خواص سیب

a.mahammadi
سیب یکی از سلامت بخش‌ ترین خوراکی‌ های اطراف ما محسوب میشود، جدا از طعم و مزه‌ی بسیار عالی که سیب دارد، این میوه کوله‌باری از خواص درمانی را در خود دارا می‌باشد.

سیب نقش مهمی در سلامت بدن دارد و مزیت آن این است که علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها، باعث افزایش سلامتی نیز می‌شود.  سیب میوه است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌ که در اینجا به مواردی از آن اشاره کرده ایم:

شادابی پوست: با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌ های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد. لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.اگر لک صورت شما با درمانهای پوستی درمان نشده, به احتمال زیاد مربوط به بیماری های کبدی می باشند. در این گونه موارد به مدت ۴۵ روز هر صبح ناشتا ۲ عدد سیب را با پوست میل کنید به شرطی که تا ۲۰ دقیقه بعد از آن صبحانه میل نکنید.

درمان نقرس و درد مفاصل:یکی از بیماری‌ هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز میکند، درد مفاصل و نقرس است. سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌هایآرتروز و رماتیسم نیز بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌.

سلامت دندان‌ ها و لثه‌ ها: اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ ها و لثه‌ ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامین C بهره‌مند شوند. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌ تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود ۹۰ درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند. جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

خواص سیب در عفونت ها: بررسی نشان می دهد آنهایی که بیشتر سیب می خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونتهای قسمتهای فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمارمی شوند.

سلامت دستگاه گوارشسیب سرشار از “فیبر” عنصر زبرینه ای است که باعث می شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط ۹ تا ۱۰ گرم فیبر داشته بخش قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۵ گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می کند. آب سیب را حتی می توان برای تنقیه استفاده کرد . این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است. سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و بعلت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد
سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد. اگر دچار ناراحتی عفونی و روده ای می باشید از دم کرده برگ سیب استفاده کنید. مقدار ۱۲۰ گرم برگ سیب را در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه دم کنید و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید. این میوه برای افراد مبتلا به زخم معده نیز بسیار مفید می‌باشد‌.

آرام بخش: دم کرده پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد

تنظیم کننده فشارخون: خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

سلامت قلب: سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی افزاید بلکه حتی این ماده مضر را ازخون شما می زداید. یک چهارم سیب تشکیل شده است از ماده ای به نام پکتین که فیبر محلولی است که میزان کلسترول Ldl خون را از طریق کاهش جذب چربی کاهش می دهد. هم زمان پکتین میزان کلسترول Hdl یا همان کلسترول خوب بدن شما را که برای مصارفی همچون تولید هورمونها مورد نیاز هستند افزایش می دهد. افزایش سطح کلسترول خوب منجر به کاهش خطر بیماریهای قلبی می شوداگر حداقل ۳ عدد سیب در روز بخوریم ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی که دارد، می تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهای بدن را کاهش دهد.

خاصیت سیب و قند خون: سیب خبر خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می زند.

درمان برای سرطان: سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک می باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواد به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.مصرف سیب با پوست به نسبت روزانه یک عدد در صبح ناشتا می تواند شما را از ابتلا به سرطان در امان نگه دارد. پوست سیب در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد

بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم : محققان انگلیسی اخیراً به این نتایج دست پیدا کرده‌اند که مادرانی که در طی زمان بارداری سیب بیشتری می‌خورند، کمتر احتمال دارد فرزندانی داشته باشند که تا سن 5 سالگی دچار آسم شوند.  این میوه می‌تواند از ریه‌های افراد بزرگ‌سال نیز محافظت کند.

افزایش بینایی: مشکلات ناشی از بینایی تقریباً غیرقابل پیشگیری است اما اخیراً مطالعات انجام شده نشان داده است که سیب می‌تواند اثر مطلوبی بر بینایی داشته باشد از آن‌جایی که سیب منبعی غنی از ویتامین A و C است در درمان شب کوری و کور رنگی اثرات مثبتی دارد. سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می کند.

 افزایش هوش، پیشگیری و درمان آلزایمر: سیب مقوی مغز است احتمالاً به علت افزایش تولید استیل کولین (یک ماده شیمیایی که وظیفه رساندن پیغام بین سلول‌های عصبی را بر عهده دارد)، سیب به بالا بردن کارایی حافظه ضمن افزایش سن و کاهش بالقوه‌ی شانس ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند.  

خواص سیب ترش: سیب ترش در قدیم معالج نقرس و بیماری های عصبی بوده است، آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می رود، رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است، سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می برد.
سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است، مربای شکوفه سیب ترش برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است،سیب ترش برای آنهایی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائیکه مزاج سرد دارند نباید سیب شیرین بخورند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ