حماسه 9 دی چیست؟

mahdie.mohtashami
حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید .

حماسه 9 دی چیست؟

برای مردم هر ملتی در تاریخ روزهای مهم و بیادماندنی وجود دارد که ماندگاری آن روزها برگرفته از اعتقادات و روند شکل‌گیری آن روزهاست.

در ایران بعد از انقلاب اسلامی نیز روزهای ماندگار تلخ و شیرینی چون پیروزی شکوهمند مردم بر طاغوت و رژیم گذشته در روز 22 بهمن سال 1357، 31 شهریور ماه سال 1359 حمله عراق به ایران، سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، 14 خرداد سال 1368 روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی و 9 دی ماه 1388 روز بصیرت و میثاق با ولایت از جمله این روزهاست که سیر اتفاقات مربوط به این روزها باعث شده است تا جاوید بمانند.

آخرین مورد این روزهای ماندگار حماسه 9 دی 1388 بود که در سال‌های اخیر باعث ایجاد وحدتی مثال‌زدنی در بین نیروهای انقلابی و دلسوزان اسلام شد و روز حماسه لقب گرفت.

فارغ از همه مسائل پیرامونی در دنیای سیاست، بررسی ابعاد این نامگذاری می‌تواند در مسیر شناخت این اتفاق تاثیرگذار باشد پس با نگاهی منصفانه آن را مرور می‌کنیم.

حماسه در لغت به معنای امری افتخارآمیز که از روی شجاعت، مهارت و شایستگی انجام شده باشد گفته می‌شود و در محتوای ادبی آن نوعی شعر در وصف پهلوانان که داستان‌های منظوم از نبردها، دلاوری‌ها، افتخارات قومی و نژادی یک ملت را دربر دارد مانند شاهنامۀ فردوسی گفته می‌شود و در زبان لاتین با کلماتی مانند  epic, saga مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی تاریخی و وقایع‌نگاری‌های متعدد در مکتوبات و فضای مجازی داخل و خارج نشان از حضور مردم ایران در قالب تظاهرت روز چهارشنبه 9 دی ۱۳۸۸ در واکنش به آشوب و هنجارشکنیهای عده ای در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ در تهران و دیگر استان‌های کشور انجام شد.

البته با توجه به پیشینه‌ای که در ابتدای این گزارش عنوان شد، عموم روزهای تاریخی ملت‌ها به فراخور عقاید مذهبی و سیاسی شکل می گیرد، از همین رو حضور مردم ایران در ۹ دی ماه به معنی دفاع از هیچ حزب، گروه و جناحی نبود و شاهد حضور خالص مردم بدون هیچ چشم داشتی بودیم. 
در کنار این مسئله باید این نکته مدنظر قرار گیرد که  در نهم دی ماه کسی برای حمایت از دولت وارد میدان نشد و در دست هیچ فردی تصویری از رئیس‌جمهوری نبود؛ این‌بار خروش مردم  خالصانه برای دفاع از هویت نظام جمهوری اسلامی و دفاع از ولایت فقیه بود. 

اگر از زاویه دیگر به این رویداد تاریخی توجه شود شعارهای ۹ دی، شعارهای همیشگی و کلیشه‌ای نبود، شعارهای جدیدی بود که از پیوند عشق به ولایت، عاشورا، انقلاب و نفرت از دشمنان حریم ولایت به دست آمده بود و این نشان از اعتقادات سیاسی مذهبی مردم یک کشور داشت.

فارغ از همه هیجانات سیاسی نباید این مساله نادیده گرفته شود اتفاقی که در این روز افتاد نشانه اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی بود، در حالی‌که بسیاری از خواص، نخبگان و مثلا دلسوزان ادعا داشتند اعتماد مردم به نظام از بین رفته است، اما در عمل ثابت شد بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی همچنان مردم پایبند به اصول اولیه انقلاب سال 57 هستند .

از بعدی دیگر این روز با حضور میلیونی مردم ایران در خیابان‌ها در اوج فضاسازی دشمنان خارجی و داخلی، مسیری بی‌بازگشت به دشمنان این کشور نشان داد که در معادلات آینده سیاسی دشمنان ایران تاثیر جدی داشت و همچنان در هفتمین سالگرد این اتفاق شاهد اثرات آن حضور هستیم.

در مسیر این اتفاقات عموم مردم، که عامل اصلی این رخداد بزرگ بودند، نظرات متفاوتی در محافل از این روز بیان کردند و همچنان  به تحلیل وقایع این روز در سال 88 می‌پردازند که برخی از این نظرات در روزهای اخیر که نزدیک به سالروز این روز تاریخی با این پرسش که “چرا روز 9 دی را روزحماسه نامیدند” جمع‌آوری شد که با هیچ پیشینه و به دور از اعمال نظر شخصی بیانگر واقعیات ذهنی عموم جامعه از آن اتفاق است که این نظرات را با هم مرور می‌کنیم.

روز غیرت ملی ایرانیان در 9 دی

احمد رسولی(نویسنده): حماسه 9 دی در معنایش لغویش نیز به راحتی پاسخگوی سوالات است و وقتی به اتفاقی حماسه گفته می‌شود که مانند نداشته باشد، این روز9 دی در سال 1388 مانندی نداشت و شجاعت و غیرت ایرانی عیان شد.

عمار فروزش(فعال رسانه‌‌ای): حماسه در اصطلاح به رویدادی گفته می‌شود که جمعیتی بزرگ با استفاده از عناصر ارزشی خود یک کار ماندگار را به صورت جمعی خلق کنند و حماسه 9 دی یک حرمت بی‌نظیر در تاریخ انقلاب ما است که مردم خودجوش بر اساس باورهای دینی خود پس از اهانت فتنه ‌گران به ساحت سیدالشهدا در عاشورای 88، کاسه صبرشان در برابر جریان فتنه لبریز شد و  در سراسر کشور با خلق حضور خود در دفاع از ارزش‌ها به ویژه در نهم دی، غبار فتنه را به کنار زدند و این روز عنصری به نام بصیرت در میان ملت ایران با نمایش عمق پیوند ملت ایران با ولایت فقیه، ارزش‌های اسلامی و ملی تجلی پیدا کرد.

روز تقابل بصیرت با جهالت مبتنی بر تشنگی قدرت

حجت‌الاسلام عباسعلی پورکریم(مشاور دینی): در روز 9 دی مردم افتخار افریدند چراکه درمقابل بی‌بصیرتی بدیهی بعضی از افراد به صورت واحده در صحنه سیاسی در یک بزنگاه حرکتی درخور شان ایران و ایرانی انجام دادند و حفظ حکومت اسلامی را ارجح از دعواهای سیاسی دانستند این یعنی دیدگاه مهدویت.

9دی، تجلی چند باره عاشورا
مصطفی محمدی(هنرمند): حماسه 9 دی به واقع از دل و جان مردم نشات گرفت چون ایرانی با عاشورای حسینی انقلاب کرد و با تربیت یافتگان مکتب عاشورا یعنی حضرت روح‌الله در جهان شناخته شد.
زهرا میرزایی(خبرنگار): حماسه هست به خاطر اینکه مردم در آن نقش زیادی داشتند و یک حادثه بزرگ را رقم زدند، عده‌ای بی احترامی به مقدسات مردم کردند و عده‌ای در مقابلش ایستادند و سرکوب شد پس حماسه‌سازی شد.

روز غربالگری خالص ها از خرده شیشه دارها
سمانه صالح طبری(دانشجو): 9 دی از آن جهت حماسه شد که بعد از آشوب‌ها و اختلافاتی که در یک جریان سیاسی به وجود آمد، مردم با همه اختلاف‌ها پای اعتقادات و کشور ایستادند و به نظر بنده نوعی غربالگری بود، راست یا چپ دیگر فرقی نداشت  مردم پای اصل ایمان و اعتقادشان ماندند.

سید حسین جعفرنژاد(پزشک): این روز یعنی 9 دی ماه 1388 برای فرد یا گروه خاصی نبود بلکه هدیه مردم و اعلام حمایت آن‌ها از فرهنگ عاشورا و ولایت فقیه بود.

مهدی رفیعی(خبرنگار): به این دلیل حماسه شد چون مردم ایران در روز نهم دی ماه دشمنان خدا و دینش را نا امید ساختند و قلب امام زمان(عج) و نائب بر حقش حضرت آیت‌ الله خامنه ای(دامت برکاته) را شاد ساختند و چهره منافقانه خیلی‌ها را نمایان کردند.

روز اثبات دلدادگی به اسلام و انقلاب
مجید جعفری(آهنگر): نهم دی ماه روزی بود که مردم ارادت و عشق خودشان را به امام حسین(ع) و رهبر انقلاب نشان دادند.

عارف حسن پور(مدیر): این روز برای آن حماسه نامیده شد که افراد مختلف از هر قوم و مذهبی که در ایران بودند متوجه شدند استقلال و آبروی اسلام در خطر است و فتنه‌گران برای اصل این انقلاب خط و نشان کشیدند، آمدند تا بگویند ما همچنان ایستاده‌ایم.

مهدی بادیکناری(کارمند): 9 دی حماسه بزرگ مردم ایران به واسطه حضور در مقابل زیاده‌خواهی‌های برخی دشمنان ملت بود که وحدت مردم را نشانه گرفته بودند رقم خورد و نامیده شد.

با مرور مطالب و نقطه نظرات برخی افرادی که از اقشار مختلف در 9 دی ماه، خود در شکل‌گیری این اتفاق تاریخی سهمی داشتند نشان می‌دهد مردم ایران اسلامی از این منظر این روز را حماسه نامیدند که خود نیز این حرکت عظیم مردمی را افتخاری می‌نامند که مانندش در دیگر نقاط دنیا رقم نخورده است و به یک حرکت بی‌نظیر تبدیل شد؛ پس اگر در بسیاری از محافل از این روز به نام حماسه یاد می‌شود باید قبول کرد ملتی که خود این روز را روز شگفتی می‌داند بهتر از هر کسی می‌تواند نام درست بر آن بگذارد پس حماسه 9 دی به معنای واقعی کلمه حماسه بود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ