نحوه ی عملکرد ضد عرق و دئودورنات ها

alikarimi55
ضد عرق ها و دئودورانت ها، برای کاهش بوی بدن به روشهای مختلفی عمل می کنند. ضد عرق ها بر کاهش عرق تاثیر می گذارند. دئودورانت ها بر افزایش اسیدیته پوست عمل می کند. سازمان غذا و دارو، دئودورانت ها را به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی طبقه بندی می کند. محصولات آرایشی و بهداشتی […]

ضد عرق ها

ضد عرق ها و دئودورانت ها، برای کاهش بوی بدن به روشهای مختلفی عمل می کنند. ضد عرق ها بر کاهش عرق تاثیر می گذارند. دئودورانت ها بر افزایش اسیدیته پوست عمل می کند. سازمان غذا و دارو، دئودورانت ها را به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی طبقه بندی می کند. محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی هستند که برای پاکسازی و زیبا سازی به کار می روند. همچنین این سازمان ضدعرق ها را به عنوان دارو دسته بندی می کند. داروها محصولاتی هستند که برای درمان یا پیشگیری از بیماری ها، به کار می روند. این محصولات بر ساختار یا عملکرد بدن تاثیر می گذارند.

در این مطلب به تفاوت بین دئودورانت ها و ضد عرق ها و مضرات آنها پرداخته شده است.

بیشتر بدانید: کدام ضد عرق ها را نخریم؟

دئودورانت ها و ضد عرق ها

دئودورانت ها برای از بین بردن بوی زیر بغل به کار می روند. اما این مواد برای کاهش تعریق فرموله نشده اند. این محصولات معمولا مبتنی بر الکل هستند. در صورت استفاده، آنها پوست شما را اسیدی می کنند و همین امر برای رشد باکتری ها جذابیت کمتری دارد. دئودورانت ها حاوی عطر برای ایجاد بوی هستند.

مواد فعال موجود در ضد عرق ها معمولاً شامل ترکیبات مبتنی بر آلومینیوم هستند. این محصولات به طور موقت منافذ عرق را مسدود می کنند. مسدود کردن منافذ عرق، میزان تعریق موجود در پوست شما را کاهش می دهند. اگر ضد عرق های بدون نسخه قادر به کنترل عرق شما نباشند، می توانید از ضد تعریق های تجویز شده ی در دسترس استفاده کنید.

خاصیت دئودورانت و ضد تعریق ها

دو دلیل اصلی برای استفاده از دئودورانت ها وضد تعریق ها وجود دارد: رطوبت و بو

رطوبت

عرق، مکانیسم خنک کننده ای است که به ما کمک می‌کند تا گرمای اضافی را از بدن خارج کنیم. ناحیه زیر بغل، نسبت به سایر نواحی بدن، چگالی بیشتری از غدد عرق دارد. برخی از افراد مایل به کاهش میزان تعریق بدن خود هستند. زیرا عرق زیر بغل گاهی اوقات می تواند لباس را خیس کند. عرق همچنین می‌تواند به ایجاد بوی بدن نیز منجر شود.

بیشتر بدانید: ضد عرق‌ها دشمن یا دوست؟!

بو

عرق شما بوی قوی ندارد. این باکتری های موجود در پوست شما هستند که عرق را تجزیه می‌کنند و باعث ایجاد بو می شوند. رطوبت گرم زیر بغل شما، یک محیط ایده‌آل برای باکتری ها است. عرق ناشی از غده های آپوکرین که در زیر بغل، کشاله ران و ناحیه نوک پستان قرار دارند، سرشار از پروتئین هستند. این تجزیه باکتری ها را بسیار آسان تر می کند.

ضد عرق ها

ضد عرق ها و خطر سرطان پستان

ترکیبات مبتنی بر آلومینیوم موجود در ضد عرق، با مسدود کردن غدد عرق، از رسیدن عرق به پوست خودداری می کنند. نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه، پوست این ترکیبات آلومینیومی را جذب می کند، وجود دارد. جذب ترکیبات آلومینیومی می تواند بر روی گیرنده های استروژن در سلول های پستان تاثیر بگذارد. با این حال، بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، ارتباط مشخصی بین سرطان و آلومینیوم در ضد عرق ها وجود ندارد. زیرا:

به نظر نمی رسد که بافت سرطان پستان، آلومینیوم بیشتری نسبت به بافت طبیعی داشته باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تنها مقدار کمی از آلومینیوم در ضد عرق های حاوی کلروهیدرات آلومینیوم جذب می شوند.

همچنین تحقیقات دیگر نشان می دهند که هیچ ارتباطی بین سرطان پستان و محصولات زیر بغل وجود ندارد. برخی از این تحقیقات شامل موارد زیر هستند:

تحقیقی بر روی ۷۹۳ زن فاقد سرطان پستان و ۸۱۳ زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد. این تحقیق مشخص کرد که استفاده از دئودورانت ها و ضد عرق ها سبب افزایش سرطان پستان نمی شوند. همچنین یک بررسی سیستماتیک به این نتیجه رسید که هیچ ارتباطی بین افزایش خطر سرطان پستان و ضد عرق ها وجود ندارد.

ضد عرق ها

نکته هایی برای کاهش بوی بدن به صورت طبیعی

بوی بدن قطعا خطرناک نیست، اما می تواند آزار دهنده باشد. همه ی مردم عرقی خوش بو در زیربغل خود تولید نمی کنند. حدود دو درصد از مردم، دارای یک ژن منفرد هستند که موجب می شود زیربغل آنها عرق نکرده و بدون بو باشد. این همان ژنی است که موجب شکل گیری جرم گوش خشک و پوسته پوسته در برابر جرم گوش مرطوب و چسبنده می شود. پژوهش ها نشان داده اند که حتی این افراد نیز به طور معمول از دئودورانت ها و ضد عرق ها استفاده می کنند. در صورتی که به آنها نیاز ندارند.

اگر بدن شما بوی بدی می دهد، این شرایط به طور معمول با خروج سموم از بدن در ارتباط است و احتمالا بوی طبیعی شما نیست. اگر یک سبک زندگی «تمیز»، به معنای این که مواجهه با سموم غذایی و زیست محیطی را به حداقل برسانید و در نتیجه دارای بار سمی پایینی باشید، را دنبال کنید، عرق شما تقریبا بی بو خواهد بود.

تلاش نکنید روند طبیعی تعرق بدن خود را با استفاده از ضد عرق ها متوقف کنید. تعریق شدید در حقیقت می تواند به کاهش بوی بدن کمک کند. بدن برای تنظیم دمای خود و جلوگیری از گرمای بیش از حد، عرق می کند. همچنین فواید بسیار دیگری، برای عرق کردن وجود دارند.

بیشتر بدانید: این افراد نباید اسپری ضد عرق استفاده کنند!

سخن آخر در مورد ضد عرق ها و دئودورانت ها

برای کاهش بوی بدن، به روش های مختلفی کار می کنند. ضد عرق میزان تعریق را کاهش می‌دهد و دئودورانت ها باعث افزایش اسیدیته پوست می شوند. در حالی که شایعاتی در مورد سرطان زا بودن ضد عرق ها وجود دارد، تحقیقات نشان می دهند که ضد عرق باعث ایجاد سرطان نمی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ