علت تعرق پا چیست؟ + 8 راهکار برای از بین بردن بوی بد پا

alikarimi55
تعرق پا یک اتفاق معمول است که هر فردی آن را در زندگی خود تجربه کرده است. تعرق پاها به آن ها کمک می کند که خنک تر و پوست آن ها مرطوب شود. با این حال، چون در هر پا بیش از 250 هزار غده تعرق وجود دارد، تعرق بیش از حد برای افرادی […]

تعرق پا یک اتفاق معمول است که هر فردی آن را در زندگی خود تجربه کرده است. تعرق پاها به آن ها کمک می کند که خنک تر و پوست آن ها مرطوب شود. با این حال، چون در هر پا بیش از 250 هزار غده تعرق وجود دارد، تعرق بیش از حد برای افرادی که از تعرق زیاد رنج می برند دردسر ساز باشد. وقتی که تعرق اتفاق افتد بدون این که شانسی برای تبخیر آن وجود داشته باشد، بوی نامطبوعی ایجاد خواهد شد. که به این حالت برومودوز می گویند. اگر بوی بد پا به صورت مداوم ایجاد شود می تواند موجب دستپاچگی، خجالت و اضطراب فرد گردد به ویژه زمانی که مجبور است کفش خود را بیرون بیاورد. با این وجود، در صورتی که پاهای شما عرق می کند بدین مفهوم نمی باشد که پاها حتما بودار خواهند شد. در ادامه این مقاله با علل ایجاد کننده تعرق پا و راهکارهایی برای درمان بوی بد پاها آشنا خواهید شد.

علل ایجاد کننده بوی بد پا

تعرق در ناحیه ها می تواند به دلایلی از جمله استفاده از کفش ورزشی، دمای بالا، کفش بسیار تنگ، کفش هایی که تهویه مناسب ندارند اتفاق افتد. تعرق زیاد روزانه پاها می تواند به دلایل پزشکی رخ دهد از جمله تعرق بیش از حد که موجب می شود غدد پاها به طور افراطی عرق تولید کنند.

علت ایجاد بوی بد پا؟

همانند تعرق پا، بوی بد پا یک اتفاق رایج است. زمانی بوی بد ایجاد می شود که پا عرق کند اما شرایط برای تبخیر عرق آن وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، این اتفاق می تواند زمانی که فرد کفش یا جوراب به پا دارد رخ دهد، در این دو حالت پا عرق می کند ولی شانسی برای خشک شدن کامل پاها وجود ندارد در نتیجه بوی نامطبوعی ایجاد می گردد.

وقتی که باکتری های روی پوست نسبط به عرق واکنش نشان می دهند بوی ناخوشایندی ایجاد خواهد شد. در اثر ایجاد عفونت قارچی بر روی پوست بوی نامطبوع ایجاد خواهد شد. نمونه ای از پاهایی که دچار عفونت قارچی، پاهای ورزشکاران می باشد.

8 روش برای از بین بردن بوی بد

اگر پاهای شما بوی بدی می دهند، ناامید نشوید. در ادامه 8 راهکار برای مقابله با بوی بد پا را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای از بین بردن بوی بد پا روی بهداشت پای خود تمرکز کنید:

رعایت بهداشت پاها یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بوی بد آن ها می باشد. فرآیند کلیدی تمیز نگه داشتن پاها عبارت است از شستن روزانه پاها با صابون ضد قارچ، کوتاه کردن ناخن ها به صورت منظم، لایه بردای از پاها به صورت هفتگی.

لایه برداری یا برداشتن پوست مرده:

باکتری ها در اطراف پوست مرده جمع می شوند. وقتی که باکتری ها درتماس با عرق قرار می  گیرند، این اتفاق موجب ایجاد بوی بد می گردد. می توانید با استفاده از صابون زدن پاها، لایه برداری به کمک سنگ پا یا اسکراب از دست سلول های پوست مرده رهایی یابید. برای نتیجه بهتر از پاها 2 تا 3 بار در هفته لایه برداری کنید.

بوی بد پاها

برای از بین بردن بوی بد پا کفش خشک بپوشید:

یکی از دلایل ایجاد کننده بوی بد پا کفش های خیس و دم کرده است. برای جلوگیری از این کار به کفش ها اجازه دهید که بعد از هر بار استفاده به خوبی خشک شوند. برای این کار می توانید از روزنامه برای خشک کردن درون آن کمک بگیرید یا به صورت روزانه کفش های خود را عوض کنید و کفشی که دیروز از آن استفاده کرده اید را برای روز بعد نپوشید.

کفی های کفش خود را عوض کنید:

استفاده از کفی برای خشک کردن پاهایی که عرق می کنند یک گزینه عالی است. با این حال، اگر به طور منظم تعویض نگردند، ممکن است که به دلیل تعرق زیاد بوی بد به خود بگیرند. به طور منظم کفی کفش خود را تعویض کنید و از اسپری های ضد عفونی بعد از خشک شدن شان استفاده کنید.

برای از بین بردن بوی بد پا از ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنید:

اگرچه دئودورانت و ضد عرق به طور نرمال برای زیر بغل استفاده می شود اما استفاده از آن ها برای رفع بوی بد پا می تواند موثر واقع شود. اگر از تعرق زیاد پاها رنج می برید از پزشک خود بخواهید که یک ضد عرق بسیار قوی برای شما تجویز کند. همچنین می توانید از پودر ذرت به عنوان یک گزینه استفاده کنید و آن را بر روی پاهای خود بریزید.

بوی بد پاها

استفاده از صابون یا پودر ضد قارچ:

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده بوی بد پاها ایجاد قارچ بر روی آن ها می باشد. از پودر یا صابون های ضد قارچ برای درمان پاهای خود استفاده کنید. پاهای خود را با صابون ضد قارچ شستشو دهید و پودر را بعد از شستن بر روی آن بریزید.

برای از بین بردن بوی بد پا از نمک اپسوم استفاده کنید:

نمک اپسوم از ترکیبات منیزیم سولفات تشکیل شده است و به دلیل دو ویژگی درمانی و آرام بخشی بسیار شناخته شده است. نحوه استفاده از این نمک این است که یک دوم پیمانه نمک اسپوم را در آب گرم حل کنید و سپس پاهای خود را به مدن 30 تا 60 دقیقه در آن قرار دهید و سپس به طور کامل خشک کنید.

اگر می خواهید که از پاها لایه برداری کنید از این نمک می توانید استفاده کنید، می توانید با نمک خشک اسپوم بر روی پوست خشک خود بکشید و با آن پوست را ماساژ دهید.

از سرکه سیب استفاده کنید:

راه دیگر رفع بوی بد پاها این است که آن ها را در محلول سرکه و آب قرار دهید. یک پیمانه سرکه را با دو پیمانه آب گرم مخلوط کنید. سپس پاهای خود را به مدت 10 تا 20 دقیقه درون آن قرار دهید. اگر هر گونه زخم، خراش، کبودی یا بریدگی بر روی پوست قرار دارد از سرکه استفاده نکنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ