فنیل اتیل آمین چیست و در چه غذاهایی یافت می شود؟

alikarimi55
آیا به دنبال یک مکمل مفید برای بهبود تمرکز و مهار علائم ناشی از خستگی هستید؟ پس مصرف فنیل اتیل آمین را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشید. فنیل اتیل آمین در واقع مولکولی است که در بسیاری از مکمل های نوتروپیک یافت می شود. امروزه مکمل های نوتروپیک برای چیره شدن بر […]

آیا به دنبال یک مکمل مفید برای بهبود تمرکز و مهار علائم ناشی از خستگی هستید؟ پس مصرف فنیل اتیل آمین را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشید. فنیل اتیل آمین در واقع مولکولی است که در بسیاری از مکمل های نوتروپیک یافت می شود. امروزه مکمل های نوتروپیک برای چیره شدن بر مواردی نظیر مه مغزی و کمبود انگیزه مورد استفاده قرار می گیرند.

فنیل اتیل آمین

فنیل اتیل آمین چه کاری را برای بدن انجام می دهد؟

عملکرد فنیل اتیل آمین با به برخی از انتقال دهنده های عصبی که موجب افزایش حوصله ی افراد می شوند شباهت دارد. سروتونین و دوپامین مواردی از این انتقال دهنده های عصبی هستند، در عین حال فنیل اتیل آمین اثرات آن ها را نیز تقویت می کند.

بر اساس تحقیقات اخیر، به نظر می رسد که فنیل اتیل آمین در برابر افسردگی، کمبود توجه و حتی افزایش وزن از شما دفاع می کند به ویژه هنگامی که فرد شیوه ی زندگی خود را تغییر می دهد.

فنیل اتیل آمین چیست؟

فنیل اتیل آمین، که گاهی اوقات به نام PEA، فنیدیل آمین HCL یا بتا فنیل اتیل آمین نیز خوانده می شود، یک ترکیب ارگانیک است که در بدن انسان یافت می شود و برای چندین منظور افراد آن را به عنوان مکمل خوراکی مصرف می کنند.

فتیل اتیل آمین به عنوان یک آلکالوئید منوآمین طبیعی و یا تریس آمین طبقه بندی می شود. فنیل اتیل آمین را به مقادیر بسیار کمتری در مقایسه با سایر اسیدهای آمینه می توان یافت.

فنیل اتیل آمین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و نقش مهمی در کمک به بدن در ایجاد مواد شیمیایی خاص دارد که در تثبیت خلق نقش دارد. در حقیقت، از نظر شیمیایی به طور مشابه با داروی آمفتامین (یا Adderall، که برای معالجه اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، حمله خواب یا تمایل بیش از حد به خواب و چاقی استفاده می شود) عمل می کند، به همین دلیل مصرف بیش از حد  آن مجاز نمی باشد.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که افرادی که مقادیر کمی از این ماده شیمیایی را دارند، ممکن است مستعد ابتلا به افسردگی، اختلال کمبود توجه و سایر بیماری های روانپزشکی باشند.

این ماده در چه غذاهایی یافت می شود؟

فنیل اتیل آمین توسط قارچ ها و باکتری ها سنتز می شود و به مقادیر بسیار کمی در محصولات خاص غذایی مانند محصولات تخمیر شده یافت می شود. مواد غذایی که به طور طبیعی این مکمل را دارند شامل:

  • دانه های شکلات و کاکائو
  • ناتو
  • تخم مرغ
  • گیاهان مختلفی که در خانواده باقلاییان وجود دارند، که شامل درختان، درختچه ها، تاک ها، گیاهان (مانند شبدر)، آجیل یا دانه هایی مانند بادام، تخم کتان و گردو و حبوبات و دانه هایی (مانند سویا، عدس، نخود و نخود سبز می شود.
  • جلبک های آبی – سبز
  • شراب

شکلات یکی از بهترین منابع غذایی این مکمل به حساب می آید و در زمان تخمیر و برشته شدن میزان فنیل اتیل آمین موجود در دانه های کاکائو افزایش می یابد. با این حال، مطالعات نشان داده اند که خوردن شکلات منجر به افزایش سطح PEA در سیستم عصبی نمی شود، زیرا قبل از رسیدن به مغز به سرعت متابولیزه می شود.

فنیل اتیل امین همچنین می تواند از طریق رژیم غذایی دارای فنیل آلانین، اسید آمینه و پروتئین تهیه شود. بر اساس مطالعات انجام شده، تخمین زده می شود که میانگین رژیم غذایی به دلیل مصرف غذاهای پروتئینی، حدود چهار گرم فنیل اتیل آمین تأمین می کند.

بهترین راه برای تهیه  فنیل آلانین، مصرف تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت گاو و لبنیات است.

فنیل اتیل آمین

مزایای سلامتی فنیل اتیل آمین

آنچه که مطالعات در مورد اثرات فنیل اتیل آمین بر مغز به ما می گویند حاکی از آن است که برای فعال کردن انتقال دهنده های دوپامین و برخی از کانال های کلرید که بر خلق و خو و رفتارها تأثیر می گذارد.

به افرادی که به میزان کافی فنیل  اتیل آمین تولید نمی کنند، ممکن است با مصرف فنیل اتیل امین به عنوان یک مکمل، این کمبود جبران شود.

شواهدی وجود دارد که این مکمل می تواند توانایی های ذهنی را در افراد دارای علائم و بیماری های زیر بهبود بخشد از جمله:

  • بیش فعالی
  • انواع خاصی از افسردگی
  • اعتیاد / وابستگی به مواد
  • PTSD
  • خستگی و کم تحرکی
  • مه مغزی
  • کمبود توجه و تمرکز
  • کمبود میل جنسی

در اینجا بیشتر در مورد مزایای فنیل اتیل امین و نحوه عملکرد آن آمده است:

 ممکن است تمرکز و توجه را تقویت کند

فنیل اتیل آمین به عنوان یک آمین ردیابی محسوب می شود و در سیستم عصبی یافت می شود. سیستم عصبی جایی که است که در مدارهای مغز نقش دارد و باعث آزاد شدن هورمون های “خوب” می شوند.

به نظر می رسد با افزایش تأثیر سایر انتقال دهنده های عصبی و مواد شیمیایی در مغز، از جمله سروتونین، دوپامین، نوراپی نفرین و استیل کولین باعث بهبود انگیزه،  توانایی حل مسئله و اتمام کار می شود.

محققان بر این باورند که وقتی صحبت از بهبود سلامت روان می شود، PEA می تواند جایگزین مناسبی برای داروهایی نظیر آمفتامین یا متیل فنیدید، که قادر به ایجاد عوارض جانبی ناخواسته هستند باشد.

به نظر می رسد غلظت PEA در مغز به طور غیرمعمول و تحت تاثیر اختلالات روانی مختلف کمتر می شود، بنابراین دریافت دوز مناسب به منظور جلوگیری از بدتر شدن برخی از بیماری ها بسیار حائز اهمیت است.

بهبود روحیه و کاهش افسردگی

مطابق مقاله ای که در Webmedcentral منتشر شده است، PEA به عنوان “گلوله ای فوری از خوشبختی، لذت، و رفاه عاطفی” و وسیله ای برای ایجاد احساسی شادتر، زنده تر و داشتن رفتار بهتر توصیف شده است.

مطالعات خاصی، مانند مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، نشان می دهند که افسردگی با سطوح پایین فنیل اتیل آمین همراه است و کمبود فنیل اتیل آمین ممکن است یکی از دلایل ایجاد افسردگی باشد.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف روزانه 10 تا 60 میلی گرم از مکمل فنیل اتیل امین به همراه داروی ضد افسردگی به نام سلژیلین در 60 درصد از شرکت کنندگان به کاهش افسردگی کمک کرده است. به طور چشمگیری 86 درصد از آن ها پس از 50 هفته از علائم افسردگی رهایی یافتند.

فنیل اتیل آمین

تقویت عملکرد ورزشی

شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد كه فنیل اتیل آمین می تواند اثرات مشابهی با اندورفین طبیعی داشته باشد و به عنوان یك عامل احتمالی در اقدامات ضد افسردگی ورزش عمل کند.

به نظر می رسد فنیل اتیل آمین در “بالا بودن دونده”  (حالت سرخوشی خاموش) دخیل است که در هنگام و بعد از ورزش بدنی تجربه می شود. این امر می تواند انگیزه ورزش و افزایش سطح انرژی را به دلیل دارا بودن اثرات تحریک کننده، بهبود بخشد. همچنین ممکن است به مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب و کیفیت بهتر زندگی در سنین بالاتر کمک کند.

جالب است که برخی از مطالعات نشان می دهد که با کاهش فشار مایعات و نیاز کمتری به آب، ممکن است کاهش وزن را تسریع بخشد.

اثر ضد میکروبی

این مولکول قادر است به عنوان عاملی ضد میکروبی طبیعی علیه برخی از سویه های بیماری زا باکتری ها، از جمله اشیرشیا کلی عمل کند، به همین دلیل گاهی از آن به عنوان مواد نگه دارنده ی گوشت و سایر غذاها استفاده می شود.

موارد و مقدار مصرف

فتیل اتیل آمین به راحتی در دسترس است و نیازی به نسخه ندارد. نتایج مصرف فنیل اتیل آمین در هر شخص متفاوت است، برخی گزارش می دهند که مکمل می تواند تأثیر آنی و قابل توجهی بر روی سطح انرژی و خلق و خوی آن ها بگذارد.

با وجود اینکه مقادیر کمی فنیل اتیل آمین در برخی غذاها یافت می شود، مصرف مکمل ها بهترین راه برای افزایش سطح آن است. با این وجود، برخی از کارشناسان فکر می کنند که مکمل ممکن است اثرات قابل توجهی نداشته باشد، و این به خاطر چگونگی تجزیه سریع این ترکیب در اجزای غیرفعال است.

مکمل های فنیل اتیل آمین تحت اشکال مختلفی از جمله پودر و کپسول تولید می شوند. برخی از مکمل های آن حاوی هیدروکلراید (HCL) هستند که به آن اضافه می شود  و به بدن برای هضم فنیل اتیل آمین کمک می کند.

چگونه باید از این ماده استفاده کرد؟

یک دوز معمولی از فنیل اتیل آمین چه به صورت کپسول و چه پودر در حدود 100 تا 500 میلی گرم در روز، معادل حدود 1/8 قاشق چای خوری به صورت پودر است.

دوز فنیل اتیل امین به سلامتی فعلی، اندازه بدن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. با دوز کم شروع کنید و در صورت نیاز به احساس اثر بیشتر، راه خود را به دوز بالاتر برسانید.

در صورت بروز عوارض جانبی مانند تسریع ضربان قلب، اضطراب و عصبی بودن، مقدار مصرف خود را کاهش دهید.

هنگام مصرف فنیل اتیل آمین به شکل پودر می توان آن را با آب یا مایعات دیگر مخلوط کرد. این پودر عطر و طعمی تلخ دارد، بنابراین برخی از افراد دوست دارند آن را در اسموتی یا یک نوشیدنی شیرین دیگر میل کنند.

توصیه می شود که آن را با یک وعده غذایی میل کنید تا احتمال عوارض جانبی آن کاهش یابد.

اگرچه ممکن است اسامی پودر فنیل اتیل آمین و پروتئین نخود فرنگی مشابه به نظر برسد، این ها یکسان نیستند اما اثرات مشابهی دارند. پروتئین نخود فرنگی یک پودر پروتئین گیاهی است که از نخود سبز تهیه می شود.

پودر نخود فرنگی می تواند منبع خوبی از اسیدهای آمینه برای گیاهان داروی گیاهی باشد، اما جایگزینی برای مصرف مکمل های فنیل اتیل آمین نیست.

فنیل اتیل آمین

خطرات و عوارض جانبی فنیل اتیل آمین

آیا فنیل اتیل آمین می تواند شما را خشمگین کند ؟ اگر باعث خشن شدن شما نمی شود، اما مصرف زیاد آن می تواند عوارض جانبی مشابه اثرات داروی آمفتامین ایجاد کند، به ویژه اگر با داروهای  تغییره دهنده ی انتقال دهنده عصبی همراه باشد.

عوارض جانبی فنیل اتیل آمین به طور بالقوه می تواند شامل افزایش ضربان قلب، تپش قلب، اضطراب یا عصبی بودن، لرزیدن، استرس، سفتی عضلات و سردرگمی باشد.

مقادیر زیاد فنیل اتیل آمین در بدن می تواند باعث تجمع بیش از حد سروتونین در مغز شود، که این به خودی خود اثرات منفی زیادی دارد. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است، اما برخی از تحقیقات عنوان می کنند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مولکول می تواند یک عامل خطر عصبی برای عواقب پاتولوژیک باشد، زیرا فنیل اتیل آمین می تواند در عملکرد شناختی عادی تداخل ایجاد کند.

آیا این ماده در آزمایش دارویی ظاهر می شود؟

بعید به نظر می رسد هنگامی که در دوزهای متوسط مورد مصرف قرار بگیرد در آزمایشات ظاهر شود، اما در دوزهای زیاد ممکن است نتیجه آزمایش مثبت برای آمفتامین / متامفتامین را  در پی داشته باشد.

این دلیل دیگری است که از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنیم.

 تداخلات دارویی

اگر قصد دارید مکمل های فنیل اتیل آمین مصرف کنید، تعدادی از فعل و انفعالات دارویی وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. در حالی که خوردن مقادیر متوسط ​​غذاهای فنیل اتیل آمین احتمالاً بی خطر است، اما مصرف دوزهای بالا به شکل مکمل می تواند منجر به تداخلات و علائم ناخواسته شود.

در صورت وجود این شرایط، باید از استفاده از این ماده شیمیایی به صورت مکمل خودداری کنید:

  • شما باردار هستید یا شیر می دهید.
  • شما یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی، جنون دو قطبی و افسردگی دارید. مکمل ممکن است علائم را بدتر کند و با اثرات داروها در تعامل باشد.
  • اخیراً جراحی (طی دو هفته گذشته) شده اید.
  • شما یک اختلال مانند فنیل کتونوری (PKU) دارید که باعث می شود بدنتان بیش از حد فنیل آلانین ذخیره کند.
  • شما هرگونه داروی تغییر دهنده خلقی، از جمله دسیپرامین، دکسترومتورفان، مپریدین، پنتازوسین، ترامادول و داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، پاروکستین، سرترالین، آمیتریپتیلین، کلومیپرامین، ایمی پرامین را مصرف می کنید

قبل از مصرف مکمل های جدید احتیاط لازم را به خرج دهید و اگر از ایمن بودن آن مطمئن نیستید، با پزشک عمومی مشورت کنید.

نتیجه گیری

  • فنیل اتیل امین (همچنین به آن PEA یا فنیل اتیل امین HCL نیز گفته می شود) مولکولی است که در بدن انسان یافت می شود، و در مقادیر کم در برخی غذاها و همچنین در مکمل های نوتروپیک وجود دارد.
  • اعتقاد بر این است که با افزایش تأثیر سایر انتقال دهنده های عصبی و مواد شیمیایی در مغز، از جمله سروتونین، دوپامین، نوراپی نفرین و استیل کولین کار می کند. مزایا می تواند شامل افزایش سطح انرژی، قدرت تمرکز / توج ، انگیزه و توانایی ورزشی باشد.
  • می توان آن را به صورت پودر یا کپسول مصرف کرد و باید با دوزهای کم حدود 100 میلی گرم در روز شروع شود.
  • یافتن دوز مناسب فنیل اتیل امین بسیار مهم است زیرا مصرف زیاد آن ممکن است عوارض جانبی مشابهی با عوارض  آمپدمین ایجاد کند. عوارض جانبی ممکن است شامل  افزایش فشار عصبیف اضطراب، لرزش، تپش قلب و سردرگمی باشد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ