خواص فندق چیست؟ + ارزش غذایی و کالری فندق

alikarimi55
در مورد خواص فندق چه می دانید؟ فندق که با نام فیلبرت نیز شناخته می شود، نوعی آجیل است که از درخت کوریوس تهیه می شود. فندق بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده کشت می شود. فندق عطر و طعم شیرینی دارند و می ‌توان آن را به صورت خام، کباب شده و […]

در مورد خواص فندق چه می دانید؟ فندق که با نام فیلبرت نیز شناخته می شود، نوعی آجیل است که از درخت کوریوس تهیه می شود. فندق بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده کشت می شود. فندق عطر و طعم شیرینی دارند و می ‌توان آن را به صورت خام، کباب شده و یا درون مواد غذایی مصرف کرد. مانند سایر آجیل ها، فندق سرشار از مواد مغذی و از نظر پروتئین، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی است. در این مطلب به برخی از مزایای سلامتی و بهداشتی فندق اشاره شده است.

یکی از خواص فندق سرشار بودن آن از مواد مغذی است

فندق از مواد مغذی خوبی برخوردار است. با این حال که کالری بالایی دارد، اما با مواد مغذی و چربی های سالم پر شده است. یک اونس (۲۸ گرم یا حدود ۲۰ عدد هسته کامل) فندق حاوی:

  • کالری: 176
  • کل چربی: 17 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 7 گرم
  • فیبر: 7 گرم
  • ویتامین E: 21 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • تیامین: 12 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: 12 درصد از میزان مورد نیاز روزانه ‏
  • مس: 24 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منگنز: 87 درصد از میزان مورد نیاز روزانه

فندق همچنین حاوی مقادیر مناسبی ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، آن ها منبع غنی از چربی های اشباع نشده هستند. فندق مقدار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 مانند اسید اولئیک را دارا می باشد.

فندق سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد

فندق مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تامین می کند. آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو می تواند به ساختار سلول آسیب رساند و پیری، سرطان و بیماری های قلبی را تقویت کند. فراوان ترین آنتی اکسیدان موجود در فندق به عنوان ترکیبات فنولی شناخته شده است. ثابت شده که آنها به کاهش میزان کلسترول خون و التهاب کمک می کنند.

آنها همچنین می توانند برای سلامت قلب و محافظت در برابر سرطان مفید باشند. بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در فندق، در پوست آن متمرکز شده اند. بنابراین توصیه می‌شود به جای فندق های پوست کنده و یا بوداده، مغزهای کامل فندق را همراه با پوست آن مصرف کنید.

خواص فندق: مصرف آن ممکن است برای قلب مفید باشد

خواص آجیل ها برای محافظت از قلب به اثبات رسیده اند. در فندق، غلظت بالای آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم ممکن است آنتی اکسیدان پنهان را افزایش و کلسترول خون را کاهش دهند. همچنین مصرف فندق سطح چربی خون را کاهش و سطح ویتامین E را افزایش می دهد.

محتوای بالای اسیدهای چرب، فیبرهای غذایی، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و منیزیم موجود در فندق به عادی سازی فشار خون کمک میکنند. به طور کلی مصرف 29 تا 69 گرم فندق در روز، با بهبود پارامترهای سلامت قلب مرتبط است.

مصرف فندق با کاهش میزان سرطان در ارتباط است

غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فندق، برخی از خواص ضد سرطانی آن را تقویت می کند. در میان سایر آجیل ها، فندق دارای بالاترین غلظت نوعی آنتی اکسیدان به نام پروآنتوسیانیدین ها است. این نوع از آنتی اکسیدان ها به پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان ها کمک می کند. علاوه بر این، فندق سرشار از ویتامین E است.

ویتامین E یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که با حفاظت در برابر آسیب سلولی می تواند از ایجاد سرطان جلوگیری کند. همچنین منگنز موجود در فندق، به عملکرد آنزیم های خاص کمک می کند. این نیز آسیب اکسیداتیو را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد. مطالعات نشان می دهد که محصولات فندقی می توانند در درمان سرطان دهانه رحم، کبد، پستان و روده بزرگ مفید باشند.

خواص فندق: می تواند التهاب را کاهش دهد

به دلیل غلظت بالای چربی های سالم، مصرف فندق نشانگرهای التهابی را کاهش می دهد. همچنین مصرف 60 گرم فندق در طول روز به مدت 12 هفته نشانگرهای التهابی را در افراد دارای اضافه وزن و چاقی کاهش می دهد.

فندق سبب پایین آمدن قند خون می شود

مشخص شده که آجیل ها مانند بادام، گردو و فندق، به کاهش قند خون کمک می کنند. علاوه بر این، اسید اولئیک که اصلی ترین اسید چرب موجود در فندق است، اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین دارد. اسید اولئیک به طور قابل توجهی قند ناشتا و انسولین  ناشتا را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از آجیل از جمله فندق، می تواند به کاهش قند خون شما و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند.

خواص فندق: مصرف آن یک میان وعده عالی برای بدن است

فندق ها را می توان به عنوان یک میان وعده سالم در بسیاری از ظروف رژیم غذایی گنجاند. شما می توانید آن ها را خام، بو داده، کامل و یا برش خورده، مصرف و از آنها لذت ببرید. در حالی که بیشترین غلظت آنتی اکسیدان ها در پوست آنها وجود دارد، برخی از دستورالعمل ها به از بین بردن پوست نیاز دارند. این کار را می توان با پختن فندق در فر به مدت 10 دقیقه انجام داد. این باعث می‌شود پوست آنها به راحتی جدا شوند. فندق همچنین یک مکمل عالی برای کیک ها یا پر کردن بستنی ها و سایر دسرها است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ