تفاوت بین بیماری های مزمن التهاب روده بزرگ و کرون

alikarimi55
دو نمونه اولیه بیماری التهاب روده، کرون و زخم و التهاب روده بزرگ، غالبا با هم رخ خواهند داد. اما برخی از ویژگی های این دو با هم متفاوت خواهند بود. این بیماری ها نشانه ها و علائم مشترکی دارند اما درمان های  آن ها، دارویی و جراحی، دقیقا شبیه به هم نخواهند بود. در […]

دو نمونه اولیه بیماری التهاب روده، کرون و زخم و التهاب روده بزرگ، غالبا با هم رخ خواهند داد. اما برخی از ویژگی های این دو با هم متفاوت خواهند بود. این بیماری ها نشانه ها و علائم مشترکی دارند اما درمان های  آن ها، دارویی و جراحی، دقیقا شبیه به هم نخواهند بود. در برخی از موارد متخصص گوارش با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایش های مختلف خواهد توانست تشخیص دهد که آیا دو بیماری زخم و التهاب روده بزرگ و کرون با هم در فرد ایجاد شده است یا نه.

با این وجود، مواردی وجود دارد که تشخیص یک نوع از بیماری های التهاب روده از دیگری کار سختی باشد. بعضی از مواقع تشخیص بیماری تنها بعد از رخ دادن آن امکان پذیر خواهد بود یا درمان آن است که نوع بیماری التهابی روده را مشخص خواهد کرد.

بیمارانی که مبتلا به التهاب روده هستند ممکن است به دلیل تفاوت های بین این بیماری ها دچار سردرگمی شوند. هنگامی که بیماری تبدیل به یک شرایط مزمن و حاد می گردد کسب اطلاعات لازم می تواند فرد را به یک بیمار آگاه که به درمان خود کمک می کند تبدیل سازد.

اگر تشخیص شما صحیح نمی باشد وحشت نکنید. در برخی از مردم، تعیین این که بیمار التهاب روده آن ها از نوع کرون است یا دیگر موارد به زمان نیاز دارد. تقریبا در 5 تا 20 درصد از موارد، بیماری فرد زخم و التهاب روده بزرگ تشخیص داده می شود.

راه های درمان بیماری التهاب روده رو به افزایش است . داروهای جدیدی برای کمک به بیماران برای کنترل بهتر بیماری شان تولید شده است. مهم ترین تفاوت بین زخم و التهاب روده بزرگ و کرون در ادامه مورد بحث قرار گرفته است.

زخم و التهاب روده بزرگ:

  • درد در ناحیه سمت چپ پایین شکم
  • خونریزی حین کار کردن شکم
  • تداوم التهاب به صورت دوره ای
  • ضخیم شدن دیواره روده
  • عدم وجود گرانولوم ( یک نشانه التهاب)
  • زخم ها تنها تحت تاثیر مخاط روده بزرگ می باشند
  • عوارض کمتری خواهد داشت
  • اغلب در افراد غیر سیگاری مشاهده می شود

بیماری کرون

  • درد در ناحیه سمت راست پایین شکم
  • خونریزی غیر معمول حین کار کردن شکم
  • التهاب در هر ناحیه از دستگاه گوارش
  • روده به شکل سنگ فرش در خواهد آمد و دیوار آن ضخیم خواهد شد
  • گرانولوم غالبا وجود دارد
  • زخم در روده عمیق تر است
  • تداوم عوارض بیشتر خواهد بود
  • سیگار کشیدن شرایط را بدتر خواهد کرد

نشانه های التهاب روده بزرگ:

بسیاری از علائم زخم و التهاب روده بزرگ و کرون مشابه یکدیگر هستند. اما در تفاوت هایی در این میان وجود دارد.

بیماران مبتلا به زخم روده بزرگ احساس درد در ناحیه سمت چپ پایین شکم خود دارند در حالی که بیماران کرون همین درد را در سمت راست شکم خود احساس خواهند کرد ( البته نه همیشه).

در بیمارانی که زخم در روده بزرگ خود دارند خونریزی هنگام کار کردن شکم و دفع مدفوع امری متداول است در حالی که این اتفاق در بیماران کرون کمتر رایج است.

محل عفونت

در بیماری کرون، عفونت در هر جایی از سیستم گوارش مثلا از دهان تا معقد اتفاق ایجاد خواهد شد و محدودیتی ندارد.

در زخم روده بزرگ، دوره بزرگ تنها جایی است که تحت تاثیر عفونت قرار دارد. با این وجود، در برخی از افراد که مبتلا به زخم روده بزرگ هستند در انتهایی ترین جز روده کوچک امکان ایجاد عفونت وجود دارد.

الگوهای التهاب روده بزرگ

الگو و شمایلی که هر کدام از انواع بیماری های روده ای به خود می گیرند مشخص است.

زخم روده بزرگ تمایل به ادامه دادن از بین نواحی التهابی دارد. در بسیاری از موارد، زخم روده از رکتوم آغاز می گردد و به درون روده بزرگ انتشار می یابد.

در بیماری کرون، التهاب ممکن است به صورت منقطع در یک یا چند اندام سیستم گوارش ایجاد گردد. به عنوان مثال، بیماری ایجاد شده در روده ممکن است در دو بخش سالم دیگر سیستم گوارشی ظاهر گردد.

ظاهر التهاب روده بزرگ

حین انجام کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی، متخصص می تواند درون روده بزرگ را مشاهده کند.

در روده بزرگی که بیماری کرون فعال است، دیواره روده ضخیم تر و بدلیل عدم درمان بیماری، بافت های سالم ممکن است که مبتلا شوند.

در بیماری زخم روده، دیواره روده نازک تر است و التهاب های به صورت پیوسته و بدون هیچ بریدگی می باشد و هیچ لکه ای از این بافت های بیمار به بافت سالم منتشر نخواهد شد.

گرانولوم

گرانولوم سلول های ملتهبی هستند که کنار هم جمع شده اند و یک ضایعه ایجاد کرده اند. گرانولوم ها در بیماری کرون وجود دارند اما در زخم روده بزرگ خیر. بنابراین، بنابراین وقتی که از بافت ها برای آزمایش نمونه برداری می شود این امر می تواند یک گزینه خوب برای ایجاد تفاوت بین دو بیماری کرون و زخم روده بزرگ می باشد.

زخم ها

در بیماری زخم روده بزرگ، مخاط ایجاد شده در روده بزرگ خارج از محدوده زخم شده نمی باشد.

در بیماری کرون، زخم ها عمیق تر می باشند و ممکن است به تمام لایه های دیواره روده نفوذ پیدا کند.

عوارض التهاب روده بزرگ

در بیماری کرون، تنگی، شکاف و فیستول عوارض غیر عادی نمی باشند. این شرایط کمتر در زخم روده بزرگ مشاهده می گردد.

سیگار کشیدن

یکی از جنبه های وخیم شدن بیماری التهاب روده بزرگ، واکنش آن نسبت به سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو می باشد. سیگار کشیدن موجب بدتر شدن بیماری کرون در بیمار خواهد شد و ممکن است ریسک احتیاج به جراحی را افزایش دهد.

برای اغلب افرادی که مبتلا به زخم روده بزرگ می باشند، اگرچه سیگار نقش محافظتی دارد اما کشیدن آن به دلایل تاثیر واضحی که بر سلامتی دارد توصیه نخواهد شد. بیماری زخم روده بزرگ معمولا به نام بیماری غیر سیگاری ها شناخته می شود.

درمان های التهاب روده بزرگ

 داروها

در بسیاری از موارد، داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری کرون و زخم روده بزرگ مشابه یکدیگر می باشند. با این وجود، داروهای وجود دارند که در یکی از بیماری ها تاثیرگذارتر است. داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان زخم روده بزرگ 5-ASA و کورتیکواستروئیدها می باشند. داروی 5-ASA معمولا برای درمان بیماری کرون مورد استفادع قرار نمی گیرد اما کورتیکواستروئیدها به درمان آن کمک می کنند.

برخی از داروها تنها در بهبود یک گونه از بیماری التهاب روده موثر خواهد بود. به عنوان مثال، سرتومیزامب پگول تنها برای درمان بیماری کرون و سدیم بالسالازید تنها برای درمان زخم روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. دیگر داروهای جدید، شامل، ادالیموماب و ودولیزوماب برای بهبودی هر دو بیماری کرون و زخم روده بزرگ تجویز می شوند.

جراحی

در بیمارانی که مبتلا به بیماری کرون می باشند، جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب دیده از روده بزرگ ممکن است برخی از نشانه ها را از بین ببرد اما بیماری را به طور کامل درمان نخواهد کرد زیرا بیماری کرون تمایل به پیشرفت کردن در بدن دارد. برداشتن ناحیه آسیب دیده تنها در زخم روده بزرگ یک روش درمانی محسوب می شود زیرا التهاب و زخم تنها در یک سری ناحیه مخصوص ایجاد شده است. برداشتن اندام در این حالت کولکتومی نام دارد.

معمولا برداشتن تنها بخشی از روده بزرگ در بیماری زخم روده بزرگ صورت نمی گیرد. زیرا بیماری در بخش باز مانده دوباره ایجاد خواهد شد. بعد از کولکتومی، در بیماری که مبتلا به زخم روده بزرگ می باشد ممکن است چندین کیسه داخلی توسط روده موچک ایجاد شود.

این کیسه های داخلی در افرادی که مبتلا به بیماری کرون می باشند و باید کولکتومی انجام دهند، ایجاد نخواهند شد زیرا اگر کیسه های ایجاد شده برانگیخته شوند دوباره بیماری کرون در آن ها به وجود خواهد آمد و به جراحی دیگری نیاز پیدا خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ