ترور انورسادات

mahdie.mohtashami
در مورد ترور انورسادات رییس جمهور مصر بخوانید

محمد انورسادات سومین رییس جمهور مصر بود. محمد انورسادات نظامی مصری بود. محمد انور سادات در تاریخ ١٥ اکتبر ١٩٧٠  رییس جمهور شد. محمد انورسادات  تا روز ترورش توسط جهاد اسلامی مصر در تاریخ ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به عهده داشت.رابطه ایران ومصر بعد از برقراری رابطه انورسادات قطع شد. سادات در اولین اقدام، با امضای قرار داد کمپ دیوید که به موجب آن موجودیت اسراییل را به رسمیت شناخت، جهان اسلام را در بهتی عظیم فرو برد. 
 محمد انور السّادات، رئیس جمهور سابق مصر در 25 دسامبر سال 1918م به دنیا آمد و به هنگام تحصیل در دانشکده افسری با جمال عبدالناصر آشنا شد. وی در سال 1952 به نهضت افسران آزاد پیوست و پس از پیروزی کودتای ضد سلطنتی سال 1952م، به وزارت کشور دست یافت. سادات از آن پس بارها مناصب مهم کشوری از جمله ریاست مجلس ملی مصر، دبیر کلی حزب اتحادیه ملی مصر و معاونت رئیس جمهوری را به عهده گرفت. پس از درگذشت جمال عبدالناصر، انور سادات در 16 اکتبر 1970م به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب گردید. سادات پس از رسیدن به قدرت، در ششم اکتبر 1973م با یک حمله غافل‏گیر کننده به مواضع رژیم صهیونیستی در شرق کانال سوئز، درصدد باز پس گرفتن صحرای سینا و جبران شکست جنگ شش روزه در سال 1967م برآمد.
در مراحل اولیه این جنگ، موفقیت با مصری‏ها بود ولی با سرازیر شدن سیل کمک از امریکا به اسرائیل و حمله متقابل نیروهای صهیونیستی، این جنگ نیز با شکست و عقب‏نشینی مصریان خاتمه یافت. از آن پس، سادات، به تدریج از مواضع اصولی و ضد صهیونیستی جمال عبدالناصر دور شد و راه انحراف و سازشکاری را در پیش گرفت. سادات هم‏چنین پس از شکست در جنگ 1973م چاره‏ای جز تغییر کلی سیاست خارجی خود و نزدیکی به غرب ندید. از این رو، به دنبال بهبود رابطه با امریکا، در یک سفر غیرمنتظره به سرزمین‏های اشغالی فلسطین در روز نوزدهم نوامبر 1977م باب مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی را گشود و سرانجام علی‏رغم مخالفت شدید سایر کشورهای عرب، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. ادامه این سیاست، به مذاکرات صلح سران مصر واسرائیل با میانجی‏گری امریکا منجر شد که در نهایت، موجب انعقادپیمان ننگین کمپ دیوید در 26 مارس 1979م گردید که خشم کشورهای اسلامی را برانگیخت
انور السادات در سال 1980 خود را رئیس جمهور مادام‏العمر مصر اعلام کرد و در سال 1981 کمک‏های شایان تسلیحاتی و نیروی انسانی برای کمک به عراق در جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران ارسال نمود. انور سادات با تن دادن به استراتژی امریکا و اعمال سیاست‏های درهای باز در کشورش، باعث گسیل سرمایه‏داران و مستشاران امریکایى به مصر شد. او هم‏چنین پس از انعقاد قرارداد کمپ دیوید، به صهیونیست‏ها اجازه تأسیس سفارتخانه در قاهره را داد. ادامه اعمال ننگین سادات باعث شد تا بسیاری از کشورهای اسلامی با مصر قطع رابطه کنند و حتی عضویت مصر را از اتحادیه عرب لغو نمایند. ادامه این اعتراضات باعث شد تا گروه اسلامی الجهاد، طرح اعدام انقلابی سادات را عملی سازد.
در روز ششم اکتبر سال 1981م، هنگامی که انور سادات در جریان مراسم سان و رژه، به مناسبت سالگرد جنگ 1973 اعراب و اسرائیل مشغول تماشای پرواز هواپیماهای میراژ فرانسوی بود، سروان خالد شوقی اسلامبولی و دوستانش که برای قتل سادات هم قسم شده بودند، پس از پیاده شدن از زره پوش‏ها و خودروهای نظامی خود، با سرعت عملی که بیشتر به یک فیلم سینمایى شباهت داشت، با شلیک مسلسل و پرتاب نارنجک به طرف جایگاه سادات پیش رفتند. در جریان ترور انور السادات  این عملیات هفت نفر ازکسانی که نزدیک سادات نشسته بودند از پای درآمدند و انور سادات نیز ساعتی بعد در بیمارستانی که محمدرضا پهلوی را در آخرین روزهای حیات در آن بستری کرده بودند، در 63 سالگی درگذشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ