زانتاک ممکن است حاوی مواد سرطان زا باشد

alikarimi55
در مورد داروی زانتاک چه می دانید؟ در سپتامبر 2019، یک داروخانه بسیار معروف در امریکا، داروهای زانتاک را قفسه های خود جمع آوری کرد و علت آن را وجود میزان کمی ماده ی شیمیایی سرطان زا به نام نیتروزو دی متیل آمین (NDMA) بیان کرد. این موضوع، هشدار اخیر سازمان غذا و دارو امریکا […]

در مورد داروی زانتاک چه می دانید؟ در سپتامبر 2019، یک داروخانه بسیار معروف در امریکا، داروهای زانتاک را قفسه های خود جمع آوری کرد و علت آن را وجود میزان کمی ماده ی شیمیایی سرطان زا به نام نیتروزو دی متیل آمین (NDMA) بیان کرد. این موضوع، هشدار اخیر سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) شده است. NDMA نشان داده است که دارای پتانسیل ایجاد سرطان و تخریب کبد در افراد می باشد.

قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی موجب تخریب کبد، گسترش سرطان، خونریزی داخلی، عوارض بارداری و حتی مرگ خواهد شد. این نتایج بر اساس آزمایش بر روی گونه ی حیوانی بدست آمده است. خوشبختانه، راه های بسیاری برای مدیریت سوزش معده وجود دارد که نیازی به استفاده از این دارو ندارد، همانطور که در زیر به آن ها اشاره خواهد شد.

ارتباط زانتاک با سرطان

زانتاک یک داروی رایج برای رفع سوزش معده می باشد ( معمولا سوزش معده را ریفلاکس اسید می نامند )، سوزش معده یک بیماری معده می باشد که تقریبا بر 60 میلیون فرد بالغ امریکایی در هر ماه تاثیر می گذارد. این دارو جز دسته داروهای H2 دسته بندی می شود، گروهی که شامل دیگر داروها از جمله Pepcid, Tagamet, famotidine, cimetidine نیز می باشد،

علائم سوزش معده موجب ایجاد ناراحتی در قفسه سینه ( پشت استخوان سینه)، گردن و گلو خواهد شد. گاهی دیگر علائم نظیر طعم ترشی یا تلخی در دهان احساس خواهد شد و فرد اشتهای خود را از دست خواهد داد. یافته های اخیر پیشنهاد می کنند که زانتاک به فرم داروهایی به نام رانیتیدین، که عملکرد آن ها به همین گونه است، می توانند برای مصرف کنندگان مشکلات جدی ایجاد کنند حتی اگر مقدار اندکی از مواد شیمیایی NDMA در آن وجود داشته باشد.

 NDMA چیست؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رانیتیدین حاوی مقدار اندکی NDMA می باشد. این ماده موجب ایجاد سرطان می گردد. NDMA یک ماده شیمیایی زرد و مایع می باشد که جز دسته داروهای مشکوک به ایجاد سرطان و آلوده کننده ی محیط زیست دسته بندی می شوند.

این ماده شیمیایی دارای هیچ بو و طعم خاصی نمی باشد بنابراین اگر در داروی دیگری استفاده شود افراد متوجه نخواهند شد. FAD اعلام کرد که NDMA، به طور ناخواسته در کنار دیگر فرآیندهای انجام شده در کارخانه ها تشکیل می شود. این ماده شیمیایی می تواند به آب، هوا و خاک راه پیدا کند و دیگر مواد شیمیایی از جمله آلکیل آمین را تولید کند.

انسان ها از طریق راه های اولیه از جمله آب و مواد غذایی تولید شده در محیط های آلوده در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند. افرادی که در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند عبارتند از کسانی که تنباکو می کشند، تنباکو می جوند، غذاهای خاصی از جمله گوشت های درمان شده از جمله خوک، خرس، ماهی و پنیر، استفاده کنندگان مواد آرایشی بهداشتی مانند شوینده های خانگی و حشره کش ها.

NDMA نیز می تواند در معده تولید شود زمانی که فرد غذاهای قلیایی مصرف می کند. این اتفاق به طور طبیعی زمانی رخ می دهد که ترکیبات خاصی در داروها یا مواد غذایی وجود داشته باشند و متخصصان دیگر نگرانی را ابراز می کنند.

آن می گویند افرادی که در کارخانه های صنعتی مانند مواد شوینده، حشره کش ها، کارخانه های تولید کننده لاستیک، تولید کنندگان قلیاها، کارخانه های فرایند ماهی و رنگ کار می کنند، بیشتر در ارتباط با این ماده شیمیایی می باشند. استفاده از داروها از جمله زانتاک به عنوان راهی شناخته می شود که می تواند NDMA را وارد بدن انسان کند.

چرا NDMA برای بدن ما مضر است؟

مطالعات حیوانی گزارش کرده اند که NDMA وارد جریان خون می شوند و به سرعت به تمام نقاط بدن منتقل می شود. در کبد شکسته می شود و دیگر مواد را تولید می کند معمولا بعد از 24 ساعت از طریق ادرار و بازدم از بدن خارج می شود. NDMA نشان داده است که برای کبد بسیار مضر است زیرا کبد را به شدت تخریب و خونریزی داخلی ایجاد می کند.

NDMA می تواند موجب گسترش مشکلات جدی بیماری های کبدی غیر سرطانی مانند سرطان ریه شود. این نتیاج طبق آزمایش های حیوانی بدست آمده است. متخصصان برای مدت طولانی بر روی حیوانات در حال تحقیق می باشند. اکثر تحقیقات در دسترس هستند اگر چه، تنها بر روی حیوانات انجام شده اند.

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد سرطان توسط NDMA در انسان ها ارائه شده است اما هنوز هم بر این باورند که این ماده سرطان زا می باشد. افزون بر این، آزمایش هایی که بر روی موش ها صورت گرفته است که NDMA در دوران بارداری می تواند موجب سقط و حتی مرگ جنین گردد.

عملکرد FAD و داروی زانتاک

FAD از تولیدکنندگان می خواهد که میزان NDMA را در داروها و نمونه های ارسالی خود مورد آزمایش قرار دهند. برخی از رانیتیدین ها حاوی NDMA می باشند اما مقدار آن  بسیار کم است ولی این مقدار باز همبیشتر از حد معمول است. اما مواد سرطان زا تنها در فرمولاسیون زانتاک وجود ندارد بلکه راینیتیدین نیز حاوی این ماده خطرناک می باشد.

همچنین به مردم اعلام کرده است که مصرف داروهای باقی مانده در بازار را متوقف کنند. اما توصیه می شود افرادی که این دارو را خریداری کرده اند و تمایل به استفاده دارند قبل از آن در مورد عوارض آن با پزشک خود مشورت کنند.

FAD گزارش کرد که بر اساس تحقیقات در حال انجام اقدام مناسب می باشند. Sanofi شرکت دارویی که تولید کننده زانتاک است، هنوز به طور رسمی داروهای خود را جمع آوری نکرده است. دیگر مسدود کننده ها H2 هنوز در دسترس هستند، حداقل در این زمان که این مقاله نوشته می شود، داروهایی نظیر Pepcid و Tagamet.

راه های طبیعی برای از بین بردن سوزش معده

درحالی که دارو در دسترس همگان قرار دارد، برخی از افراد که دچار سوزش معده یا همان ریفلاکس معده می باشند، مصرف زانتاک امروزه دیگر توصیه نمی شود. پس چگونه باید علائم سوزش معده را مدیریت کرد؟ این راه های طبیعی و ایمن را امتحان کنید:

تمرکز خود را بر روی تهیه غذای لبنی بگذارید:

غذاهای سالم مصرف کنید تا امکان ایجاد التهاب  در سیستم گوارش خود را محدود کنید و میزان تولید اسید معده خود را کنترل کنید.  به عنوان مثال غذاها و وعده هایی که موجب ایجاد سوزش معده می شوند عبارتند از: غذاهای سرخ کرده، روغن های تصفیه شده ( مانند کانولا، گل آفتاب گردون، ذرت، سویا)، غذاهای بسته بندی شده به همراه افزودنی های شیرین کننده، نگهدارنده و طعم دهنده، سس گوجه فرنگی، مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، تارنج، سیر و پیاز، شکلات، قهوه / کافئین و الکل.

از غذاهای کامل و بدون فراوری استفاده کنید:

مانند سبزیجات دارای برگ سبز، نشاسته سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین، غذاهای پروبیوتیک، نارگیل و روغن زیتون، حبوبات، آجیل و ماهی های غیر پرورشی. آب استخوان، چای های گیاهی، آلوورا، سرکه سیب ممکن است با افزودن آن ها به رژیم غذایی خود کمک کننده باشند.

وعده های غذایی کوچکی بخورید:

از خوردن وعده های غذایی بزرگ و سنگین بویژه قبل از خواب خودداری کنید.


بیشتر بدانید؛ سوزش معده را در خواب درمان کنید!


استرس مزمن خود را کنترل کنید:

بالا بودن سطح غیر کنترل شده ی استرس و حتی کمبود خواب می توانند موجب افزایش تولید اسید معده شوند. تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن، ورزش، نفس عمیق، ماساژ، طب سوزنی و استفاده از اسانس های روغنی نیز می توانند کمک کننده باشند.

از سیگار کشیدن خودداری کنید:

از سیگار کشیدن و دریافت هرگونه دارو که علائم شما را بدتر کند دوری کنید مانند قرص های ضد بارداری یا داروهای خاصی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند.

مکمل های مورد نیاز را مصرف کنید:

از مکمل هایی که به سیستم گوارش بدن کمک می کنند مانند آنزیم های مخصوص هضم غذا، HCL با پپسین، پروبیوتیک ها، منیزیم و ال- گلوتامین.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ