چگونه می توان دوقلو باردار شد؟

a.mahammadi
رژیم غذایی، ژنتیک، روش زندگی و نژاد نقشی مهمی در دوقلو داشتن ایفا می کنند

بیشتر زوج ها دوست دارند دو قلو داشته باشند. دلایل آن ها متفاوت است؛ برخی به خاطر تنها نبودن فرزند خود می خواهند و برخی بخاطر بزرگ تر شدن خانواده.. کارشناسان معتقدند راه هایی برای افزایش احتمال بارداری دو قلو وجود دارد.رژیم غذایی، ژنتیک، روش زندگی و نژاد نقشی مهمی در دوقلو داشتن ایفا می کنند. در این مقاله راه های افزایش احتمال بارداری دو قلو ذکر شده است:

احتمال  بارداری دو قلو در هر فرد متوسط سه درصد است. شانس زیادی نیست. اما شما متوسط نیستید. اگر یکی از موارد زیر را داشته باشید شانس شما زیاد می شود.اگر بیشتر یا همه را داشته باشید شانس شما خیلی بیشتر می شود.

وراثت: سابقه خانوادگی در خانواده زوجین، احتمال تولد نوزاد چندقلو را افزایش می‌دهد. اگر مادر، خواهر، برادر، عمو، دایی و یا فرزندان دایی و عموی شما سابقه دوقلوزایی داشته باشند، داشتن فرزندان دو قلو برای شما بعید نخواهد بود دوقلو داشتن در خانواده بخصوص در خانواده مادر بسیار مهم است

تعداد بارداری‌های قبلی: اگر بیش از یک بار زایمان داشته‌اید و یکی از بارداری‌های شما دوقلو بوده است، احتمال تولد نوزاد دوقلو در شما افزایش می‌یابد.

تأخیر در بارداری و بالا رفتن سن: احتمال بارداری چندقلویی در مادران مسن به نسبت مادران جوان بیشتر است. به نظر می‌رسد که تخمک‌گذاری در خانم‌های مسن‌تر سریع‌تر انجام می‌شود. ۱۷ درصد از مادران بالای ۴۵ سال، دارای فرزندان چندقلو هستند. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است. تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

تغذیه: افرادی که اضافه وزن دارند شانس بیشتری برای دوقلو دارند. به طور کلی تغذیه خوب و افزایش وزن باعث افزایش شانس دوقلو می شود. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. شانس دوقلویی بیشتری دارند(حدود چهار برابر). موادمغذی موجود در این سبزی تخمدان را تحریک کرده و باعث تولید بیش از یک تخمک در طول تخمک گذاری می شود. علاوه بر اینها مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و موجب دوقلوزایی می شود.

ویتامین مصرف کنید: افرادی که کمبود ویتامین دارند شانس کمتری برای دوقلو دارندتمام ویتامین ها خوب هستند اما مکمل های فولیک اسید احتمال دوقلو را افزایش می دهد.  فولیک اسید برای تمام خانم های باردار تجویز می شود. این ماده از عیوب و نقص های جنین جلوگیری می کند. اما روزانه بیشتر از هزار میلیگرم مصرف نکنید.

قطع قرص های ضدبارداری: قرص ها را دقیقا قبل از تلاش برای باردار شدن قطع کنید. هنگامی که خانم قرص را قطع می کند، بدن به سختی کار می کند تا هورمون تولید کند. در یک یا دو ماه اول بعد از قطع قرص، تخمدان دو تخمک آزاد می کند.

روش های کمک باروری: اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI – ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست

 لقاح مصنوعی(ivf) : امروزه روش های حامله شدن زیادی وجود دارد. در لقاح مصنوعی پزشک تعدادی نطفه انتقال می دهد تا یکی از آن ها کاشته شود اما احتمال دارد چند نطفه کاشته شوند.به طور کلی احتمال دو قلو داشتن در لقاح مصنوعی بیست تا چهل درصد می باشد.

استراحت: به نظر می‌رسد که با افزایش تعداد جنین، مادر به مشکلات بیشتری مواجه شود. تغذیه صحیح به دفع استرس کمک خواهد کرد. حتی یک حمام آب گرم و خوابیدن درون وان حمام نیز موجب آرامش می‌شود. فقط برای بلند شدن ازدرون وان حمام حتماً از شخص دیگری کمک بگیرید. همکاری همسر و کمک او در ایجاد آرامش بسیار مؤثر است. مردان باید به خاطر بسپارند که تغییرات هورمونی زیادی در بدن زنان اتفاق می‌افتد. ارتباط و تفاهم از جمله رموز زندگی آرام و شاد است.

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد .

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ