ماجرای نفتکش ایرانی چیست؟

ماجرای نفتکش ایرانی چیست؟با هم دراین مطلب بخوانیم.

ماجرای نفتکش ایرانی چیست؟

نقتکش ایرانی که به سمت کره جنوبی در حرکت بود و در نزدیکی چین دچار حادثه شد این روز ها بسیار خبر ساز شده است.کشتی سانچی | کشتی نفتکش سانچی که از ایران محموله 60 میلیون دلاری به مقصد کره جنوبی می برد، در آبهای چین با یک کشتی باری چینی برخورد کرد. خدمه چینی نجات یافتند، اما ار 32 خدمه کشتی ایرانی نشانی نیست جز دیده شدن یکی از قایق ها نجات که از کشتی سانچی جدا شده… چینی ها می گویند این ماجرای کشتی سانچی برایمان مهم است.

جزییات اخبار نفتکش ایرانی:

درحالی که خانواده‌های نگران دریانوردان گرفتار در سانحه نفت‌کش ایرانی با التهاب و نگرانی سرنوشت عزیزان خود را در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران دنبال می‌کنند، پیگیری‌ها برای تسریع عملیات نجات گرفتاران این حادثه به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد به زودی امکان حضور در داخل نفتکش و تلاش برای یافتن ردی از امید در دل این فاجعه فراهم خواهد شد.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی امروز پس از دیدار با سفیر ژاپن درمورد اطفای حریق نفتکش ایرانی با تاکید بر اینکه هنوز وقت طلایی ما تمام نشده است، اظهار کرد که “عملیات به شدت ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش خواهند شد. ” وی با بیان اینکه آتش نفتکش سانچی کمی تحت کنترل درآمده است افزود: چنانچه دمای کشتی اجازه دهد نیروها به صورت هلی‌برد روی عرشه خواهند رفت و عملیات تجسس آغاز خواهد شد. امیدوارم دیگر شاهد انفجار جدیدی نباشیم.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز که برای پیگری بهتر عملیات نجات، به محل حادثه سفر کرده است اعلام کرده است که احتمالا حریق نفتکش تا فردا ظهر خاموش شود. سیروس کیان ارثی تاکید کرده که “عملیات اطفای حریق امروز جدی‌تر شده و فوم مستقیما روی آتش ریخته می‌شود و امیدواریم تا فردا شرایط بهتر شود.

درهمین حال، مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی امروز ظهر در دیداری دو ساعته با خانواده دریانوردان ایرانی، ضمن ارائه گزارش آخرین روند عملیات نجات دریانوردان، پای صحبت‌های خانواده آن‌ها نشست.   نماینده رییس‌جمهور و رییس کمیته پیگیری وضعیت نفتکش سانچی در این دیدار به نگرانی‌های خانواده دریانوردان ایرانی گوش کرده و درخواست‌های آن‌ها را مورد پیگیری قرار داد.

این درحالی است که سفیرکشورمان در انگلیس از رایزنی بامقامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) درلندن و تلاش برای تسریع در روند اطفای حریق نفتکش سانچی خبر داده و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز از آغاز عملیات اطفای حریق نفتکش «سانچی» از بامداد امروز خبر داد و گفت: عملیات اصلی مهار آتش امروز با حضور تیم تجسس نجات این سازمان و آتش خوارهای ژاپنی انجام می شود.

«حسین جهانی هل‌آبادی» افسر دوم نفتکش ایرانی است. همسر تنها زن حاضر در نفتکشی که حالا شش روز از آتش گرفتن و انفجار آن می‌گذرد. حسین ٣٠ ساله همراه با ساغی از جزیره خارک سوار براین نفتکش شدند و حالا خانواده این زوج که ٣‌سال از آغاز زندگی آن‌ها می‌گذرد چشم انتظار خبری از این نفتکش هستند. پدر حسین از همان روزی که خبر این حادثه را شنید به شرکت ملی نفتکش آمده تا شاید خبری از پسر و عروسش به دست آورد.

این پدر که بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی است روز شنبه از طریق تلویزیون متوجه شد که یک نفتکش ایرانی آتش گرفته است. او می‌دانست که پسر و عروسش با یک نفتکش به سوی کره‌جنوبی حرکت کرده‌اند. او بلافاصله با شرکت ملی نفتکش تماس گرفت: «آن‌ها به من گفتند که حسین و ساغی در همین نفتکش حادثه‌دیده هستند. ما ساکن تهران هستیم، همان موقع به شرکت نفتکش آمدم، الان چند روز است که همراه با برادرم این‌جا هستیم و اخبار را از طریق آن‌ها پیگیری می‌کنیم. الان خانواده خودم و عروسم همه چشمشان به تلفن است تا من از این‌جا به آن‌ها خبر دهم. مادر حسین که حال و روز خوبی ندارد. همه ما مضطرب و نگرانیم. دو نفر از نزدیک‌ترین اعضای خانواده در این نفتکش هستند. چشم انتظاری آن هم در این شرایط خیلی سخت است.»

او ادامه می‌دهد: «حسین از همان بچگی خیلی شجاع بود، وقتی به دبیرستان رفت به دریانوردی علاقه‌مند شد، خیلی دوست داشت با کشتی به دریا برود. به همین خاطر به دانشگاه علوم دریایی چابهار رفت و از همانجا بورسیه شرکت نفتکش شد. حدود ٥‌سال است که درسش تمام شده و به دریا می‌رود. حسین لیسانس مهندسی دریانوردی دارد و افسر دوم نفتکش است. خودش به این شغل خیلی علاقه داشت و من هم مخالفتی نداشتم. حسین آخرین فرزند خانواده است، دو پسر و یک دخترم همگی از حسین بزرگتر هستند. با این وجود من با شغل او هیچ مخالفتی نداشتم. ساغی هم شغل حسین را دوست داشت. آن‌ها سه‌سال است که ازدواج کرده‌اند. تا الان چندبار با او به سفر رفته بود. ساغی هم به دریا علاقه‌مند شده بود. در این سفر او از حسین خواست تا همراه آن‌ها به کره‌جنوبی برود. حسین هم او را با خودش برد. آن‌ها قرار بود روز یکشنبه به کره برسند. اما حالا دو خانواده نگران و مضطرب هستند.»

امید به بازگشت خدمه نفتکش ایرانی

این درحالی است که خانواده‌های دریانوردان حادثه‌دیده، لحظات سختی را پشت سر می‌گذارند. ٦ روز است که بدون هیچ خبر یا نشانه‌ای، فقط منتظرند. انتظاری تلخ که تمامی ندارد. ٣٠ خانواده هر روز از طریق شرکت ملی نفتکش پیگیر وضع عزیزانشان هستند. امید ضیایی یکی از خدمه‌های این کشتی است که همسرش مرتب بی‌تابی می‌کند. همسر یکی از صمیمی‌ترین دوستان امید ضیایی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «شبی که این حادثه رخ داد، همسر من هم به سفر دریایی رفته بود. از آنجایی‌که یک ساعت قبل تصویری با همسرم صحبت کرده بودم و می‌دانستم که او به کره رفته است، برای همین کمتر نگران شدم. با این حال موضوع را تلفنی پیگیری کردم و متوجه شدم که نام همسرم در لیست نیست. اما در میان ناپدیدشدگان نام امید ضیایی را دیدم. امید ضیایی از صمیمی‌ترین دوستان همسرم بود و خودم هم با همسرش دوست هستم. بلافاصله به خانه آن‌ها رفتم. همسرش خبر را شنیده بود. به شدت گریه می‌کرد و بی‌تاب بود. امید ضیایی یک پسر ٨ ساله هم دارد. برای این‌که متوجه ماجرا نشود، بلافاصله او را به خانه خواهرش بردند. هیچ خبری از سرنشینان کشتی نداشتیم. حتی با شوهرم هم صحبت نکرده بودم. فقط سعی می‌کردیم همسر امید را آرام کنیم. تا این‌که خبر رسید هر ٣٢ سرنشین زنده و سالم پیدا شده‌اند. نمی‌دانم چرا این خبر را منتشر کردند. یک ویس بود. همسر امید و همه ما خوشحال شدیم. آن‌قدر که برای خودمان برنامه‌ریزی کردیم تا با تاج گل به استقبال آن‌ها برویم. اما خبر تکذیب شد و باز هم دنیا روی سر همسر امید خراب شد.»

او ادامه می‌دهد: «فردای آن روز همسرم بالاخره با من تماس گرفت. او گفت که از کره حرکت کرده و به سمت محل حادثه می‌رود. همسر من ١٥ سالی می‌شود که در کشتی کار می‌کند و الان هم سر ملوان است. امید ضیایی هم چند‌سال کارش همین است. او در قسمت آشپزی نفتکش کار می‌کرد. شوهرم گفت: محل حادثه پر از دود و آتش است و فعلا نمی‌توانند به آن‌جا نزدیک شوند. تا این‌که متوجه شدم می‌خواهند نیروی کمکی به داخل کشتی بفرستند. حالا من هم از شوهرم خبر ندارم و نگران حال او هستم. با این حال مرتب سعی می‌کنم همسر امید را دلداری بدهم. خبر‌های امیدوارکننده را به او می‌گویم و با این حرف‌ها او را آرام می‌کنم. امیدواریم که این خبر‌ها صحت داشته باشد و تمام سرنشینان سالم به خانه‌هایشان برگردند و چشم‌انتظاری خانواده‌ها پایانی شیرین داشته باشد.»

 علت برخورد کشتی نفتکش ایرانی .

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که شماری از مفقودین حادثه برخورد دو کشتی ایرانی و چینی نجات یافته‌اند. به گزارش شینهوا، به‌دنبال وقوع حادثه برخورد دو کشتی ایرانی و چینی در دریای چین شرقی، «ژنگ شوانگ» (Geng Shuang) سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که شماری از مفقودین حادثه مذکور نجات یافته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره اعلام کرد: این رویداد برای چین از اهمیت وافری برخوردار است. او در ادامه بدون اشاره به هویت یا ملیت نجات یافتگان اضافه کرد که تعدای از خدمه این کشتی‌ها نجات یافته؛ اما شمار دیگری هنوز جزو مفقودین هستند.

«ژنگ شوانگ»همچنین افزود: کشتی‌های پاکسازی نیز برای جلوگیری از بلایای بیشتر به‌دلیل نشت نفت به منطقه اعزام شده‌اند. این درحالی است که در پی برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی مقادیر زیادی نفت در آبهای این منطقه نشت کرده است. همچنین سیروس کیان‌ارثی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش گفت: یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این خود امیدواری کوچکی است مبنی بر اینکه احتمال زنده ماندن خدمه وجود دارد.

نفتکش حامل میعانات گازی ایران، شنبه شب با یک فروند کشتی فله بر چینی برخورد کرد و آتش گرفت. این اتفاق در158 مایلی سواحل شرقی چین رخ داد. وضع سرنشینان این کشتی نفتکش ایرانی مهم‌ترین بخش حادثه است چراکه این نفتکش دارای بیمه بوده و ریسک محموله هم از بندرگاه ایران به خریدار آن منتقل شده بود. چراکه شرکت هانوا توتال کره جنوبی محموله خود را به روش فوب (FOB) از ایران خریداری کرده بود و در این حالت وقتی فروشنده کالا را از روی نرده کشتی عبور داد، ریسک خود را خاتمه داده است. در این نرم بین‌المللی، هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

محموله‌ای 136 هزار تنی که به کره نرسید
نفتکش حادثه دیده 136 هزار تن میعانات گازی را به مقصد کره جنوبی حمل می‌کرد. این نفتکش مورخ 25 آذر ماه از بندر عسلویه ایران را به مقصد کره جنوبی ترک کرده بود اما به این کشور نرسید و در سواحل شرقی چین دچارحریق شد.این نفتکش سال 2008 ساخته شده بود و تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش قرار داشت و با پرچم کشورهای مختلف تردد می‌کرد که آخرین پرچم این کشتی متعلق به کشور پاناما بود.

شرکت هانوا توتال کره جنوبی محموله 136 هزار تن میعانات گازی ایران را از شرکت ملی نفت ایران خریده بود و متأسفانه طی این حادثه محموله خریداری شده دود شد و به هوا رفت. بیمه مربوط به این محموله تحت پوشش بیمه‌ای کلوپ‌های بین‌المللی (P&I) و توسط یک شرکت کره‌ای انجام شده بود. برآورد شده که ارزش محموله بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است. اما نفتکش ایرانی نیز بیمه داشت. بیمه‌ای که ظاهراً 20 درصد پوشش آن متعلق به یک شرکت بیمه ایرانی بود. در این باره معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز اعلام کرد که حداکثر تعهد این شرکت برای نفتکش حادثه دیده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است. احمد صفرزاده با تأیید سهم ۲۰ درصدی بیمه البرز در بیمه بدنه نفتکش حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین گفت: با فرض بر اینکه کل سرمایه ۳۲ میلیون دلاری کشتی از بین رفته باشد، ۲۰ درصد آن یعنی رقمی حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار آن تحت پوشش بیمه البرز بوده است. صفرزاده توضیح داد که از خسارت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری، ۱۵ درصد بیمه اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی و ۷ درصد آن نزد بیمه البرز بوده است؛ ۱۴درصد از این رقم نزد شرکت‌های اتکایی داخلی (شرکت‌های بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقی نزد شرکت‌های خارجی بیمه بوده است. او اعلام کرد: بیمه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه با شرکت ملی نفتکش به ازای هریک از خدمه کشتی که در این حادثه فوت شده باشند، ۱۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند. اگر ۳۲ نفر خدمه ایرانی این نفتکش که در حال حاضر مفقود هستند، فوت شده باشند، ۳ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان خسارت باید پرداخت شود که حدود ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم اتکایی بیمه مرکزی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفته است که بزودی علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده را اعلام خواهد کرد اما در حال حاضر آنچه برای ایران اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است.

گزارش خبرگزاری چینی از برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی

در پی برخورد شدید 2 کشتی در سواحل شرقی چین، 32 نفر از جمله 30 ایرانی مفقود شدند.خبرگزاری «شینهوا» دیروز گزارش داد که روز شنبه دو کشتی در سواحل شرقی چین با هم برخورد کردند که بلافاصله عملیات امداد و نجات برای نجات 32 خدمه گمشده آغاز شد.بنا به این گزارش، یک تانکر نفتی پانامایی به نام «سانچی» و یک کشتی باری هنگ‌کنگی ساعت 8 صبح روز شنبه به وقت محلی در 160 مایلی شرق دهانه رودخانه «یانگتز» باهم برخورد کردند.براساس اعلام وزارت حمل‌و‌نقل چین، بر اثر برخورد این دوکشتی آتش‌سوزی مهیبی رخ داد و 32 خدمه کشتی پانامایی که 30 ایرانی و دو بنگلادشی بودند ناپدید شدند. عملیات امداد و نجات دیروز نیز از طریق نیروهای چند کشتی پلیس دریایی، دو قایق نجات و 3 کشتی پاکسازی حرفه‌ای ادامه یافت.اما هنوز از وضعیت ناپدید شدگان و علت دقیق حادثه اطلاعی دردست نیست.

تکذیب جان باختن تمام خدمه/ یک منبع آگاه نیز دیروز اخبار مربوط به جان باختن همه سرنشینان ایرانی نفتکش حادثه دیده کشور در آب‌های ساحلی شرقی چین را تأیید نکرد و گفت: تلاش برای یافتن سرنشینان ناپدید شده ادامه دارد.وی بعدازظهر دیروز تأکید کرد: 30 سرنشین ایرانی و 2 شهروند بنگلادشی در این حادثه مفقود شده‌اند و مشخص نیست چه اتفاقی برایشان افتاده است.وی افزود: این نفتکش حادثه دیده حامل میعانات نفتی، متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره‌ای بوده است.براساس آخرین گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت ترابری چین، این نفتکش ساعت‌ها پس ازحادثه همچنان می‌سوخت و نفت آن به دریا نشت کرد.پایگاه خبری بلومبرگ نیز اعلام کرد که نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، در تاریخ 16 دسامبر (25 آذر) بندر عسلویه را به مقصد «دائسن» کره جنوبی ترک کرده است.

نجات برخی خدمه دوکشتی

سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در جمع خبرنگاران از نجات برخی  خدمه دو کشتی حادثه دیده ایرانی و چینی و ناپدید بودن شماری دیگر خبر داد.وی به جزئیات خبر در مورد این‌که خدمه کدام کشتی نجات یافته‌اند اشاره نکرد و تنها گفت که هنوز شماری ناپدید هستند.

گینگ شوانگ افزود: کشتی‌های پاکسازی هم برای جلوگیری از بلایای بیشتر به دلیل نشت نفت به منطقه اعزام شده‌اند. همزمان کره جنوبی اعلام کرد که یک فروند هواپیما و یک کشتی را برای جست‌و‌جو و امداد اعزام کرده است.به گفته وی این کشتی راهی کره جنوبی  بود که در 250 کیلومتری سواحل شهر شانگهای چین با کشتی باربری برخورد کرد.وزارت راه و ترابری چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، همه 21 سرنشین چینی تبارکشتی باربری کریستال که حامل بار غله از امریکا بود نجات یافته‌اند.

احتمال زنده ماندن خدمه نفتکش ایرانی

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش نیز دیروز گفت:‌ یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این کورسوی امید ما برای احتمال زنده ماندن خدمه است. سیروس کیان ارثی عصر دیروز اظهار کرد: کمیته اضطراری در شرکت ملی نفتکش ایران تشکیل شده و تمام بخش‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند.وی با بیان اینکه یک تیم از بخش عملیات در حال اعزام به چین و محل حادثه است، تصریح کرد: همه سازمان‌ها و دوایر مربوطه در داخل کشور با کمک و همراهی وزارت امور خارجه در حال پیگیری حادثه برای نفتکش سانچی هستند.

وی از اعلام آمادگی چینی‌ها برای امدادرسانی به خدمه حادثه‌دیده کشتی سانچی خبر داد و گفت: «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین نیز در پیامی نسبت به امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان نفتکش سانچی از سوی دولت چین «با تمام قوا» و با تمام امکانات اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با تأکید بر اینکه بشدت نگران سلامتی خدمه هستیم اظهار کرد: در میان خدمه چهار نفر دانشجو، دو نفر با ملیت بنگلادشی و یک خانواده حضور دارند که امیدواریم همگی سالم باشند. چون یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه‌دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این کورسوی امید ما برای احتمال زنده ماندن خدمه است.وی نفتکش سانچی را تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران اعلام و خاطرنشان کرد: این کشتی در کشور پاناما ثبت شده است و تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ