نحوه درمان خشکی بینی در خانه

alikarimi55
خشکی بینی به دلیل عدم وجود مخاط می تواند باعث ناراحتی و درد شدید شود. اگرچه ممکن است مشکل جدی به نظر نرسد، می تواند منجر به عفونت بینی، سردرد شدید یا حمله سینوسی شود. خشکی بینی ممکن است  به دلیل آب و هوای خشک، داروها و یا به ندرت به دلیل شرایط خاص پزشکی […]

خشکی بینی

خشکی بینی به دلیل عدم وجود مخاط می تواند باعث ناراحتی و درد شدید شود. اگرچه ممکن است مشکل جدی به نظر نرسد، می تواند منجر به عفونت بینی، سردرد شدید یا حمله سینوسی شود.

خشکی بینی ممکن است  به دلیل آب و هوای خشک، داروها و یا به ندرت به دلیل شرایط خاص پزشکی ایجاد شود. اقدامات ساده مراقبت از خود با هدف مرطوب نگه داشتن پوست و بدن به مقدار کافی می تواند خشکی آن را کمتر کند.

اگر این شرایط به مدت طولانی ادامه یافت، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

خشکی بینی چیست ؟

با شروع هوای خشک و سرد، ممکن است قسمت داخلی بینی شما خشک و دچار سوزش شود. کمبود رطوبت در محیط می تواند باعث خشکی مجرای بینی شود  که منجر به تراکم مخاط و پوسته شدن بینی می شود. خشکی بینی همچنین می تواند ناشی از استفاده از داروهای خاص یا ایجاد برخی از شرایط پزشکی باشد و اگر درمان نشود ممکن است باعث درد و مشکلات تنفسی شود.

بیشتر بدانید: روش های خلاص شدن از مشکل خشکی دهان

چه چیزی باعث خشکی بینی می شود؟

خشکی بینی معمولاً به دلیل کاهش سطح رطوبت در محیط اطراف رخ می دهد.

عوامل زیر می توانند در افزایش خشکی نقش داشته باشند:

  • آب و هوای کویری
  • استفاده بیش از حد از تهویه هوا یا سیستم گرمایشی در فضاهای بسته
  • رفتن به سونا بدون بخار

خشکی می تواند به علت موارد زیر نیز باشد:

  • داروهایی مانند آنتی هیستامین ، آنتی کولینرژیک و ضد احتقان بینی.
  • استفاده بیش از حد از اسپری های ضد احتقان بینی.
  • استفاده از دخانیات ، مواد مخدر تفریحی ، سیگار یا قلیون الکتریکی.
  • سندرم شوگرن، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلولهای ترشحی مخاطی بینی ، چشم ها و دهان حمله می کند و منجر به کاهش ترشح مخاط و در نتیجه خشکی می شود.
  • رینیت آتروفیک ، بیماری مزمنی است که علت آن ناشناخته است و با تشکیل پوسته های ضخیم و خشک در حفره بینی تشخیص داده می شود.

بیشتر بدانید: خشکی دهان چیست و دلایل بروز آن چیست؟

علائم

خشکی بینی می تواند با موارد زیر همراه باشد:

  • تغییر در حس بویایی
  • احتقان بینی (معمولاً صبح ها)
  • تورم و قرمزی بینی
  • احساس خارش
  • احساس درد و سوزش
  • عطسه کردن مکرر
  • ترشحات بیش از حد
  • خونریزی از حفره بینی
  • پوسته شدن بینی
  • ترک خوردگی پوست

خشکی بینی

خود درمانی

خشکی بینی به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی با استفاده از این روش ها قابل درمان است:

آب بیشتری بنوشید: برای جلوگیری از خشک شدن بافت ها بخصوص در ماه های سرد زمستان ، پر آب بودن بدن بسیار مهم است ، حتی اگر طبق معمول احساس تشنگی نمی کنید. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن از نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی هایی که دارای قند زیادی هستند خودداری کنید.

رطوبت را افزایش دهید: هوای خشک فصل زمستان می تواند باعث خشکی بینی شود. برای افزایش سطح رطوبت در داخل خانه می توان از دستگاه بخور استفاده کرد. این دستگاه ها باید دو بار در هفته تمیز شوند تا مانع از رشد کپک و باکتری ها شود.دستگاه های بخوری که قابلیت تمیز کردن خود را دارند موجود است  و شما نیازی به تمیز کردنشان ندارید.

حمام گرم بروید: حمام بخار یا سونا باعث افزایش سطح رطوبت موجود در هوا شده و پوست شما را آبرسانی می کنند.افزایش رطوبت در هنگام حمام بخار می تواند به رفع خشکی بینی کمک کند. اما از قرار گرفتن در معرض بخار برای مدت زمان طولانی باید جلوگیری کرد زیرا این امر می تواند باعث خشکی پوست شود.

به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید:  برای مرطوب نگه داشتن پوست ، همیشه از مرطوب کننده هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنید.

بعد از شستن پوست و یا زمانی که احساس کردید اثر مرطوب کننده از بین رفته حتما دوباره از آن استفاده کنید .

حتی می توانید از وازلین برای مرطوب کردن سوراخ های خشک شده  بینی خود استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید به مقدار کم استفاده کنید. اگر مقدار زیادی از نرم کننده غلیظ در داخل سوراخ بینی استفاده کنید ممکن است هنگام تنفس وارد دستگاه تنفسی شود.

نرم کننده ی اضافی ممکن است ب آرامی وارد ریه ها شده و عوارض جدی مانند ایجاد آبسه به همراه دارد.

برای جلوگیری از این امر ، با استفاده از یک گوش پاکن یا انگشت خود مقدار کمی وازلین را به آرامی به داخل بینی بمالید.

از اسپری نمک استفاده کنید: فرمولاسیون قطره های بینی ، ژل ها یا اسپری های نمکی به تمیز کردن مجرای بینی کمک می کند و باعث رطوبت بیشتر می شود.

بررسی ها نشان می دهد استفاده از اسپری بینی خشکی مجرای بینی را رفع می کند. اما استفاده بیش از حد از اسپری های ضد احتقان بینی می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

از روغن های طبیعی استفاده کنید: برای رفع خشکی بینی می توان از روغن های خوراکی استفاده کرد زیرا برای مصرف داخل بینی ضرری ندارند. این روغن ها شامل کره فرآوری شده ، روغن نارگیل یا روغن بادام هستند.

این روغنها را می توان با استفاده از گوش پاکن در داخل مجرای بینی استفاده کرد. اگر به هر نوع روغنی حساس هستید ، از مصرف آن خودداری کنید.

از داروهایی که باعث خشکی بینی می شوند خودداری کنید: داروهایی که معمولاً با خشکی بینی همراه است عبارت اند از دیورتیک ها و ضد کولینرژیک که عوارض جانبی قابل توجهی دارد . بنابراین اگر مستعد ابتلا به آن هستید ، در مورد داروهای خود با پزشک صحبت کنید تا از تحریک و یا وخیم تر شدن بیماری خودداری کنید.

از دستمال مرطوب یا دستمال صورت استفاده کنید: دستمال صورت را با اسپری نمکی بینی مرطوب کرده و به آرامی پوست های خشک بینی را با آن پاک کنید. از دستمال مرطوب نیز می توان برای همین منظور استفاده کرد.

غذاهای پرادویه و گرم بخورید: غذاهای پرادویه و گرم ترشح مخاط را تحریک می کند و خشکی بینی را از بین میبرد.

از سیگار کشیدن خودداری کنید: سیکار کشیدن خشکی بینی و دهان را تشدید می کند. افراد غیر سیگاری نیز باید از قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار خودداری کنند.

میزان استفاده از بخاری های اتاق را محدود کنید: استفاده طولانی مدت از بخاری های اتاق باعث جذب رطوبت هوا می شود ومحیط زندگی شما به شدت خشک می کند.

مصرف الکل را کاهش دهید: مصرف الکل بدن را بی آب می کند.اگر روش های نامبرده در رفع خشکی بینی کارساز نبود به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر خشکی بینی شما با خشکی چشم و یا خشکی دهان همراه است ، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

بیشتر بدانید: خشکی دور دهان و بینی بدلیل کمبود B12

آیا ارتفاع زیاد می تواند باعث خشکی بینی شود؟

با افزایش ارتفاع ، چگالی هوا کمتر می شود و درنتیجه خشکی هوا بیشتر می شود. به دلیل کمبود رطوبت در جو ، ممکن است حفره بینی خشک شده و منجر به سوزش و خونریزی شود.

خشکی بینی

آیا خشکی دهان و گلو با خشکی بینی همراه است؟

افرادی که از آن رنج می برند ممکن است خشکی را در دهان و گلو نیز تجربه کنند ، به خصوص هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوند .بینی خشک تنفس را به شدت سخت می کند و درنتیجه اکسیژن رسانی به اندام های دیگر کم می شود . برای جلوگیری از این امر، شما سهواً شروع به تنفس از طریق دهان می کنید. هوای خشک که از دهان و گلو شما عبور می کند باعث می شود که این مناطق نیز خشک شوند .

چرا در زمستان مکرر است؟

به دلیل کمبود رطوبت محیط در زمستان غشاهای مخاطی خشک می شوند. استفاده از بخاری  در خانه رطوبت هوا را از بین می برد.

این عوامل می تواند منجر به خشکی بینی شود ، همچنین می تواند شما را به شدت در معرض عفونت های ویروسی قرار دهد.

آیا شیمی درمانی می تواند باعث خشکی بینی شود؟

شیمی درمانی چنین شناخته شده است که باعث ریزش مو سر می شود .همچنین باعث ریزش موهای بینی ( موژک) میشود . به دلیل کمبود مو در بینی لایه ی مخاط نمی تواند به خوبی عمل کند . در نتیجه بینی زخم و خشک می شود. خونریزی بینی نیز متعاقبا افزایش پیدا می کند .

عوارض احتمالی

خشکی مداوم در بینی ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی برای سلامتی باشد. در چنین حالتی، لازم است تحت درمان مناسب قرار گیرید.

تاخیر در درمان می توتند عوارضی را به همراه داشته باشد مانند:

  • لارنژیت: این خشکی می تواند باعث ایجاد التهاب در حنجره (جعبه صدا) شود.
  • فارنژیت: ترشح ناکافی مخاط باعث ایجاد درد در گلو می شود که منجر به سوزش و التهاب حلق می شود.
  • خواب آشفته: خشکی بینی می تواند باعث ناراحتی تنفسی و سوزش شود و این می تواند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • خونریزی بینی: خشکی مداوم بینی ممکن است منجر به خونریزی بینی شود.
  • سینوزیت: به دلیل کمبود ترشحات مخاط ، ممکن است درد صورت و گرفتگی را تجربه کنید.
  • عفونت ها: عفونت های ویروسی یا باکتریایی در بینی و سایر قسمت های مجرای تنفسی شایع می شود ، زیرا بینی خشک قادر به به دام انداختن میکروب ها و جلوگیری از ورود آنها به بدن نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

توصیه می شود اگر خشکی بینی شما با عوارضی مانند خونریزی بینی یا درد و ناراحتی شدید همراه است ، از پزشک معالج کمک بگیرید. خشکی مداوم بینی می تواند علامت بیماری های شدیدی مانند سندروم شوگرن و رینیت آتروفیک باشد.

آنچه باید از پزشک خود بپرسید:

  • دلیل خشکی بینی من چیست؟
  • آیا این یک عارضه جدی است؟
  • آیا خشکی بینی به خاطر حساسیت است؟
  • چه گزینه های درمانی را می توان در نظر گرفت؟

آنچه پزشک ممکن است از شما بپرسد:

  • چه مدت است که دچار خشکی بینی هستید؟
  • آیا مشکلات سلامتی دیگری دارید؟
  • آیا سعی کرده اید آن را درمان کنید؟
  • آیا سیگار می کشید؟
  • آیا در گذشته شیمی درمانی یا جراحی بینی انجام داده اید؟

پیام پایانی

خشکی بینی معمولاً در اثر کم شدن لایه مخاط ایجاد می شود. این امر می تواند باعث ایجاد گرفتگی یا انسداد بینی شود و همچنین می تواند خطر عفونت , سوزش و پوسته شدن را افزایش دهد. معمولاً با خود درمانی قابل کنترل است.با این حال ، هنگام بروزعوارض باید کمک های پزشکی حرفه ای صورت گیرد.

بیشتر بدانید: بهترین درمان های خانگی برای خشکی بینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ