کلونیا چیست؟

کلونیا چیست؟ در این مقاله بیشتر با این کلمه آشنا می شوید.

کلونیا یک محلول خوشبویی است که این روزها خیلی از دخترهای جوان از آن به عنوان یک محلول بعد از شیو استفاده می کنند. در ادامه بیشتر با این سوال کلونیا چیست؟ آشنا خواهید شد.

کلونیا چیست؟

اسپری خوشبو کننده کلونیا 125 میل کارپکس در 4 رایحه بسیار عالی و خاص میوه و گل انتخابی عالی برای هر شخص با هر سلیقه ای.
اگر شما هم از افرادی هستید که نمی توانید رایحه دلخوه خود را بین این تعداد از رایحه های مختلف انتخاب کنید.
اگر فکر میکنید هیچکدام از رایحه های بالا را تجربه نکرده اید اشتباه میکنید این رایحه ها همان بو های خوشی هستند که خاطرات شما با آن ها شکل گرفته و برای شما لبخند به ارمغان می آورند.

حتما بسیاری از شما عزیزان بارها در فیلم ها و سریال های ترکیه مشاهده کرده اید که در مهمانی ها و منازل مایعی مصرف میشود که توسط آن دستها و صورتشان را خوشبو میکنند
یکی از اصیل ترین و معروف ترین اجناس که مصرف آن ریشه در فرهنگ و سنت مردم ترکیه دارد و از ایام قدیم تا به امروز پابرجا و پرطرفدار باقی مانده است کلونیا می باشد
کلونیا مایعی مخلوط از الکل و عصاره گیاهان و میوه های معطر می باشد.

خاصیت : ضدعفونی کننده ، میکروب کش، از بین برنده چربی و تعرق پوست ، لطیف کننده و نشاط آور و خوشبو کننده

در ترکیه از قدیم این رسم بوده که در مهمانی ها و اعیاد بعد از ورود مهمان و خوش آمد گویی
میزبان کلونیا را به مهمان تعارف کرده و دستها را توسط آن معطر وضد عفونی میکردند

همچنین در زمانی که بچه به دنیا بیاید و یا خانه و ماشین و هر وسیله جدیدی خریداری شود کلونیا در هنگام تبریک گویی هدیه داده شده و یا استفاده میشود.

✅ موارد دیگر مصرف:

ضد عفونی کننده و خوشبو کننده پوست دست و صورت و بدن

 ضد عفونی کردن انواع زخم ها

 برای نشاط آوری و سر حال آوردن شخصی که فشارش افتاده و یا بدحال شده

 در رستوران ها و هتل ها و غذاخوری ها قبل از صرف غذا
 در مطب پزشکان و بیمارستان ها

در آرایشگاه ها قبل از اصلاح و یا اپیلاسیون مورد استفاده قرار میگیرد تا هرگونه تعرق ،چربی ، لوسیون و میکروب را از روی پوست تمیز کرده و پوست را فرح بخش و آماده اصلاح کند

محلول کلونیا

این محلول قبل از اپیلاسیون مورد استفاده قرار میگیرد ، کولونیا هر گونه تعرق ، لوسیون های بدن و چربی روی پوست ، را که هنگام اپیلاسیون مانع درگیر شدن کامل موم با سطح پوست می گردد تمییز می نماید و به دلیل رایحه فرح بخش لیمو موجب کاهش استرس شخص می گردد.

کلونیا

یک محلول سنتی ترکیه ای که هم کار افتر شیو(after shave) را انجام میدهد هم ضد عفونی کننده دست و صورت میباشد.اگر به کشور ترکیه سفر کرده باشید پس از صرف غذا در رستوران ها به شما کولونیا تعارف میکنند که حکم خوشبو کننده و ضد عفونی کننده دارد

صادرات کلونیا

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه (TÜİK)، ترکیه در سال گذشته به 97 کشور “کولونیا” صادر کرده از این طریق در 5 سال گذشته بیش از 30 میلیون دلار درآمد داشته است.
صادرات کولونیای ترکیه در سال گذشته 6 میلیون و 705 هزار دلار و واردات این محصول نیز در طی این مدت 1 میلیون و 664 هزار دلار بوده است.
بیشترین میزان صادرات کلونیا ترکیه در طی سال 2015 به ارزش 1 میلیون و 28 هزار دلار و به کشور آلمان بوده است. عراق نیز با واردات 832 هزار دلاری کولونیا از ترکیه در جایگاه دوم کشورهای وارد کننده این محصول از ترکیه قرار دارد.
همچنین کشورهای ایالات متحده آمریکا با 361 هزار و ایران با واردات 348 هزار دلاری کلونیا از ترکیه در رده های سوم و چهارم این جدول قرار گرفته اند.
ترکیه در سال 2015 از کشورهای فرانسه معادل 858 هزار دلار، امارات متحده عربی 491 هزار دلار و لهستان 248 هزار دلار کولونیا وارد کرده است.
صادرات کلونیا ترکیه در مجموع 5 سال گذشته نیز معادل 30 میلیون و 411 هزار دلار و واردات این محصول از سال 2011 به این سو 9 میلیون و 876 هزار دلار برآورد شده است.
کلونیا نوعی از عطر است که در تمامی مراسم و اعیاد درترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. این عطر علاوه بر فرح بخش بودن به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی آن نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

کلونیا در ترکیه بسیار معروف است و در بسیاری ار مراسم و اعیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

 ازدحام مردم در مساجد

مساجد ترکیه در این ماه شاهد ازدحام کثیری از مسلمانان برای ادای نماز و برپایی مراسم شب های قدر است و یکی از پدیده‌های بارز این ماه در ترکیه قرائت قرآن کریم در سراسر این کشور است.

یکی از مراسمی که شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان سحر می دهد، چاووشی خوانی به سیاق سنتی آن در هنگام سحری است.

مساجد در این ماه از شور و اشتیاق بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر برخوردار است، به ‌ویژه مساجد بزرگ و معروف که مسلمانان ترکیه از هر کجا سعی می‌کنند به این مساجد بیایند و نماز را در این اماکن باشکوه به جماعت به جای آورند.

نماز تراویح که مخصوص اهل سنت است و مردم ترکیه ترجیح می‌دهند آن را با جماعت اقامه کنند تا از فیض بیشتری در ماه مبارک رمضان بهره ‌مند شوند، نیز در این ایام برپا می شود.

* رواج خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان

قرائت و تفسیر قرآن در این ماه در مساجد پرشمار ترکیه بسیار رواج دارد و یک عادت بسیار زیبا نیز این است که کسانی که به مساجد می ‌آیند یا سر سفره‌های افطاری و سحری می ‌نشینند همواره خود را با عطر که به آن کولونیا می ‌گویند معطر می‌کنند و در تمامی مراسم و اعیاد به ‌ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت پسندیده اجرا می‌شود.

در این ماه برخی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه‌های خاص به استقبال این ماه عزیز می ‌روند و اقدام به پخش برنامه‌های احکام و سریال‌های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می ‌کنند.

قرائت قرآن و برنامه‌های تواشیح نیز از این شبکه‌ها طی این ماه پخش می‌شود.

* سنت زیبای چاوش خوانی در ترکیه

هنگام سحر علاوه بر بانگ مناجات مساجد، براساس عادتی دیرینه و قدیمی، سحرخوان ها (چاوش خوان)‌ به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان جهت خوردن سحری و اقامه نماز آواز سر می ‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می ‌پردازند.

با نزدیک شدن وقت سحر، چاووش خوانان با کوبیدن طبل و خواندن اشعار مذهبی و عارفانه در خیابان ها و کوچه‌های ترکیه به بیدار کردن مسلمانان می ‌پردازند.

مردم ترکیه همچنین در این ایام سعی می کنند بیشتر به مساجد بروند و به عبادت بپردازند.  (کلونیا چیست؟ )

* افطار خوراکیهای خاص ماه رمضان

مسلمانان ترکیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید سفره‌های افطار خود می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون کانفه و باقلوا تهیه می ‌کنند.

در ماه مبارک رمضان نانواها نوعی نان به نام پیده می پزند که مردم ساعتی قبل از افطار برای خرید پیده تازه مقابل نانواهایی ها به صف می ایستند.

مشهورترین شیرینی ماه رمضان در ترکیه که در خانه ها با آرد و نشاسته و شیر تهیه می شود، گلاچ نام دارد .

انجمن‌های خیریه در این ماه خیمه‌ها و چادرهایی را در میدان ها و اماکن عمومی ترکیه به منظور دادن افطاری رایگان به روزه‌ داران بر پا می‌کنند و ثروتمندان این کشور نیز برای برپایی سفره‌های افطاری از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

تمامی ایام ماه مبارک رمضان روزه داران بدون محدودیت در این مکان ها اطعام می شوند.

* برپایی نمایشگاه های کتاب های اسلامی

با شروع ماه مبارک رمضان در استانبول و آنکارا نمایشگاه بزرگی از کتاب‌های اسلامی نیز برگزار می‌شود که تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و در آن به ارائه کتاب‌های دینی می ‌پردازند.

فعالیت‌های این نمایشگاه ها هر روز پس از نماز مغرب آغاز می‌شود و روزانه هزاران نفر از آن دیدن می‌کنند.

در یک سوی نمایشگاه مکانی برای افطاری یا غذاهای پس از افطاری وجود دارد.

در محوطه بیرونی نمایشگاه برخی مردم، تولیدات صنایع دستی و کارهای هنری مانند تابلوهای خطاطی اسلامی، تصاویر اسلامی، کتاب‌های دینی و عطرهای مخصوص را در معرض فروش می گذارند.

* انتظار برای فطر عید بزرگ اسلامی در ترکیه همه مردم ترکیه این ماه را به امید کسب فیض و درک عید فطر به پایان می رسانند .

عید فطر به همراه عید قربان از مهمترین اعیاد مردم ترکیه به شمار می رود و به همین علت در ماه رمضان بیشتر مردم این کشور برای خرید شیرینی و لباس نو به بازارها می روند.

اگر مسافری در ماه مبارک رمضان به ترکیه سفر کند حتما ازدحام جمعیت را به خصوص در روزهای یکشنبه و چندین روز مانده به روز عید فطر در مراکز خرید این کشور مشاهده خواهد کرد .

پس از عید قربان، عید فطر از مهمترین اعیاد ملی – مذهبی ترکیه به شمار می رود که به همین مناسبت معمولا چهار روز در این کشور تعطیل رسمی است.

در این عید مردم ترکیه و به خصوص کودکان این کشور با پوشیدن لباس های نو و فاخر به دید و بازدید یکدیگر می روند و بزرگترهای خانواده با دادن شیرینی و عیدی از کوچکترها استقبال می کنند.

به همین علت عید فطر را در ترکیه عید شکلات و شیرینی ( شکر بایرامی ) نیز می نامند.  کلونیا

** ازدحام در بازارها

در بازارهای مختلف شهرهای ترکیه در قبل از رمضان ازدحام شدیدی جهت خرید و فروش انوع مایحتاج این ماه به چشم می‌خورد و مسلمانان به خرید مایحتاج این ماه اعم از زیتون، خرما، پنیرهای مختلف و انواع شیرینی جات می کنند.

سفره‌های افطاری مسلمانان این کشور شامل زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش است که به آن «شوربا» گفته می‌شود که از تنوع خاصی نیز برخوردار هستند، می باشد و علاوه بر آن در سفره های ماه رمضان سالاد و یک غذای گوشتی نیز جای دارد.

** کمک به مستمندان

در قبل از رمضان و در طول ایام ماه رمضان خیرین بسته های ارزاق را که از قبل تهیه و در فروشگاههای این کشور قابل خرید است خریداری و در اختیار افراد بی بضاعت قرار می دهند.

** برنامه های فرهنگی در پارک ها

در سالهای اخیر در میادین و پارکهای شهرهای مختلف ترکیه برنامه های ویژه ماه رمضان اجرا می شود و در این برنامه ها علاوه بر گروههای تواشیح سنن قدیمی ترکیه به نمایش درآمده و سعی در زنده نگهداشته شدن آنها می شود.

** نمایش خرقه منتسب به حضرت محمد ( ص )

همه ساله در ماه مبارک رمضان در شهر استانبول خرقه منتسب به حضرت محمد ص به نمایش گذاشته می شود و هزاران نفر از مسلمانان از اقصی نقاط ترکیه برای زیارت این خرقه راهی استانبول می شوند.

در طول ماه رمضان علاوه بر مساجد ترکیه ، اماکن مقدس که بزرگان مسلمان در آنها آرمیده اند نیز مورد زیارت قرار می گیرد.

نماز عید فطر نیز با حضور برخی مقامات سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.  کلونیا چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ