عوارض جانبی تزریق واکسن آنفلوانزا

alikarimi55
همه ساله تعداد بسیاری از افراد با تزریق واکسن آنفلوانزا ، از خود در برابر این بیماری محافظت می کنند. این واکسن می تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد. بیشتر عوارض جانبی ناشی از واکسن آنفولانزا، به طور معمول خفیف هستند. با این حال در موارد نادر، آنها می توانند […]

واکسن آنفلوانزا

همه ساله تعداد بسیاری از افراد با تزریق واکسن آنفلوانزا ، از خود در برابر این بیماری محافظت می کنند. این واکسن می تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد. بیشتر عوارض جانبی ناشی از واکسن آنفولانزا، به طور معمول خفیف هستند. با این حال در موارد نادر، آنها می توانند عوارض جانبی شدید ایجاد کنند. قبل از این که از واکسن آنفولانزا استفاده کنید، ممکن است بخواهید در مورد عوارض جانبی آن بیشتر بدانید. یک ماده نگهدارنده بر پایه جیوه به نام تیمروزال، در آمپول های مولتی دوز واکسن آنفولانزا وجود دارد. این ماده برای جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تیمروزال موجود در واکسن ها، بی خطر است و عوارض جانبی کمی ایجاد می کند.

بیشتر بدانید: بیماری های خطرناکی که با واکسن قابل پیشگیری است

بیشترین عوارض جانبی رایج واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی شایع واکسن آنفولانزا بسیار خفیف است. این عوارض در بزرگسالان، کودکان و نوزادان یکسان هستند. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا شامل موارد زیر هستند:

واکنش در محل تزریق

شایع ترین عارضه جانبی واکسن آنفولانزا، واکنش در محل تزریق است، که به طور معمول در بازوی فوقانی ایجاد می شود. بعد از تزریق واکسن، ممکن است شما احساس درد، قرمزی، گرما و در بعضی موارد، تورم جزئی داشته باشید. این اثرات معمولاً کمتر از دو روز به طول می انجامند. برای کمک به کاهش ناراحتی قبل از تزریق واکسن، می توانید مقداری ایبوپروفن مصرف کنید.

ایجاد سردرد و سایر دردها یکی از عوارض تزریق واکسن آنفلوانزا

بعد از تزریق، شما ممکن است سردرد یا کمی احساس درد در عضلات بدن داشته باشید. این عارضه نیز معمولاً در روز اول رخ می دهد و طی دوروز بعد از آن، از بین می رود. مصرف داروهای تسکین دهنده، می تواند به شما در کاهش ناراحتی کمک کند. مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای درمان عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا، بی خطر هستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این داروها، ممکن است نحوه پاسخ بدن شما به واکسن را تغییر داده یا کاهش دهند.

بیشتر بدانید: واکسن رهایی از جوش به بازار می آید

سرگیجه یا غش کردن

ممکن است در اثر تزریق واکسن آنفولانزا، شما دچار سرگیجه و یا بی هوشی شوید. این اثرات نباید بیش از یک یا دو روز به طول انجامند. اگر در هنگام تزریق واکسن آنفولانزا دچار سرگیجه یا ضعف می شوید، قبل از تزریق واکسن، به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • مدتی بعد از تزریق بنشینید
  • قبل و بعد از تزریق میان وعده مصرف کنید

واکسن آنفلوانزا

تب یکی از عوارض تزریق واکسن آنفلوانزا

تب 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) یا کمتر از آن، یکی از عارضه های جانبی شایع واکسن آنفولانزا است. تب خفیف یک عارضه جانبی خفیف محسوب می شود که باید طی یک تا دو روز آینده از بین برود. اگر تب شما آزار دهنده باشد، می توانید از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، نگرانی‌هایی در مورد مصرف هر دو داروی ضد التهابی استامینوفن و غیر استروئیدی ایبوپروفن مطرح شده است. اما با این حال، تحقیقات در حال حاضر پاسخ قطعی نداده اند.

بیشتر بدانید: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا چه موقع است؟

عوارض جانبی جدی تزریق واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی جدی در اثر تزریق واکسن آنفولانزا نادر است. اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب شدید بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد)
  • تب شدید یک عارضه جانبی غیر رایج است. اگر نگران تب شدید خود هستید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک شدید

تزریق واکسن آنفولانزا، به ندرت می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. واکنش های آلرژیک شدید، معمولاً طی چند ساعت پس از دریافت واکسن رخ می دهند. علائم شامل موارد زیر هستند:

  • کهیر
  • ورم
  • تنفس سریع
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • ضعف

اگر پس از تزریق واکسن آنفولانزا هر یک از این علائم را تجربه کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در صورت شدید بودن آن ها، با اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: واکسن های پیشنهادی برای افزایش ایمنی کودکان

سندروم گیلن باره

در موارد بسیار نادر، برخی از افرادی که واکسن آنفولانزا را تزریق کرده‌اند، ممکن است سندروم گیلن باره را تجربه کنند. گیلن باره یک بیماری عصبی است که باعث ضعف و فلج در بدن شما می شود. با این حال، تا به حال مشخص نشده که آیا واکسن آنفولانزا علت اصلی سندروم گیلن باره است یا خیر. این سندروم به احتمال زیاد در افرادی که در گذشته سندروم گیلن باره را تجربه کرده اند، رخ می دهد. اگر سابقه این بیماری را دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. تحقیقات نشان می دهند که داشتن سندروم گیلن باره در گذشته، به این معنا نیست که شما نمی توانید از واکسن آنفولانزا استفاده کنید. برای اطلاع از این که آیا واکسن آنفولانزا برای شما بی خطر است یا خیر، با پزشک صحبت کنید. اگر علائم ابتلا به سندروم گیلن باره را پس از تزریق آنفولانزا تجربه کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

واکسن آنفلوانزا

تصمیم ‌گیری در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا

تزریق واکسن آنفولانزا به طور معمول برای همه افراد در سن 6 ماه یا بالاتر، توصیه می شود. هر فردی که در معرض ابتلا به بیماری آنفولانزا باشد، باید واکسن آنفولانزا را تزریق کند. این افراد شامل موارد زیر هستند:

  • زنان حامله
  • افراد در سن 65 سال و بالاتر
  • افرادی که دارای شرایط بهداشتی مزمن هستند به علاوه افرادی که از آنها مراقبت می کنند
  • توصیه می شود که افراد زیر از تزریق واکسن آنفولانزا خودداری کنند:
  • افرادی که در گذشته واکنش آلرژیک نسبت به واکسن آنفلوانزا داشته اند
  • افرادی که حساسیت شدید به تخم‌ مرغ دارند
  • افرادی که در حال حاضر مبتلا به تب متوسط تا شدید هستند

تزریق واکسن آنفولانزا، یک درمان ایمن موثر همراه با مقدار کمی عوارض جانبی برای بیماری آنفولانزا است. اگر در مورد تزریق واکسن آنفولانزا نگران هستید، می توانید با پزشک مشورت کنید. آنها می توانند به شما در تصمیم گیری برای تزریق واکسن آنفولانزا کمک کنند.

بیشتر بدانید: چرا مراجعه به پزشک در طول ۴۸ ساعت اول شروع علائم آنفولانزا ضروری است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ