرنج باز برتر ایران می باشد. درسا درخشانی در سن ١٨ سالگی قادر به دریافت درجه استادی در شطرنج شد. درسا درخشانی همچنین در هشتاد و هفتمین کنگرهٔ شطرنج جهان عنوان استاد بین المللی شطرنج را به دست آورد. درسا درخشانی قهرمان شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ بوده و پس از آن مقام ششم جهان را در سال ۲۰۱۵ در کارنامه خودش دارد.

علت واکنش تند جمهوری اسلامی به شطرنج بازان

واکنش تند جمهوری اسلامی به این دو خواهر و برادر از مسابقات آزاد شطرنج جبل الطارق به وجود آمد. به دلیل اینکه درسا درخشانی بدون حجاب در این  تورنمنت حصور به عمل آورده بود. همچنین بردار او ،برنا درخشانی با یک شطرنج باز اسرائیلی مسابقه داد. 
یکی از نمایندگان مجلس ایران خواهان برخورد دستگاه های امنیتی با رئیس فدراسیون شطرنج شده است.
یک نشریه آلمانی درسا درخشانی را “یکی از برترین بازیکنان شطرنج جهان” نامیده بود.
رئیس فدراسیون شطرنج ایران با این که گفت این دو نفر بدون حمایت فدراسیون و به صورت شخصی در این مسابقات شرکت کرده اند، از محرومیت آن ها خبر داد.
او گفت”اولین اقدام ما این است که این افراد را از تمام مسابقاتی که در ایران و به نام ایران برگزار می شود، محروم می کنیم و دیگر شانس حضور در تیم ملی را نخواهند داشت”  درسا درخشانی در اسپانیا دانشجو است اما برادرش برنا در ایران زندگی می کند.

احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مبارزه با اسرائیل را از “اصول ده گانه دکترین انقلاب دانست و گفت:“لزومی ندارد افراد دو تابعیتی و اشخاصی که اعتقادی به نظام ندارند، زیر پرچم ایران در یک مسابقه ورزشی شرکت کنند. چه ارگانی این افراد را برای فعالیت در ورزش کشور انتخاب کرده است؟ آیا وزارت ورزش روی این مسائل نظارتی ندارد که قصد دارد تنها با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کند… کنترل و برخورد با این موضوع در حیطه کاری دستگاه های امنیتی است.”

تغییر فدراسیون درسا درخشانی

دُرسا درخشانی، شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شده بود، فدراسیون خود را از ایران به آمریکا تغییر داد.

مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه (۱۱ مهر) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: «طبق قوانین، شطرنج‌بازی که کشور خود را تغییر می‌دهد، بعد از دو سال می‌تواند برای فدراسیون شطرنج آن کشور بازی کند، درسا درخشانی هم از این قانون به نفع خود استفاده کرده‌است.»

خبرگزاری ایسنا نیز روز سه‌شنبه با انتشار این خبر، خانم درخشانی را استادبزرگ و استاد بین‌المللی شطرنج معرفی کرده‌است. بر اساس این گزارش، خانم درخشانی در دو سال اخیر در چند رقابت بین‌المللی، «بدون حجاب» شرکت کرده بود.

حضور بدون حجاب درسا درخشانی در اوایل سال ۲۰۱۷ و در مسابقات شطرنج جبل‌الطارق سبب اخراج او از تیم ملی ایران شد. رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی گفته بود که این فدراسیون به دلیل اتفاقاتی که در جبل‌الطارق افتاده، با درسا درخشانی و برنا، برادرش، «جدی‌ترین برخورد» را می‌کند.

علاوه بر حضور بی‌حجاب درسا در این مسابقات، برنا درخشانی (۱۵ ساله) نیز مقابل الکساندر هوزمان از اسرائیل بازی کرد. مهرداد پهلوان‌زاده گفته بود که «درسا درخشانی اصلاً ساکن ایران نبوده و در اسپانیا دانشجو است و متأسفانه در مسابقات بدون حجاب شرکت می‌کند.»

آقای پهلوان‌زاده دربارهٔ بازی برنا با حریف اسرائیلی نیز افزوده بود: «برنا ساکن تهران است. روی میزها پرچم نمی‌گذارند و فقط اسامی را می‌نویسند و خیلی مشخص نیست که با کدام کشور بازی می‌کنند و فقط در سایت نام‌نویسی می‌کنند».

درسا درخشانی، پس از سارا خادم‌الشریعه، دومین شطرنج‌باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استادبزرگ بانوان، در ۱۸سالگی و در هشتاد و هفتمین کنگرهٔ شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی را به دست آورد.

در کارنامه وی، قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ نیز وجود دارد.

درسا درخشانی حدود سال ۹۴ با یک پیشنهاد از باشگاه بارسلونای اسپانیا برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و شطرنج به آن کشور رفت و برای آن تیم بازی کرد.

در رشته‌های مختلف ورزشی، سختگیری فدراسیون‌ها نسبت به حجاب ورزشکاران ایرانی متفاوت است. در برخی رشته‌ها، استفاده از روسری کافی است اما در بعضی دیگر، ورزشکار حتماً باید مقنعه یا هدبند داشته باشد.

سمیرا حیدری در مسابقات جهانی آلیش در سال جاری، یک لحظه کلاهش در جریان مسابقه افتاد و کمیته انضباطی فدراسیون کشتی، رأی به محرومیت او از حضور در مسابقات داد.

نایب رئیس امور بانوان فدراسیون کشتی نیز در واکنش به اعتراض‌ها به این موضوع گفته بود آنچه به باور او «حفظ ارزش‌های اسلامی و اخلاق‌مداری» است «بالاتر از هر رنگ مدالی است».

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ