علل سرفه مزمن و روش های درمان آن

alikarimi55
بدن محرک های زیادی را درون خود دارد که در برابر بیماری ها و باکتری ها خود را نشان می دهند. سرفه و عطسه هم یکی از این محرک ها است و زمانی که باکتری های مختلفی وارد دهان می شود حرکت دفاعی خود را آغاز می کند. سرفه عموما نشانه ای برای سرماخوردگی و […]

بدن محرک های زیادی را درون خود دارد که در برابر بیماری ها و باکتری ها خود را نشان می دهند. سرفه و عطسه هم یکی از این محرک ها است و زمانی که باکتری های مختلفی وارد دهان می شود حرکت دفاعی خود را آغاز می کند. سرفه عموما نشانه ای برای سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد و نیازی به جدی گرفته شدن نیست. راه های درمانی خانگی زیادی هم برای سرفه وجود دارد و به راحتی می توان آن را درمان کرد اما گاهی اوقات سرفه طولانی مدت می شود. آنقدر که تبدیل به سرفه مزمن خواهد شد و برای بدن آزار دهنده می شود.

سرفه مزمن چیست؟

سرفه های مزمن سرفه هایی هستند که بیش از هشت هفته در بدن ادامه دارند و متوقف نمی شوند.

عده ای فکر می کنند که سرفه طولانی مدت می تواند نشانه ای برای بیماری های خطرناک یا حتی سرطان در بدن باشد که چنین تفکری اشتباه است.

سرفه مزمن هیچ خطر خاصی را به همراه ندارد و تنها باعث اذیت شدن شخص خواهد شد. البته در مواقع نادری هم وجود داشته که نشانه ای از یک بیماری نسبتا حاد در بدن بوده است.

حال در این مطلب با عوامل مختلفی در مورد سرفه مزمن آشنا خواهید شد.

دلایل رخ دادن

دلایل زیاد و مختلفی برای سرفه مزمن در بدن وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به مواردی هست که در سرماخوردگی وجود دارند. حال در بخش زیر با اصلی ترین دلایل آشنا خواهید شد:

  • اولین عامل آبریزش بینی است. البته آبریزش بینی به طور طبیعی خود نمی تواند سرفه را به وجود بیاورد اما زمانی که از پشت حلق رخ می دهد، باعث به وجود آمدن سرفه مزمن می شود.
  • وجود آسم در بدن می تواند سرفه مزمن را به همراه داشته باشد. البته تمامی آسم ها سرفه مزمن را به همراه ندارند بلکه تنها برخی از آسم ها نشانه شان وجود سرفه در بدن است.
  • عفونت ها نیز عامل مهمی برای سرفه هستند. در زمان سرماخوردگی و دیگر بیماری ها، عفونت های زیادی در ریه و گلو به وجود می آید که می توانند منجر به سرفه در شخص شوند.
  • برخی دارو ها خود نیز عوارض های خاصی دارند. مثلا داروهایی که مربوط به فشار خون هستند به دلیل برخی مواد شیمیایی درون شان باعث به وجود آمدن سرفه مزمن می شوند.
  • دخانیات یکی از مهم ترین عوامل است. دود سیگار مستقیما وارد ریه می شود و باعث به وجود آمدن حساسیت های مختلفی در ریه می شود که سرفه را ایجاد می کنند.

بیماری هایی که باعث رخ دادن سرفه مزمن می شوند

همانطور که گفته شد گاهی سرفه مزمن نشانه ای از دیگر بیماری ها در بدن است و می تواند هشدار دهنده باشد.

دلیل نشانه بودن این است که خود سرفه یک محرک برای شناخت است. مثلا برای شناختن وجود سرماخوردگی، وجود سرفه یک عامل مهم می باشد. حال در بخش زیر مهم ترین بیماری هایی که سرفه مزمن نشانه شان است بیان شده است:

  • سرفه ارتباط مستقیمی با ریه انسان دارد. حال یک نوع بیماری وجود دارد که راه های هوایی ریه را مسدود می کند یا آسیب می رساند که برونشکتازی نام دارد.
  • در کنار راه های اصلی ریه برای تنفس، معابر های کوچکی هم وجود دارند که تنفس را برای انسان به وجود می آورند. بیماری هایی همچون برونشیولیت وجود دارند که به این معابر آسیب وارد می کنند و نشانه شان سرفه مزمن در بدن است.
  • ژنتیک انسان هم می تواند بیماری های مختلفی ایجاد کند. فیبروز سیستیک یک بیماری ژنتیکی و ارثی می باشد و هدفش آسیب رساندن به ریه انسان است. نشانه این بیماری سرفه مزمن است.
  • ارتباط سرفه مزمن با سلول هم می تواند عجیب باشد اما باید بدانید زمانی که سلول های لنف ها یا ریه ملتهب می شوند یعنی بیماری سارکوئیدوز در بدن وجود دارد. نشانه چنین بیماری نیز سرفه مزمن می باشد که می توان از طریق چنین چیزی این بیماری را شناخت.

نشانه ها

بخش دیگری وجود دارد که باید در مورد آن بدانید و آن هم نشانه های سرفه مزمن است. سرفه مزمن هیچ موقع به تنهایی در بدن رخ نمی دهد و به همراه خود همیشه نشانه های دیگری را هم به وجود می آورد که باید با آنها آشنا شوید. در بخش زیر برخی از این نشانه ها بیان شده اند:

  • اولین نشانه ای که به همراه سرفه مزمن وجود دارد سوزش های ممتدی است که شما در معده خود احساس می کند. معده شما دچار درد و سوزش های مختلفی خواهد شد که به دلیل سرفه مزمن می باشند.
  • نشانه بعدی تغییر صدای شما است. صدای شما به دلیل سرفه های ممتدی که می کنید دچار گرفتگی می شود یا خش دار خواهد شد.
  • شما دچار آبریزش بینی های ممتدی خواهید شد. به همراه هر سرفه ای که می کنید آبریزش بینی شما بیشتر می شود و این روند ادامه خواهد داشت.
  • همچنین در کنار آبریزش بینی، بینی شما پر می شود. یعنی شما احساس گرفتگی در بینی خود دارید و نمی توانید به راحتی از طریق بینی خود نفس بکشید. به همین دلیل سرفه مزمن می تواند راه نفس کشیدن را برای شما سخت تر کند.

عواملی که می توانند سرفه مزمن را تشدید کنند

تنها دو حالت وجود دارد که می تواند سرفه مزمن شما را بدتر کند و نشانه های بدتر دیگری را در بدن شما به وجود بیاورد. حالت اول این است که شما از دخانیات استفاده کنید. سیگار و قلیان مهم ترین و بدترین عامل هایی هستند که سرفه را افزایش می دهند. دودی که از این دو خارج می شود به ریه خواهد رسید و باعث می شود که حساسیت های زیادی در ریه به وجود بیاید و همچنین بیماری های دیگری را مانند انسداد ریه به وجود می آورد.

حالت دوم این است که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد. زمانی که ایمنی بدن تان ضعیف باشد، نمی تواند دفاع مناسبی در برابر سرفه مزمن و باکتری های مربوط به آن داشته باشد. به همین دلیل سرفه های شما تشدید خواهند شد.

روش های درمانی

به طور کل باید بدانید که هیچگونه جراحی و فرایند خاصی برای سرفه مزمن انجام نمی شود.

پزشک در ابتدا بررسی می کند که به چه دلیلی سرفه مزمن در شما رخ داده است.

طبیعتا دارویی که شما در اثر رفلاکس معده برای سرفه مزمن مصرف می کنید با دارویی که در اثر آسم است تفاوت دارد. به همین دلیل پزشک شما باید بداند که به چه دلیل بیماری در شما رخ داده است. سپس با توجه به آن داروها و آنتی بیوتیک های لازم را برای شما تجویز می کند تا آنها را تهیه و مصرف کنید.

البته باید بدانید که مصرف سر خود آنتی بیوتیک ها می تواند تاثیر بدتری بر روی شما داشته باشد زیرا بسیاری از دارو ها دارای عوارض جانبی خاصی هستند که در صورت مصرف زیاد می توانند در بدن ایجاد شوند.

یکی از بدی های آنتی بیوتیک ها این است که می توانند اعتیاد آور باشند.

پزشک در برخی مواقع با توجه به سرفه های مزمن شما نیاز دارد که داروهای قوی تری را برای شما تجویز کند.

حال این داروها تاثیر های مختلفی در بدن شما دارند که اولی اش اعتیاد به مصرف دارو است.

تاثیر بعدی این داروها مشکلات خواب است. ممکن است برخی آنتی بیوتیک ها مانند قرص های خواب آور عمل کنند و ممکن است که برخی از آنها نقش بی خوابی را برای شما داشته باشند. به همین دلیل است که پزشک همیشه تاکید دارد که قرص ها و آنتی بیوتیک ها را با دقت مصرف کنید و از مصرف زیاد آن پرهیز کامل داشته باشید. در نهایت باید بدانید که آنتی بیوتیک تقریبا تنها روش درمانی پزشکی برای شخص می باشد.

پیشگیری از ابتلا به سرفه مزمن

قطعا اگر سرفه مزمن شما وضعیت بدی داشته باشد و ادامه پیدا کند شما به پزشک نیاز خواهید داشت اما در دوره های اولیه می توانید از روش هایی استفاده کنید که برای رفع سرفه مفید هستند یا استفاده از آنها باعث پیشگیری از چنین مشکلی در بدن شما خواهد شد.

در مرحله اول باید بدانید مهم ترین چیز برای سرفه مزمن استفاده از قطره های بینی است و باعث می شود که باکتری ها و حساسیت ها از بین بروند. در کنار آن راهکار های دیگری هم در بخش زیر بیان شده است که می توانید از آنها پیروی کنید:

  • اولین راهکار مصرف زیاد مایعات و آب معدنی است. مایعات اضافی که در بدن شما وجود دارد به همین وسیله می توان خارج شود و همچنین مخاط کمتری در بدن شما در جریان خواهد بود. همچنین استفاده از دمنوش ها و نوشیدنی های گرم برای شما مفید است زیرا گلوی شما را نرم تر می کند و سرفه کمتری از شما شنیده می شود.
  • احتمالا آب نبات و قرص های مکیدنی طعم دار زیادی در داروخانه ها دیده اید. این قرص ها زمانی مصرف می شوند که شما دچار سرماخوردگی شده باشید. خرید این قرص ها بدون نسخه است و می توانید برای خود تهیه کنید زیرا باعث کم شدن سرفه خواهند شد.
  • همانطور که در بخش های قبلی هم گفته شد گاهی سرفه مزمن به دلیل ریفلاکس اسید معده رخ می دهد. رفلاکس معده هم به دلیل عدم تنظیم بودن برنامه غذایی شما است. پس سعی کنید از خوراکی های تیز یا بسیار شیرین دوری کنید تا دچار رفلاکس معده نشوید.
  • هوای نامناسب و غبار مهم ترین عواملی هستند که سرفه مزمن را در شما ایجاد می کنند. زمانی که دچار این بیماری شده اید از دستگاه بخور برای خودتان استفاده کنید و همچنین از یک مرطوب کننده در محیط خانه تان استفاده کنید. در کنار این ها دوش آب گرم هم می تواند برای شما مفید باشد.
  • باید دخانیات را ترک کنید. دخانیات عامل مهمی برای رشد سرفه مزمن است. شما تنها دو حالت دارید. حالت اول این است که سیگار را ترک کنید و حالت دوم این است که اگر نمی توانید آن را ترک کنید، مصرف سیگار را بسیار کمتر کنید. همچنین قرار گیری در برابر دود سیگار هم بسیار مضر است و سعی کنید از آن دوری کنید.

با پیروی از دستورات بالا می توانید یک درمان خانگی مناسب برای سرفه مزمن خود داشته باشید یا اینکه آن را به طور کل درمان کنید. سرفه مزمن خطری را به همراه ندارد بلکه برای شما بسیار آزار دهنده خواهد بود.

در کنار تمامی موارد بالا باید بدانید که برنامه غذایی مناسب هم می تواند کمک زیادی به شما کند. اینکه شما تغذیه سالمی برای خود داشته باشید بسیار مهم است و به علاوه به بخش های دیگری از بدن شما هم کمک می کند و مانند یک شفا دهنده خواهد بود.

در کل بدانید که سرفه مزمن چیزی نیست که نتوان آن را درمان کرد و خطری برای شما نخواهد داشت. این اذیت و عدم آرامشی که در سرفه مزمن وجود دارد باعث می شود که شخص به دنبال راه درمان باشد و به پزشک مراجعه کند. وگرنه در بسیاری از مواقع می توان آن را به روش های خانگی هم درمان کرد و نگران چیزی نبود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ