درمان گیاهی و طبیعی دیابت نوع دوم

alikarimi55
اگر به دنبال یافتن راهی طبیعی برای متعادل کردن قند خون خود هستید، چندیدن درمان طبیعی برای کمک وجود دارد. اگرچه هیچ درمان سریع و جادویی وجود ندارد، تحقیقات اخیر نشان داده اند که مکمل ها و داروهای گیاهی ممکن است در مدیریت دیابت نوع دوم کمک کننده باشند به ویژه اگر به همراه داروهای […]

اگر به دنبال یافتن راهی طبیعی برای متعادل کردن قند خون خود هستید، چندیدن درمان طبیعی برای کمک وجود دارد. اگرچه هیچ درمان سریع و جادویی وجود ندارد، تحقیقات اخیر نشان داده اند که مکمل ها و داروهای گیاهی ممکن است در مدیریت دیابت نوع دوم کمک کننده باشند به ویژه اگر به همراه داروهای خوراکی مورد استفاده قرار بگیرند. به یاد داشته باشید که سبک زندگی سالم از جمله پیروی از رژیم غذایی غنی از فیبر و سبزیجات به همراه انجام ورزش به صورت منظم و تکنیک های کنترل استرس از جمله عوامل کلیدی درمان این بیماری محسوب می شوند.

درمورد دیابت نوع دوم

شکر، منظور گلوکز می باشد، منبع اصلی سوخت سلول های بدن می باشد و هورمون های انسولین به گلوکز خون اجازه ورود به این سلول ها را می دهد. در دیابت نوع دوم، ژنتیک یا عادت های زندگی بر روی کاهش توانایی بدن در تجزیه شکر ( گلوکز) در بدن به صورت موثر تاثیر خواهند گذاشت. بدین مفهوم که بدن شما دیگر به میزان کافی انسولین تولید نخواهد شد، یا سلول های بدن نسبت به انسولین بیشتر مقاوم خواهند شد و مقدار بیشتری گلوکز در بدن ذخیره و وارد جریان خون خواهد شد.

اگر مقدار زیادی گلوکز در جریان خون وجود داشته باشد، ممکن است به چشم ها، قلب، کلیه ها یا اعصاب آسیب وارد شود. با این وجود، داروهای خوراکی زیادی به همراه مکمل ها و داروهای گیاهی وجود دارند که به بدن کمک می کنند نسبت به انسولین بیشتر حساس شوند یا ورود گلوکز به سلول را بهبود می بخشد.

درمان های جایگزین برای دیابت نوع دوم

قبل از مصرف هرگونه مکمل جدید، ابتدا با متخصص خود دردرمان های جایگزین مشورت کنید. بپرسید آیا با دیگر داروهایی که برای کنترل قند خون و کاهش آن مصرف می کنید تداخل دارویی ایجاد می کند. بسیار مهم است به این نکته توجه کنید که خود درمانی به کمک داروهای جایگزین و خوداری یا به تاخیر انداختن درمان دیابت می تواند برای فرد مضر باشد. بدون درمان های صحیح و به موقع بیماری دیابت به کمک داروهای خوراکی یا تزریق آن ها و تنظیم قند خون، دیابت پیشرفت خواهد کرد و به مراحل جدی خواهد رسید از جمله از مشکلات بینایی، کبد، نارسایی کلیه، مشکلات عصبی، کما، سکته یا حتی مرگ.

جنسینگ

اگرچه انواع مختلفی از جنسینگ وجود دارد، مهم ترین نوع آن که مورد مطالعه قرار گرفته است جنسینگ امریکایی می باشد. آنالیز متا نشان داده  است که جنسینگ امریکایی ممکن است به صورت قابل توجهی کنترل فشار خون و ذخیره گلوکز را بهبود بخشد (گلوکز میزان قند خون را نشان می دهد) این کار با افزایش مقاومت بدن به انسولین تحقق می یابد. به دنبال کپسولی باشید که از جنسینگ استاندارد تهیه شده است.

کروم

کروم یک ماده معدنی مغذی و ضروری است که نقش مهمی در سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی بازی می کند و به سلول های بدن کمک می کند که نسبت به انسولین واکنش نشان دهند. در حقیقت، یک مطالعه به این نتیجه رسید که آن دسته از افرادی که در ماه های قبل، از مکمل حاوی کروم استفاده کرده اند شیوع دیابت در آن ها کمتر بوده است.

تحقیقات زیادی انجام شده است و پیشنهاد کرده اند که مکمل های حاوی کروم ممکن است موثر باشند اما به نتیجه رسیدن آن خیلی زمان بر است. مطالعه مروری که اخیرا انجام شده است 20 تحقیق که قبلا در مورد کروم انجام شده بود را به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که مکمل ها میزان قند خون پلاسما سلول را به شدت کاهش داده اند ( 5 مورد از 20 تحقیق) در حالی که هموگلوبین A1c  (از هر 14 مقاله 5 مورد) به میزان 0.5 درصد کاهش یافته است. اما به طور کلی فواید آن چشمگیر است. این مطالعات نشان دادند که تاثیر استفاده از کروم برای درمان بیماری دیابت می تواند بسیار محدود باشد.

درمان دیابت نوع دوم با منیزیم

منیزیم ماده معدنی است که به صورت طبیعی در غذاهای از قبیل سبزیجات برگ دار، مغز ها، دانه ها، گندم کامل و مکمل های مغذی وجود دارد. منیزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن لازم است. منزیم به تنظیم قند خون کمک خواهد کرد و برای عضلات و عملکرد اعصاب، ضربان قلب، عملکرد سیستم ایمنی بدن، فشار خون و سلامت استخوان ها ضروری است.

یک مطالعه پیشنهاد کرد که پایین بودن سطح منیزیم ممکن است که کنترل گلوکز خون را در دیابت نوع دوم بدتر کند. مطالعه مشابهی نشان داد که مکمل های منیزیم ممکن است با افزایش حساسیت به انسولین، مقاومت انسولین را کاهش دهند.

اگرچه به طور کلی استفاده از منیزیم بدون خطر است اما دوز بالای آن می تواند موجب اسهال، استفراغ، از دست دادن اشتها، ضعف عضلانی، سخت تنفس کردن، فشار خون پایین، ضربان قلب نا منظم و گیجی گردد. پتاسیم می تواند با داروهای خاصی تداخل ایجاد کند از جمله داروهای مورد استفاده برای پوکی استخوان، فشار خون بال ( مسدود کننده های کانال کلسیم )، همچنین برخی از آنتی بیوتیک ها، شل کننده عضلات و رقیق کننده ها.

دارچین

دارچین در تمام موادی که کاهش دهنده سطح گلوکز می باشند یافت می شود و البته نشان گر های زیستی لیپید را کاهش می دهد از جمله تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و کلسترول کلی.

در یک تحقیق برای بیمارانی که از دیابت نوع دوم رنج می بردند به مدت 3 ماه مکمل دارچین تجویز کردند. در این تحقیق افراد مورد آزمایش را به دو دسته تقسیم بندی کردند و به هر دو دسته 2 کپسول 500 میلی گرمی دارچین در طول روز دادند. بعد از سه ماه، به طور قابل توجهی بهبود در شاخص جرم بدن ( BMI)، چربی بدن، در کنار آن پیشرفت ذخیره سازی گلوکز در پلاسمای سلول، هموگلوبین A1C، تولید انسولین، مقاومت انسولین و لیپیدها مشاهده کردند. بهترین تاثیر که قابل توجه بود BMI بالای 27 در افراد بود.

آلوورا

اگرچه آلوورا به عنوان یک ژل برای درمان خانگی سوختگی های کوچک و دیگر مشکلات پوستی شناخته شده است، مطالعات مروری اخیر پیشنهاد می کند که ژل آلوورا می تواند به افراد دیابتی نیز کمک کند. این اتفاق به دلیل ترکیبات فیتوسترول فعال گیاهی موجود آلوورا می باشد که برای کاهش سطح گلوکز و هموگلوبین A1C مفید است، رخ می دهد.

گیمنما

مطالعات پیشنهاد می کنند که گیاه گیمنما می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد. به طور شگفت آوری گینما می تواند به غذاهای شیرین طعم شیرینی بدهد اما میزان شیرینی آن کمتر خواهد بود در نتیجه کمتر میل به خوردن این غذاها خواهید داشت. این گیاه برای توانایی در کاهش تجمع چربی و کمک به کاهش وزن بسیار شناخته شده است. این توانایی به دلیل ویژگی محدود کنندگی آنزیم گیمنما می باشد. افزون بر این، تحقیق دیگری نشان داد که گیمنما فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و این ویژگی می تواند مانع از تخریب اندام ها توسط بیماری دیابت می شود. گیمنما با تولید گونه های فعال اکسیژن، سطح قند خون که برای مدت طولانی بالا بوده است را کاهش می دهد.

چون گیمنما به طور قابل توجهی قند خون را کاهش می دهد، مردم باز هم از داروها یا از انسولین برای دیابت استفاده می کنند اگرچه این گیاه توسط متخصصان سلامتی مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر تمایل به درمان طبیعی دیابت علاوه بر درمان استانداردی که انجام می دهید، دارید مطمئن باشید که این کار را زیر نظر پزشک خود انجام دهید. اگر دیابت به درستی تحت کنترل قرار نگیرد، تداوم آن می تواند حیات فرد را به خطر بیندازد. همچنین، به پزشک خود را در جریان گیاه هان، مکمل ها یا درمان طبیعی که انجام می دهید، بگذارید. زیرا ممکن است برخی از آن ها با داروهای مصرفی تداخل ایجاد کند و منجر به مشکلات جدی شود مگر این که به طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ