باورهای رایج نادرست در مورد زمان مصرف میوه

alikarimi55
در مورد باورهای رایج نادرست در مورد زمان مصرف میوه چیزی شنیده اید؟ متاسفانه اطلاعات غلط بسیاری در مورد تغذیه در اینترنت وجود دارد. یکی از این اطلاعات رایج، بهترین زمان برای مصرف میوه است. در این مطلب به برخی از باورهای رایج غلط درمورد بهترین زمان مصرف میوه، به همراه حقیقت آنها اشاره شده […]

در مورد باورهای رایج نادرست در مورد زمان مصرف میوه چیزی شنیده اید؟ متاسفانه اطلاعات غلط بسیاری در مورد تغذیه در اینترنت وجود دارد. یکی از این اطلاعات رایج، بهترین زمان برای مصرف میوه است. در این مطلب به برخی از باورهای رایج غلط درمورد بهترین زمان مصرف میوه، به همراه حقیقت آنها اشاره شده است.

اولین باور غلط در مورد زمان مصرف میوه: همیشه میوه را با معده خالی مصرف کنید

مصرف میوه با معده خالی یکی از باورهای رایج اشتباه در مورد زمان مصرف میوه است. این نظریه غلط ادعا می کند که خوردن میوه با وعده های غذایی، هضم غذا در معده را کند می کند. علاوه بر این، خوردن میوه در هنگام وعده های اصلی، سبب پوسیده شدن غذا در معده می شود. همچنین این نظریه ابراز می کند که خوردن میوه با وعده های غذایی باعث ایجاد گاز، ناراحتی و طیف وسیعی از علائم نا مربوط میشود.

در حالی که فیبر موجود در میوه ها می تواند هضم مواد غذایی را آهسته کند، سایر ادعاهای مربوط به این نظریه نادرست می باشد. مصرف میوه می تواند سبب شود که معده شما در مدت طولانی تری خالی شود. اما باعث ته نشینی غذا به طور نامحدود در معده شما نمی شود.

در حالی که مصرف میوه سرعت تخلیه معده را کاهش می دهد، اما به هیچ وجه باعث گندیده شدن غذا در آن نمی شود. از سوی دیگر، کند شدن تخلیه معده شما یک مزیت تلقی می شود. این به احساس سیری در طولانی مدت کمک می کند. در نتیجه در مدت طولانی تری، کالری کمتری مصرف خواهید کرد.

حتی اگر میوه باعث طولانی تر شدن تخلیه معده شود، اما معده به طوری طراحی شده که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. وقتی غذا به معده می رسد، با اسید معده مخلوط می شود. pH اسید معده بسیار پایین و در حدود 1 یا 2 است. در نتیجه محتوای معده شما به قدری اسیدی می شود که اکثر میکروارگانیسم ها نمی توانند رشد کنند.

دومین باور غلط در مورد زمان مصرف میوه: خوردن میوه قبل یا بعد از وعده غذایی، ارزش غذایی مواد را کاهش نمی دهد

تصور می شود که اگر قبل و بعد از غذا، میوه مصرف کنید، مواد مغذی غذا به نوعی از بین میرود. این تصور به هیچ وجه صحیح نمی باشد. بدن انسان به مرور زمان تکامل یافته تا در هنگام استخراج مواد مغذی از مواد غذایی، حداکثر کارایی ممکن را داشته باشد. هنگام خوردن غذا، معده به عنوان مخزن عمل می کند و فقط مقادیر کمی از مواد غذایی را با فاصله زمانی هضم می کند. این به این دلیل است که روده شما بتواند به راحتی آنها را هضم  کند.

همچنین روده کوچک برای جذب هر چه بیشتر مواد مغذی طراحی شده است. در واقع مطالعات نشان می دهد که روده شما توانایی جذب دو برابر بیشتر مواد مغذی را که فرد طی یک روز مصرف میکند، دارد. این سیستم بزرگ جذب، به این معنی است که جذب مواد مغذی از میوه ها، کار بسیار راحتی برای دستگاه گوارش شما است. این عمل صرف نظر از این که میوه با معده خالی مصرف می شود یا همراه وعده های غذایی، به درستی انجام می شود.

سومین باور غلط: اگر مبتلا به دیابت هستید، باید میوه را 1 الی 2 ساعت قبل یا بعد از وعده های غذایی مصرف کنید

این تصور به این دلیل است که افراد مبتلا به دیابت اغلب دارای مشکلات گوارشی هستند. آن ها معتقدند که مصرف میوه به صورت جدا از وعده های غذایی، به نوعی سبب بهبود هضم می شود. متاسفانه این توصیه نادرست به اکثر افراد مبتلا به دیابت می شود.

هیچ مدرک علمی در مورد اینکه خوردن میوه به صورت جدا از وعده غذایی، باعث بهبود هضم می شود، وجود ندارد. تنها تفاوتی که این امر ممکن است ایجاد کند، این است که قند موجود در میوه ممکن است سریع تر وارد جریان خون شود. این دقیقا همان چیزی است که یک فرد مبتلا به دیابت باید از آن پرهیز کند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، مصرف میوه همراه با وعده های غذایی پر پروتئین، چربی یا فیبر، گزینه بهتری است. این بدان دلیل است که پروتئین، فیبر و چربی، می‌ توانند آزاد کردن غذا توسط معده به داخل روده کوچک را آهسته کنند. در نتیجه افراد مبتلا به دیابت، قند کمتری در یک زمان جذب می کنند. در نهایت این امر منجر به افزایش کمتر قند خون می شود.

چهارمین باور غلط در مورد زمان مصرف میوه: بهترین زمان برای مصرف میوه ها در روز، بعد از ظهر می باشد

هیچ نظریه علمی در پشت این تصور وجود ندارد و مدرکی برای پشتیبانی از آن موجود نیست. تصور می شود که سوخت و ساز بدن در هنگام بعد از ظهر، کند می‌شود. خوردن غذایی که قند زیادی دارد مانند میوه، سطح قند خون شما را بالا می برد. در نتیجه دستگاه گوارش شما از خواب بیدار شده و دوباره فعال می شود.

حقیقت این است که هر غذایی که حاوی کربوهیدرات باشد، بدون در نظر گرفتن زمان روز، قند خون شما را افزایش می دهد. دلیل این امر، جذب گلوکز است و نیازی به بیدار شدن دستگاه گوارش ندارد. در واقع مصرف میوه در هر زمان از روز سالم است و هیچ ضرری ندارد.

پنجمین باور غلط: بعد از ساعت 2 بعد از ظهر، از مصرف میوه خودداری کنید

تصور می شود که مصرف میوه یا هر نوع کربوهیدرات پس از ساعت 2 بعد از ظهر، قند خون شما را بالا می برد. در نتیجه بدن شما قبل از خواب زمان لازم برای ثبات را پیدا نمی کند و این منجر به افزایش وزن می شود. با این وجود دلیلی برای ترس از اینکه میوه باعث ایجاد قند خون در بعد از ظهر می شود، وجود ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ