خواص شلیل

a.mahammadi
شلیل هلوی بدون کرک نامیده می شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین تر از هلو دارد

فواید تغذیه ای شلیل:شلیل میوه ایست با طبع سرد که از لحاظ خواص و مواد شباهت بسیاری با هلو دارد. شلیل میوه ای کم کالری و به طور طبیعی فاقد چربی است منبع غنی آنتی اکسیدان ها، نیاسین، ویتامینA،B، C، بتاکاروتین و پتاسیم است و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. از این رو بهترین میوه برای افراد گرمازده است. ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان واستخوان دارد و می تواند به افزایش جذب آهن موجود در کمک کند. شلیل منبع خوبی از بیوفلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می باشد. در واقع شلیل غنی از لوتئین و لیکوپن است. لوتئین مسئول رنگ قرمز، نارنجی و زرد در میوه ها و سبزیجات است. این فیتوکمیکال ها به خصوص برای پیشگیری از بیماری های قلبی، بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار و سرطان مفید است. بتاکاروتین موجود در شلیل که خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارد با ارتقای سطح سیستم دفاعی بدن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا بهسکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. فیبرهایی که در شلیل یافت می شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می کنند. پتاسیم نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد

شلیل سرفه را تسکین می‌دهد. برای رماتیسم مفید است.مغز آن باعث کاهش فشار خون می‌شود. کمپوت آن برای ورم پروستات مفید است.کسانی که ادرار آن ها قطره قطره می‌آید نیم ساعت بعد از غذا استفاده نمایند.

 خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند

شلیل بسیار کم کالری و کاهش دهنده‌ی چربی خون است و از آن‌جا که فیبر بسیار بالایی دارد موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی به ویژه قندها می‌شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد در نتیجه میوه خوبی برای افراد دیابتی است و مصرف آن می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد.

اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون از بدن محافظت می‌کنند و همین امر از سخت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند و به بهبود گردش مناسب پلاکت‌ها کمک خواهد کرد.

مادران باردار می‌توانند از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شلیل به خصوص فولات آن به نفع خود استفاده کنند. وجود پتاسیم فراوان در این میوه در پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند و سطح انرژی بدن را در مقدار نرمال نگه می‌دارد. فیبری که در این میوه یافت می‌شود باعث بهبود سلامت گوارش می‌شود و ویتامین C موجود در آن به رشد مناسب و توسعه عضلات، دندان ها و رگ‌های خونی جنین کمک خواهد کرد.

خواص برگ شلیل:  برگ‌های شلیل قابض و تسکین دهنده هستند.در کاهش تب تاثیر به سزایی دارند.مصرف برگ شلیل به افرادی که مبتلا به التهاب معده،‌ سیاه‌ سرفه و برونشیت هستند توصیه می‌شود.تهوع صبحگاهی را در خانم‌های باردار کاهش داده و درمان می‌کند. باید مراقب باشید از برگ شلیل به مقدار لازم مصرف کنید چرا که مصرف بیش از اندازه آن به خاطر ایجاد ادرار زیاد می‌تواند موجب خشکی و کم‌ آبی بدن شود.پودر برگ‌های خشک شده شلیل مرهم مناسبی برای زخم‌ها خواهد بود.

نکات: هسته ی شلیل را نباید بخورید؛ زیرا دارای ماده ای به نام آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیایند می شود. سیایند یک سم قوی است که هنگامی که خورده می شود یا وارد بدن می شود می تواند موجب بیماری های شدید و خطرناکی و یا حتی مرگ شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ