فاشیای پلانتار چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

alikarimi55
فاشیای پلانتار یکی از شایع ترین دلایل درد پاشنه پا است.  فاشیای پلانتار درواقع شامل التهاب باند ضخیم از بافت است که در قسمت انتهای کف پای شما قرار دارد و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا (پیوند کف پا) وصل می کند. فاشیای پلانتار عموماً باعث ایجاد درد و سوزش می شود که […]

فاشیای پلانتار یکی از شایع ترین دلایل درد پاشنه پا است.  فاشیای پلانتار درواقع شامل التهاب باند ضخیم از بافت است که در قسمت انتهای کف پای شما قرار دارد و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا (پیوند کف پا) وصل می کند. فاشیای پلانتار عموماً باعث ایجاد درد و سوزش می شود که معمولاً با اولین قدم های شما در صبح اتفاق می افتد.

هرچه از خواب بلند می شوید و حرکت می کنید، درد به طور معمول کاهش می یابد، اما ممکن است بعد از ایستادن به مدت طولانی یا هنگام ایستادن بعد از نشستن برمی گردد. فاشیای پلانتار در دوندگان شایع تر است. افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که کفش نامناسب  می پوشند نیز در خطر ابتلا به فاشیای پلانتار را قرار دارند.

علائم فاشیای پلانتار

فاشیای پلانتار به طور معمول باعث ایجاد درد و سوزش در کف پای شما در نزدیکی پاشنه پا می شود. معمولاً درد با اولین قدم های بعد از بیدار شدن بدترین حالت است، اگرچه با طولانی مدت ایستادن یا هنگام بلند شدن بعد از نشستن نیز می تواند ایجاد شود. درد معمولاً بعد از ورزش نسبت به هنگام ورزش کردن بدتر است.

علل فاشیای پلانتار

فاشیای پلانتار شما به شکل کمانی است که قوس کف پای شما را پشتیبانی می کند و هنگام راه رفتن شوک ایجاد می کند.

اگر تنش و فشار بر روی  آن بیش از حد افزایش یابد، پارگی های کوچکی در محل استخوان ایجاد می شوند.

کشش و پارگی مکرر می تواند باعث تحریک یا التهاب شود، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد فاشیای پلانتار نیست.

عوامل خطر 

حتی اگر فاشیای پلانتار بدون دلیل بارز بروز کند، برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • سن. فاشیای پلانتار بیشتر در سنین بین 40 تا 60 سال رخ می دهد.
  • انواع خاصی از ورزش. فعالیت هایی که فشار زیادی را بر روی پاشنه و بافت های متصل شما ایجاد می کند – مانند دویدن در مسافت های طولانی، رقص باله و رقص هوازی – می توانند در بروز فاشیای پلانتار نقش داشته باشند.
  • حالت پا.
  • پاهای صاف، پاهای کمانی یا حتی یک الگوی غیر طبیعی پیاده روی می تواند در نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار اضافی را بر روی شیب های کف پا ایجاد کند.
  • چاقی
  • وزن اضافی، فشار اضافی را در کف پا شما ایجاد می کند.
  • مشاغلی که شما را روی پاهای خود نگه می دارند. کارگران، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را در حال پیاده روی یا ایستادن بر روی سطوح سخت می گذرانند، می توانند به فاشیای پلانتار آسیب وارد کنند.

عوارض فاشیای پلانتار

نادیده گرفتن فاشیای پلانتار ممکن است منجر به درد مزمن پاشنه پا شود که فعالیت منظم شما را مختل می کند. تغییر روشی که شما به عنوان راهی برای تسکین دردهای مزمن پا می توانید منجر به مشکلات پا، زانو، لگن یا پشت شوید.

تشخیص

فاشیای پلانتار بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه جسمی شما تشخیص داده می شود. در طول امتحان، پزشک قسمت هایی از حساسیت به پا را بررسی می کند. محل درد شما می تواند به تعیین علت آن کمک کند

تست های تصویربرداری

معمولاً هیچ آزمایش لازم نیست. پزشک شما ممکن است یک تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی با اشعه ایکس یا مغناطیسی (MRI) را پیشنهاد کند تا مطمئن شود مشکل دیگری مانند شکستگی و یا فشار باعث درد شما نمی شود.

بعضی اوقات اشعه X قطعه ای از استخوان را که از استخوان پاشنه خارج می شود نشان می دهد. در گذشته، این چرخش های استخوانی اغلب به دلیل درد پاشنه مقصر شناخته می شدند و از نظر جراحی برداشته می شدند. اما بسیاری از افرادی که دارای استخوان روی پاشنه پا هستند، هیچ دردی را در پاشنه خود احساس  نمی کنند.

درمان فاشیای پلانتار

بیشتر افرادی که مبتلا به فاشیای پلانتار هستند در طی چند ماه با درمان محافظه کارانه از جمله استراحت، یخ زدن ناحیه دردناک و تمرینات کششی بهبود می یابند.

داروها

داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم  ممکن است درد و التهاب ناشی از فاشیای پلانتار را کاهش دهند.

روش‌های درمانی فاشیای پلانتار

حرکات کششی و  تمرینات تقویتی یا استفاده از وسایل مخصوص ممکن است علائم را تسکین دهد. آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • فیزیوتراپی. یک فیزیوتراپی می تواند یک سری تمرینات را برای کشش تاندون فاشیای و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایینی پا به شما نشان دهد. یک درمانگر همچنین ممکن است به شما آموزش دهد که برای حمایت از کف پای خود از نوار ورزشی استفاده کنید.
  • چوب های شکسته بندی شب. فیزیوتراپیست یا پزشک شما ممکن است توصیه کند که هنگام خواب، یک آتل شکسته بندی را بپوشید که پاشنه و قوس کف پا را صاف می کند. این امر تاندون های فاشیای پلانتار و آشیل را در وضعیت طولانی مدت یک شبه در حالت کشیده نگه می دارد.
  • ارتز. پزشک شما ممکن است تکیه گاه های مخصوص طاق یا قفسه های مناسب (ارتز) را برای تجویز فشار به پاهای شما تجویز کند.

روش‌های جراحی یا سایر موارد

اگر اقدامات محافظه کارانه بعد از چند ماه موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است توصیه کند:

تزریق: تزریق داروهای استروئیدی در ناحیه مورد نظر می تواند باعث تسکین درد موقتی شود.

عکسبرداری چندگانه: این مورد چندان توصیه نمی شود زیرا می توانند باعث ضعف انداختن کف پا و احتمالاً باعث پارگی آن شوند. با استفاده از تصویربرداری با سونوگرافی، پلاسمای غنی از پلاکت به دست آمده از خون خود بیمار می تواند برای تقویت ترمیم بافت تزریق شود.

شوک موجی خارج از بدن. در این روش، امواج صوتی در ناحیه درد پاشنه هدایت می شوند تا بهبودی را افزایش دهند. معمولاً برای فاشیای پلانتار مزمن استفاده می شود که به درمان های محافظه کارتر پاسخ نداده است. برخی مطالعات نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهند، اما ثابت نشده است که به طور مداوم می تواند مؤثر باشد.

ترمیم بافت التراسونیک. این فناوری با حداقل تهاجمی تا حدودی توسط پزشکان کلینیک مایو توسعه یافته است. از آن برای تصویربرداری از سونوگرافی استفاده می کند تا یک سوزن را به داخل بافت فاشیای آسیب دیده مسطح هدایت کند. با استفاده از انرژی سونوگرافی، نوک سوزن  به سرعت لرزش می یابد تا بافت آسیب دیده شکسته شود، که سپس خارج می شود.

عمل جراحی. تعداد کمی از افراد نیاز به عمل جراحی دارند تا فاشیای پلانتار را از استخوان پاشنه جدا کنند. معمولاً فقط در صورت وجود درد شدید و یا شکست سایر درمان ها این گزینه عملی می شود. این عمل به صورت یک روش باز یا از طریق برش کوچک با بی حسی موضعی انجام می شود.

سبک زندگی و داروهای خانگی درمان فاشیای پلانتار

برای کاهش درد فاشیای پلانتار، این نکات مربوط به مراقبت از خود را امتحان کنید:

  • وزن سالم خود را حفظ کنید. تحمل وزن اضافی می تواند فشار اضافی را در مجذور کف پا ایجاد کند.
  • کفش های حمایتی را انتخاب کنید. کفش هایی با پاشنه کم تا متوسط ​، کف پا ضخیم، تکیه گاه خوب و کف پوش اضافی بخرید. پابرهنه راه نروید.
  • کفش های ورزشی فرسوده را نپوشید. کفش های قدیمی ورزشی خود را قبل از متوقف کردن حمایت و کشیدن پای خود، تعویض کنید.
  • سبک ورزشی خود را تغییر دهید. به جای پیاده روی یا آهسته دویدن، ورزش کم فشار مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.
  • یخ بمالید. یک بسته یخی پوشیده از پارچه را به مدت 15 دقیقه سه یا چهار بار در روز بر روی سطح درد نگه دارید. یخ زدن می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • قوس های خود را بکشید. تمرینات خانگی ساده می تواند عضلات کف پا، عضلات تاندون آشیل و ماهیچه ساق پای شما را منبسط کند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ