هیپ های فلزی چیست؟ + سوالات رایج

alikarimi55
پاسخ سوالات پست حاضر توسط جان اسکنر، مشاور جراح ارتوپدی در بیمارستان ملی ارتوپدی رویال، استانمور، انگلستان و آلیستر هارت، استاد جراحی ارتوپدی در UCL و بیمارستان ملی ارتوپدی رویال، لندن و انگلیس ارائه شده است. بازسازی یا بازپوشانی هیپ های فلزی و تعویض کامل مفصل ران یا هیپ، طی سالیان دراز با وجود سایش […]

پاسخ سوالات پست حاضر توسط جان اسکنر، مشاور جراح ارتوپدی در بیمارستان ملی ارتوپدی رویال، استانمور، انگلستان و آلیستر هارت، استاد جراحی ارتوپدی در UCL و بیمارستان ملی ارتوپدی رویال، لندن و انگلیس ارائه شده است. بازسازی یا بازپوشانی هیپ های فلزی و تعویض کامل مفصل ران یا هیپ، طی سالیان دراز با وجود سایش بسیار کم،  بدون هیچ مشکلی به خوبی عمل می کنند.

دغدغه هیپ های فلزی پیرامون چیست؟

برخی از ایمپلنت های فلز- فلز می توانند تخریب شوند و سایش بالایی داشته باشند و منجر به تولید بقایایی شوند. این بقایا،  ذرات (یون هایی) چون کبالت و کروم اند که از ایمپلنت ها حاصل می گردند. این بقایا می توانند پاسخی در بدن شما ایجاد کنند که باعث سایش استخوان و شل شدن ایمپلنت ها شود. مراكز ثبت تعويض مفصل،  اعلام کرده اند که 3 درصد از ایمپلنت ها بعد از 9 سال شل می شوند. با این حال، ایمپلنت ها به دلایل دیگری نیز با شکست مواجه می شوند، بنابراین میزان شکست کلی در حدود 1 درصد در سال است.

در بیشتر افراد، یون های فلزی جذب جریان خون می شوند، سپس توسط کلیه ها فیلتر شده و در ادرار دفع می شوند. با اندازه گیری غلظت این یون ها در خون می توان،  میزان سایش هیپ را تشخیص داد. سطح این یون ها در خون بسیار کم است و به صورت یک قسمت در میلیارد (ppb) اندازه گیری می شود. با این حال، غلظت یون های فلزی در مایع اطراف مفصل ران می تواند بسیار بیشتر باشد. این غلظت های بالا که باعث آسیب بافت ها می شوند،  با سمیت موضعی و یا با واکنشی که بدن به هنگام سعی در زدودن آنها دارد، در ارتباط است.

همه بقایای هیپ،  باعث بروز واکنش هایی در بافت های اطراف می شوند، با این حال،  غالباً مشکل اساسی بوجود نمی آورند،  اما در برخی از افراد می توانند باعث بروز آسیب گسترده ای در بافت ها شوند و در موارد نادر موجب مرگ سلول های بافتی از جمله عضلات، تاندون ها، اعصاب و استخوان ها می شوند.

کدام ایمپلنت های هیپ مورد تجدید نظر قرار گرفته اند؟

در سال 2010، آژانس قوانین نظارتی دارو و ملزومات پزشکی و دارویی (MHRA) بریتانیا،  سه هشدار ایمنی صادر کرد، یکی برای همه هیپ های فلزی و دو مورد برای ASR (تعویض سطح مفصلی) هیپ ها. مراكز ثبت تعويض مفصل استرالیا و انگلیس همچنین میزان شکست بالای تعویض هیپ ASR و تمامی تعویض های کلی ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)با قطر بزرگ را گزارش کردند. سپس گروه بین المللی DePuy،  در تمامی بازسازی های هیپ ASR و تعویض های کلی هیپASR XL  تجدید نظر کرد.

MHRA توصیه کرده است که تمام هیپ های فلزی به مدت 5 سال پیگیری شوند و تمام هیپ های ASR/ASR XL در طول عمر ایمپلنت پیگیری شوند. این کار به منظور بررسی منظم میزان سایش و در نتیجه احتمال نیاز به عمل جراحی مجدد صورت می گیرد. تقریبا 100000 مورد،  هیپ ASR  از سال 2004 در سطح جهان و حدود 10000 مورد در بریتانیا ایمپلنت شده است.

آیا این مسئله در مورد بازسازی و تعویض کامل مفصل ران صادق است؟

بله، این مسئله،  در مورد هر دو نوع ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)صدق می کند. با این حال، شواهد اخیر نشان می دهد که این مشکل ممکن است برای تعویض های کامل ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)با قطر بیشتر،  برجسته تر باشد.

چه تفاوتی بین بازسازی هیپ و تعویض کامل مفصل ران (هیپ) وجود دارد؟

بازسازی هیپ، گوی را به عنوان بخشی از مفصل گوی و کاسه ای ران،  نگه می دارد و یک کلاهک فلزی را روی سطح آن قرار می دهد. یک حفره فنجانی شکل فلزی نیز در طرف لگن وجود دارد. در تعویض کامل مفصل ران، گوی سر استخوان ران (سر فمور) حذف می شود و با استفاده از سیمان استخوان یا فن آوری بدون سیمان،  یک پایه در داخل شفت یا تنه استخوان ران ثابت می شود (این بدان معنی است که پروتز،  به منظور چسباندن ایمپلنت،  بدون استفاده از سیمان در محل خود ثابت می شود). سپس یک گوی،  روی توپی این پایه ثابت می شود. هر دو نوع،  شامل یک گوی فلزی است که در برابر حفره فنجانی شکل فلزی قرار می گیرد.

چگونه می توانم از وجود ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)در خود مطلع شوم؟

کلیه عملیات بازیابی هیپ از بیرینگ یا یاتاقان ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)استفاده می کند. بیشتر تعویض های کامل مفصل ران،  یاتاقان فلز- فلز نیستند و از مواد دیگری چون سرامیک و پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده می کنند. بیمارستان،  همیشه عمل و نوع ایمپلنت استفاده شده در جراحی شما را ثبت می کند. اگر عمل شما اخیرا انجام شده است و هنوز تحت مراقبت جراح هستید برای کسب اطلاع می توانید مستقیماً با بیمارستان تماس بگیرید. در صورت داشتن هیپ فلز- فلز، اکثر بیمارستان ها سعی می کنند از قبل با شمادر ارتباط باشند. در غیر این صورت می توانید با پزشک عمومی خود تماس بگیرید تا شما را ارجاع دهد.

اگر ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)داشته باشم، باید با پزشک عمومی یا جراح ارتوپدی خود تماس بگیرم؟

بیشتر بیمارستان هایی که هیپ های فلزی زیادی را انجام داده اند، سیستمی برای مشاوره با بیماران خود دارند. از این رو،  می توانید مستقیما با آن ها تماس بگیرید، یا پزشک معالج تان می تواند شما را به جراح ارتوپدی تان ارجاع دهد.

آیا در صورت داشتن هیپ فلز- فلز، باید مرتبا تحت معاینه پزشکی قرار بگیرم؟

بله، با توجه به هشدارهای ایمنی توصیه شده MHRA،  همه بیمارانی که ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)داشته اند باید 5 سال تحت پیگیری قرار بگیرند و آنانی که هیپ ASR یا ASR XL داشته اند (آن مدل هایی که برداشته شده اند) در تمام طول عمر،  پیگیری شوند. بیمارانی که تحت تعویض مفصل ران با قطر سر 36 میلی متر یا بیشتر قرار گرفته اند، باید هر سال تحت نظارت قرار بگیرند. حتی در صورتی که نیازی به پیگیری جدی نداشته باشید، در صورت درد شدید یا لق شدگی ایمپلنت، باید فوراً با پزشک خود تماس گرفته و وقت ملاقاتی بگیرید.

این بررسی ها باید شامل چه مواردی باشند؟

این بررسی ها می ‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند و در صورتی که شما مشکلی نداشته باشید، یک مکالمه تلفنی سالانه یا پر کردن پرسش نامه ای،  ممکن است تمام آن چیزی باشد که نیاز است. این کار معمولا توسط جراح و یا پزشک دیگر حاضر در محل عمل جراحی تان انجام می ‌شود. اگر درد داشته باشید و یا پرتو ایکس نشان دهنده بروز مشکلاتی در ایمپلنت شما باشد،  به یک ارزیابی دقیق ‌تری نیاز پیدا خواهید کرد. این ارزیابی ممکن است شامل معاینه فیزیکی، تست خون برای اندازه‌گیری غلظت فلز در خون و احتمالا سونوگرافی و MRI باشد.

اگر آسیبی به هیپ های فلزی وارد شود چه اتفاقی می افتد؟

همه درد ها و مشکلات،  ناشی از واکنش بدن به بقایای فلزی نیست. سایر علل درد که می تواند بر همه انواع تعویض های مفصل ران تأثیر بگذارد،  شل شدگی، سایش و عفونت است. اگر صدمه ای به لگن شما وارد شود، باید عمل جراحی مجددی صورت گیرد که در آن ایمپلنت های فلز- فلز برداشته شوند و ابزارهای جدیدی کار گذاشته شوند. این همچنین ممکن است شامل قرار دادن پایه استخوان فمور،  برای تثبیت گوی بر روی آن است (در تعویض کلی مفصل ران). اگر از قبل پایه دارید که به خوبی تثبیت شده و آسیبی ندیده است، در این صورت اغلب می توانید آن را نگه دارید. جراح شما در مورد این موضوع،  با شما صحبت خواهد کرد.

چه کسی استفاده از ابزارهای مفصل ران را تنظیم می کند؟

یک تنظیم کننده ملی به نام آژانس قوانین نظارتی دارو و ملزومات پزشکی و دارویی (MHRA) وظیفه طبقه بندی وسایل پزشکی در بریتانیا را بر عهده دارد.

چگونه می توان از اعلانات مرتبط با انواع هیپ ها مطلع شد؟

هشدارهای مرتبط با ابزارهای پزشکی و اطلاعات ایمنی آن ها،  توسط MHRA اعلام می شوند. هشدارها به متخصصان بهداشت ارسال می شوند و سپس به صورت چاپی و آنلاین منتشر می شوند.

آیا لازم است عوارض جانبی مربوطه را به MHRA و یا پزشک گزارش کرد؟

هرکسی می تواند مشکلات مرتبط با یک وسیله پزشکی (مانند ایمپلنت هیپ) را به MHRA گزارش دهد. این شامل پزشکان، کارمندان مراقبت های بهداشتی، مراقبان، بیماران و اعضای عمومی است. بر اساس قانون، تولید كنندگان،  هنگام اطلاع از خرابی های مکرر ابزار،  باید MHRA را مطلع سازند. این امر،  همراه با داده‌ های NJR تضمین می‌ کند که MHRA می‌ تواند از تمامی مشکلات مربوطه آگاه باشد.

در صورتی که هیپ من به تجدید نیاز داشته باشد، باید مشاوره حقوقی دریافت کنم؟

ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا او بررسی کند که مشکل بالینی دارید یا خیر. در صورت بروز مشکل،  باید سلامتی تان در اولویت باشد. در ایمپلنت های ASR وASR XL ، تولید کنندگان- در اکثر موارد- تحقیق و درمان کلی برای اجرای صحیح کارها را به عمل می آورند. با این حال، این هیپ ها، موضوع دادرسی قانونی در سراسر جهان هستند، بنابراین باید توصیه ‌های قانونی دریافت کنید تا ببینید آیا مستحق دریافت غرامت هستید یا خیر.

گذشته از تجدید نظرهای اخیر، آیا خطرات طولانی مدت در رابطه با این رویه وجود دارد؟

تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات طولانی مدت این هیپ ها،  بر بافت های اطراف لگن یا سایر بافت ها انجام نشده است . پیرامون سطح بالای فلزات سنگین (کبالت و کروم) در خون،  دغدغه های زیادی وجود دارد. با این حال، گزارشات بسیار کمی از مشکلات بالینی حقیقی وجود دارد.

آیا هنوز هم از ایمپلنت های فلز- فلز استفاده می شود؟

بله. این تنها راه برای انجام عملیات بازسازی است که در آن،  استخوان ران به سادگی پوشیده می‌شود. برخی شواهد بالینی وجود دارد که نشان می دهد در مردان جوان (زیر 55 سال) یا مردانی که بسیار فعال هستند، برخی از تعویض های سطح مفصلی هیپ فلز- فلز، نتایجی برابر یا کمی بهتر از تعویض کلی مفصل ران دارد. با این حال،  به طور کلی استفاده از ایمپلنت های فلزی هیپ (مفصل ران)در دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

مزایای ایمپلنت مفصل ران فلز- فلز چیست؟

این ایمپلنت،  امکان بازیابی مفصل ران را فراهم می کند و می تواند از سر فمورهای با قطر خیلی بزرگ تر در تعویض کلی مفصل ران استفاده کند. همچنین سرهای بزرگ تر می توانند دامنه حرکتی بیشتری را برای هیپ تامین کنند و ثبات بیشتری به آن می بخشند و احتمال جابجایی شان نیز کمتر است. اگر ایمپلنت های فلز- فلز به خوبی طراحی و ساخته شوند، به خوبی عمل کنند و قرار گیری مناسبی داشته باشند و توسط مایعات مفصلی به خوبی لیز شوند، نسبت به هر ماده دیگری که در تعویض مفصل ران استفاده می شود کمترین میزان سایش را نشان می دهند. این همان چیزی است که باعث محبوبیت آن ها شده است. اما اگر هر یک از این عوامل درست نباشند، سایش شان می تواند بسیار زیاد باشد و منجر به مشکلات ناشی از بقایای فلزی شود.

جراحان چگونه تصمیم می گیرند که در تعویض مفصل ران از چه نوع تعویض و موادی استفاده کنند؟

بیشتر جراحان از دو نوع تعویض مفصل ران رضایت دارند و بیشتر،  آن ها را ترجیح می دهند. یکی از این ها معمولاً برای بیماران جوان و فعال و دیگری برای گروه مسن از بیماران است (کسانی که احتمالاً نیاز به عمل دارند). گزینه های خوب بسیاری برای تعویض مفصل ران وجود دارد که نتایج بسیار خوبی از آن ها در مقالات پزشکی منتشر شده است.


بیشتر بدانید؛ عوامل آسیب رسان به مفصل ها


چگونه می توان فهمید که چه نوع تعویض و چه موادی برای تعویض مفصل ران،  مناسب من است؟

تحقیقات زیادی برای پاسخ به این سؤال انجام شده است. همه مواد، مزایا و مضراتی دارند، اما بیشتر مواد مدرن،  نتایج بسیار خوبی را نشان می دهند و احتمالاً چند نوع تعویض مفصلی،  ممکن است برایتان به یک میزان مؤثر باشند.

چگونه اطمینان حاصل کنم که یک جراح خوب و باتجربه دارم؟

پزشک معالج شما احتمالاً بیماران دیگری را نیز که در شرایط شما قرار دارند، معاینه کرده است، بنابراین جراح مناسب را برایتان پیشنهاد می کند. اگر دوستان، خانواده یا بیماران دیگری را سراغ دارید که تحت عمل جراحی لگن قرار گرفته اند، نیز می توانند فرد مناسبی را برایتان پیشنهاد دهند.

از کجا می توانم اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع کسب کنم؟

پزشک و جراح شما بطور خاص قادر خواهند بود تا کلیه موارد مربوط به لگن و عمل جراحی آن را با شما در میان بگذارند. انجمن مفصل ران و ارتوپدی انگلیس نیز می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ