خواص شیر بادام و ارزش غذایی آن + نحوه مصرف در گیاهخواران

alikarimi55
با دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی و حساسیت به لبنیات، اکثر افراد به دنبال راهی برای جایگزین کردن شیر گاو هستند. شیر بادام به دلیل مغذی بودن و طعم خاص، یکی از پرفروش ترین محصولات گیاهی است.با وجود این که شیر بادام یک نوشیدنی فرآوری شده است ممکن است که شما در مورد مغذی و […]

با دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی و حساسیت به لبنیات، اکثر افراد به دنبال راهی برای جایگزین کردن شیر گاو هستند. شیر بادام به دلیل مغذی بودن و طعم خاص، یکی از پرفروش ترین محصولات گیاهی است.با وجود این که شیر بادام یک نوشیدنی فرآوری شده است ممکن است که شما در مورد مغذی و سالم بودن آن دچار تعجب شوید. این مقاله به بررسی شیر بادام می پردازد و به این سوال که آیا مفید است یا نه جواب خواهد داد.

شیر بادام چیست؟

شیر بادام از بادامی که در زمین رشد کرده است و آب تهیه می شود اما می تواند شامل عناصر دیگر بسته به نوعش باشد.

اکثر مردم نوع بازاری و تهیه شده توسط کارخانه جات را ترجیح می دهند گرچه تهیه آن در منزل کار سخت و دشواری نیست.

در حین انجام این فرآیند بادام و آب با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس توسط صافی، محلول را صاف می کنند تا ذرات آن را جدا سازند. این کار موجب تهیه یک مایع فاقد هر گونه ذره جامد می شود.

در نوع کارخانه ای،قوام دهنده، طعم دهنده و مواد نگهدارنده به آن اضافه می کنند تا طعم، بافت و طول عمر محصول را افزایش دهند.

شیر بادام به طور طبیعی فاقد لبنیات می باشد، به همین دلیل برای گیاه خواران مفید است همچنین برای افرادی که  نسبت یه لبنیات حساسیت دارند و یا بدن شان توانایی تحمل و هضم لاکتوز را ندارد، گزینه ی خوبی است. گیاهخواران باید روزانه یک فنجان شیر بادام مصرف کنند. اگر نسبت به آجیل های درختی حساسیت دارید از مصرف شیر بادام خودداری کنید.

مواد مغذی

در 240 میلی لیتر از شیر بادام تنها 39 کالری وجود دارد. شیر بادام در مقایسه با شیر گاو و دیگر نوشیدنی هایی که پایه گیاهی دارند میزان کالری کمتری دارد. مواد مغذی این نوشیدنی متفاوت است.

240 میلی لیتر از شیر بادام حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

  • کالری: 39
  • چربی: 3 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 3.5 گرم
  • فیبر: 0.5 گرم
  • کلسیم: 24 درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: 4 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین D: 18 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین E: 110 درصد از نیاز روزانه

شیر بادام یک نوشیدنی عالی و منبع طبیعی ویتامین E می باشد که این ویتامین محلول در چربی و نوعی آنتی اکسیدان است.  ویتامین E از بدن در برابر رادیکال آزاد محافظت می کند.

این نوشیدنی با کلسیم، ویتامین D و دیگر مواد مغذی کع برای سلامت استخوان مفید می باشند غنی سازی می شود. نوشیدنی هایی که در منزل تهیه می شوند حاوی این ترکیبات مغذی نخواهد بود.

در نهایت، شیر بادام دارای پروتئین کم است. در 240 میلی لیتر 1 گرم پروتئین، می باشد.

فواید شیر بادام برای سلامتی

شیر بادام فواید زیادی برای سلامتی دارد.

حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشد. بادام منبع خوبی از ویتامین E می باشد که در چربی محلول است. این ویتامین برای جفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد مفید است.

ویتامین E سلامت بینایی و پوست را افزایش می دهد و نقش مهمی در برابر کاهش ریسک بیماری های قلبی بازی خواهد کرد.

240 میلی لیتر از نوشیدنی که توسط کارخانه ها تولید شده اند 110 درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را تامین خواهد کرد و یک راه آسان برای تامین ویتامین E مورد نیاز می باشد.

شیر بادامی که به آن شیرین کننده اضافه نکرده اند، قند کمی دارد. بیشتر افراد قند زیادی از دسرها، نوشیدنی ها و شربت ها دریافت می کنند. بنابراین، انتخاب غذا و نوشیدنی طبیعی و با قند کم می تواند به شما در کاهش وزن و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

بیشتر شیر های تهیه شده از دانه های گیاهی طعم دهنده و شیرین کننده به آن ها اضافه شده است. 240 میلی لیتر شیر شکلات، حاوی 21 گرم شکر می باشد.

اگر سعی در کاهش میزان شکر ورودی به بدن خود دارید، نوشیدنی شیرین نشده گزینه ی خوبی می باشد. این نوشیدنی مزان قند کمی دارد و به طور کلی 2 گرم قند در 240 میلی لیتر از آن وجود دارد.

معایب

درحالی که شیر بادام حاوی مزایای بسیاری می باشد، معایبی نیز به همراه دارد.

فاقد پروتئین است. شیر بادام حاوی 1 گرم پروتئین در 240 میلی لیتر می باشد در حالی که شیر گاو یا شیر سویا به ترتیب 8 و 7 گرم  پروتئین در خود دارند.

پروتئین برای بسیاری از فعالیت های بدن ضروری است از جمله عضله سازی، استفاده در ساختار پوست و استخوان، تولید آنزیم و هورمون ها.

بیشتر محصولات غیر لبنی و تولید شده بر پایه گیاهان از پروتئین غنی می باشند از جمله، لوبیا ها، آجیل ها، دانه ها، دانه های کتان و …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ