خواص سیر

a.mahammadi
سیر برای پیشگیری و درمان انواع مختلفی از بیماری ها استفاده می گردد

سیر حاوی بیش از 100 ماده شیمیایی بیولوژیکی مفید می باشد و دارای خواص فراوانی است که دراین مطلب به مهمترین آنها اشاره کرده ایم:

پیشگیری از سرماخوردگی: در فصل‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، بسیاری افراد از بیماری‌های ایجاد شده توسط باکتری‌ها رنج می‌برند. به گفته‌ی بسیاری مصرف سیر‌ می‌تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند مصرف روزانه‌ی این سبزی پرخاصیت ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش می‌دهد.

کاهش فشار خون بالا: هر ساله افراد زیادی به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری‌ها است. مصرف این سبزی پرخاصیت فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به شدت کاهش میدهد

کاهشسطح کلسترول: سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. این سبزی پرخاصیت تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تاثیری ندارد.

جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر: آنتی اکسیدان موجود در سیر باعث پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و  آلزایمر می شود

تقویت عملکرد ورزشی: سیر‌ یکی از قوی‌ترین موادی است که می‌تواند عملکرد ورزشی را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهد.

تقویت سلامت استخوان ها: برخی مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند.هم‌چنین مطالعه‌ای نشان داده است مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند.خوراکی‌هایی نظیر سیر‌ یا پیاز در درمان پوکی استخوان موثر است.

کنترل سطح قند خون : قند خون بالا می‌تواند منجر به بیماری‌های جدیی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت شود مصرف مداوم سیر‌ ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند.

ضد سرطان: برخی مطالعات ارتباط مستقیم بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی چون سرطان کولون، معده، پانکراس، مری، جهازهاضمه و سینه را نشان داده است. یک مطالعه‌ی جمعیتی نشان داد مصرف بیش‌تر سیر خام یا پخته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را کاهش دهد.

مبارزه با کم خونی و کمبود آهن : بیش‌تر افراد می‌دانند کمبود آهن در جریان خون از دلایل کم‌خونی است. اما در واقع کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین گلبول‌های قرمز است که توانایی خون برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها و خروج دی‌اکسید‌کربن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصرف سیر به هر شکلی، می‌تواند به جذب آهن کمک کند. زیرا سیر‌ دارای دی‌آلیل‌سولفید است که تولید فروپورتین، پروتئین مسئول جذب و تولید آهن، را افزایش می‌دهد.

تقویت قوای جنسی: سیر‌ یک محرک جنسی در نظر گرفته می‌شود زیرا درای خواص افزایش دهنده‌ی قوای جنسی است. این خواص و آلیسین موجود در آن به تحریک گردش خون کمک کرده و جریان خون را در اندام‌های جنسی بدن مردان و زنان افزایش می‌دهد.

درمان دندان درد: این سبزی پرخاصیت یک ضدعفونی‌کننده قوی است، بنابراین اگر دندان‌درد دارید یا دندان‌تان آبسه کرده است، می‌توانید با استفاده از حبه‌های سیر‌ روی ناحیه‌ی عفونی درد آن را کاهش دهید.

کاهش وزن: سیر سرشار از مواد مغذی است اما کالری کمی دارد. اضافه کردن سیر‌ به رژیم روزانه نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند. اگر واقعا مایلید برای کاهش وزن از از سیر‌ استفاده کنید، سیر سیاه مصرف کنید این سیر‌ طعم شیرینی به غذا می‌دهد. هم‌چنین انتی‌اکسیدان‌های آن دوبرابر سیر‌ خام است.

درمان عفونت های پوستی :از آن‌جایی که سیر‌ دارای خواص ضدباکتری و ویروس است، می‌تواند درمان خانگی موثری برای عفونت‌های پوستی باشد

جلوگیری از تشکیل لخته‌ی خون: سیر‌ ضد لخته شدن خون است . آجوئن موجود در سیر‌ حاوی خواص ضدلخته شدن است؛ بنابراین، به جلوگیری از لخته شدن در بدن‌تان کمک می‌کند. برای جلوگیری از لخته شدن خون فقط یک حبه سیر‌ را له کنید و با شکم خالی بخورید.سیر‌ هم چنین خون را رقیق می کند.

درمان حساسیت: سیر به دلیل خاصیت ضدهیستامینی که دارد می‌تواند حساسیت را درمان کند و علائم آن را کاهش دهد. سیر‌ می‌تواند به عنوان یک ضداحتقان طبیعی عمل کند و فشار سینوسی ایجاد شده توسط حساسیت فصلی را بهبود دهد. سیستم ایمنی نقش مهمی در درمان حساسیت دارد و سیر با آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌هایی که دارد می‌تواند به تقویت آن کمک کند.

درمان آکنه: آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ پوست با سلول‌های پوستی مرده، آلودگی، و چربی مسدود شوند. سیر می‌تواند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند. هم‌چنین آلیسین موجود در آن به توقف آسیب سلولی ایجاد شده توسط باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کندبه این ترتیب، سیر می‌تواند جوش، آکنه، حساسیت و بیماری‌های پوستی را درمان کند

تقویت رشد موها: ریزش مو مشکل رایجی میان مردان و زنان است. ریزش مو عوامل درونی و خارجی بسیاری دارد از جمله تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم. یکی از بهترین راه‌های درمان ریزش مو، سیر است.

جلوگیری از چین و چروک: سیر قادر است از چین و چروک، خطوط نازک، لکه‌های تیره، و سایر نشانه‌های پیری کمک کند. افرادی که در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی سیر استفاده می‌کنند، راه زیادی تا پیر شدن دارند.

درمان پسوریازیس: پسوریازیس یک مشکل پوستی غیرواگیردار است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در این شرایط کهیرهای پوسته‌دار و خارش‌دار روی پوست ظاهر می‌شود. این مشکل پوستی نه تنها به خاطر عوامل محیطی بلکه به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می‌دهد. سیر به خاطر خواص ضدالتهابی که دارد در جلوگیری و بهبود پسوریازیس بسیار موثر است.

درمان تبخال: ویروس تبخال کاملا قابل درمان نیست و با وجود درمان تبخال‌ها، ویروس آن در بدن‌تان باقی می‌ماند. سیر درمان فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند تبخال را درمان و از تعداد دفعات رخ دادن آن بکاهد.

کاهش شوره سر: علل دقیق شوره سر هنوز ناشناخته است. با این حال، رشد بیش از حدپیتیروسپروم‌اوال، قارچی که در کف سر زندگی می‌کند، دلیل اصلی شوره در نظر گرفته می‌شود. اما برخی دیگر معتقدند رشد بیش از حد مخمر کاندیدا باعث شوره می‌شود. سیر خرد شده حاوی آلیسین است، ترکسیب فعالی که دارای خواص ضدقارچ و ضدکاندیدا است.

استحکام ناخن ها: سیر یک ماده‌ی طبیعی است که برای تقویت ناخن‌ها بسیار مفید است. ناخن‌ها در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند، که منجر به کدر و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود. خواص ضدقارچ این سبزی پرخاصیت آن را قادر می‌سازد ناخن‌ها را در برابر عفونت‌ها تقویت کند.

سایر خواص سیر: سیر‌ بادشکن و ضد عفونی کننده است. خوردن این سبزی پرخاصیت مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می دهد . کرم کش است .محرک و تقویت کننده بدن است .اثر خوبی در معالجه سل دارد. اثر خوبی در تنگی نفس دارد خوردن مداوم سیر‌ لقوه و رعشه را از بین می برد . چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را خوب می کندسیر‌ درمان کننده دردهای مفاصل ، سیاتیک و نقرس می باشد .آنهائی که قطره قطره ادرار می کنند باید حتما این سبزی پرخاصیت را بخورند تا بیماری آنها درمان شود.  زخم های ریه و درد معده را از بین می برد .سنگ های کلیه را شکسته و خارج می سازد. این سبزی پرخاصیت بعلت مدر بودن برای رفع آب آوردن انساج مفید است . برای از بین بردن میخچه کف پا از ضماد سیر‌ استفاده کنید جهت رفع دردهای رماتیمسی و عصبی ضماد این سبزی پرخاصیت بسیار موثر است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ