خواص میوه گریپ فروت / شگفتی ساز سلامتی

Shabnam Khesal
گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات با عطر و طعم متفاوت است که می تواند شیرین، تلخ یا حتی ترش باشد و شامل طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، میوه گریپ فروت برای نخستین بار در قرن هجدهم شناخته شده و مردم با دیدگاه […]

گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات با عطر و طعم متفاوت است که می تواند شیرین، تلخ یا حتی ترش باشد و شامل طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، میوه گریپ فروت برای نخستین بار در قرن هجدهم شناخته شده و مردم با دیدگاه شان درباره میوه پوملو و پرتقال آن را “گریپ فروت” نامیدند.

مواد مغذی گریپ فروت به ارتقای سلامت پوست سالم کمک کرده و در برابر شرایط مختلف از آن محافظت می کند، همچنین در حفظ وزن نقش بسزایی ایفا می کند.

در این مقاله با برخی از مزایای میوه گریپ فروت برای سلامتی آشنا می شوید. همچنین متوجه می شوید چه گروهی از افرد باید در مصرف گریپ فروت دقت بیشتری داشته باشند.

فواید گریپ فروت

میوه  گریپ فروت کالری کمی دارد، اما از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. همچنین منبع عالی ویتامین های A و C محسوب می شود. بخش های زیر با جزئیات بیشتری در مورد مزایای خاص گریپ فروت برای سلامتی صحبت می کند.

دیابت

میوه گریپ فروت از نظر شاخص گلیسمی کم است و این یعنی اینکه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، اما تاثیر منفی قابل توجهی بر میزان قند خون فرد ندارد.

یک مطالعه از سال 2013 میوه گریپ فروت را به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط توصیف می کند. نویسندگان همچنین خاطر نشان کردند گریپ فروت حاوی نارینگین است.

آنها ادامه می دهند به نظر می رسد نارینگین دارای خواص مشابه مهارکننده ای است که پزشکان برای بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می کنند.

کاهش وزن

برخی از افراد ادعا می كنند گریپ فروت یك میوه معجزه آسا برای كاهش وزن است. البته در یک مطالعه محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد میوه گریپ فروت می تواند به کاهش وزن در افراد کمک کند یا خیر.

با این حال اظهار داشتند که گریپ فروت ممکن است به بهبود فشار خون و سطح چربی در خون کمک کند. بین فشار خون بالا، سطح چربی و چاقی نیز رابطه وجود دارد.

مطالعات بیشتر می تواند اثبات کند که مواد مغذی موجود در گریپ فروت دارای مزایای طولانی مدت برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی هستند یا خیر.

سکته

طبق یک مطالعه انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا، مصرف بیشتر فلاونوئیدها ممکن است خطر سکته مغزی ایسکمیک را در زنان کاهش دهد. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که در مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت یافت می شوند. یافته های محققان نشان می دهد خطر سکته مغزی ایسکمیک در بین افرادی که بیشترین مقدار مرکبات را مصرف کرده اند 19 درصد کمتر بوده است.

فشار خون و سلامت قلب

ترکیب فیبر، پتاسیم، لیکوپن، ویتامین C و کولین در گریپ فروت می تواند به سلامت قلب کمک کند. انجمن قلب آمریکا افراد را تشویق می کند که میزان پتاسیم در رژیم غذایی خود را افزایش دهند و مقدار نمکی را که به غذاها اضافه می کنند را کاهش دهند. این مورد می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا و طیف وسیعی از عوارض ناشی از آن کمک کند.

طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک گریپ فروت کوچک با وزن حدود 200 گرم حاوی 278 میلی گرم پتاسیم است.

دستورالعمل های رژیم غذایی 2015-2020 برای آمریکایی ها توصیه می کند بزرگسالان هر روز حدود 4 هزار و 700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. این بدان معنی است که یک گریپ فروت کوچک می تواند حدود 6 درصد از نیاز روزانه فرد به پتاسیم را تامین کند.

گریپ فروت در رژیم غذایی DASH که متخصصان برای کاهش فشار خون از طریق گزینه های رژیم غذایی طراحی کرده اند نیز می شود.

سرطان

گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C است که می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد در بدن کمک کند.

یک گریپ فروت کوچک می تواند 68.8 میلی گرم ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند. مصرف توصیه شده این ویتامین در بزرگسالان برای زنان 75 میلی گرم در روز و برای مردان 90 میلی گرم است.

یک گریپ فروت کوچک حاوی 2270 میکروگرم آنتی اکسیدان لیکوپن است. در یک مطالعه جمعیتی در سال 2016، داده های مربوط به حدود 50 هزار مرد مورد بررسی قرار گرفت. محققان متوجه شدند بین مصرف زیاد سس گوجه فرنگی که حاوی لیکوپن است و خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات رابطه وجود دارد.

گوارش

میوه گریپ فروت حاوی آب و فیبر است، به طور خاص یک گریپ فروت کوچک به وزن 200 گرم حاوی 182 گرم آب و 2.2 گرم فیبر است. آب و فیبر می توانند ضمن جلوگیری از یبوست نظم دستگاه گوارش سالم را تقویت کنند. بزرگسالان باید سعی کنند 28 تا 33.6 گرم فیبر در روز بسته به سن و جنسیت خود مصرف کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد فیبر در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ نیز کمک کند.

پوست

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، سیستم اصلی پشتیبانی پوست دارد. نویسندگان یک مطالعه در سال 2017 نتیجه گرفتند ویتامین C می تواند به محافظت در برابر آسیب خورشید و روند پیری کمک کند. آنها همچنین به ارتباط بین میزان ویتامین C در فرد و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه نیز اشاره می کنند.

برخی از دانشمندان نیز شواهدی یافته اند که نشان می دهد بین مصرف مرکبات بسیار زیاد و ایجاد ملانوم بدخیم ارتباط وجود دارد. آنها میزان بالاتری از ملانوم بدخیم را در بین افرادی که آب مرکبات بیشتری مصرف می کنند را کشف کردند. البته محققان بررسی های بیشتری را در این زمینه توصیه می کنند.

عملکرد سیستم ایمنی بدن

ویتامین C به چندین روش به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند به عنوان مثال طبق مقاله سال 2017، مصرف ویتامین C به پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی و سایر موارد کمک می کند.

به طور خاص افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و افرادی که سیگار می کشند باید ویتامین C کافی استفاده کنند بنابراین گریپ فروت ممکن است گزینه خوبی باشد.

رژیم غذایی

در اینجا چند نکته برای خرید و استفاده گریپ فروت آورده شده است:

گریپ فروت را در زمستان در سبد خریدتان قرار دهید زیرا فصل مرکبات رسیده و احتمال تازه بودن آنها بیشتر است.

گریپ فروتی را انتخاب کنید که اندازه آن سنگین باشد و هنگام فشردن کمی لطافت داشته باشد.

گریپ فروت رسیده را برداشت یا خریداری کنید زیرا این میوه بعد از چیدن رسیده نمی شود.

گریپ فروت را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

روش های مختلفی برای افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی وجود دارد، برای ترکیب آن در رژیم غذایی:

ناهار یا شام چند برش گریپ فروت به سالاد اضافه کرده و با گردو یا گل پر، پنیر خرد شده و سرکه بالزامیک از طعم آن لذت ببرید.

نیمی از گریپ فروت را در وعده صبحانه یا به عنوان یک وعده اولیه میل کنید.

آب گریپ فروت را برای یک نوشیدنی گوارا استفاده کنید، اگر ترش است می توانید آن را با آب پرتقال ترکیب کنید.

گریپ فروت را به سالاد میوه همراه با توت فرنگی، آناناس، پرتقال ماندارین و انگور اضافه کنید.

خطرات گریپ فروت

گریپ فروت برای همه  افراد توصیه نمی شود، در زیر با خطرات و ملاحظات مصرف گریپ فروت آشنا می شوید.

تداخلات دارویی

افراد باید از مصرف میوه گریپ فروت در هنگام مصرف برخی داروها خودداری کنند زیرا توانایی اتصال آنزیم را دارد که می تواند باعث شود دارو سریع تر از حد معمول از روده به جریان خون منتقل شود که این مورد با افزایش سطح دارو در خون می تواند خطرناک باشد.

برخی از داروهایی که گریپ فروت می تواند روی آنها تاثیر بگذارد عبارتند از:

استاتین ها

مسدود کننده های کانال کلسیم

برخی از داروهای روانپزشکی

بیشتربخوانید:پاکسازی کبد با این میوه!

بیشتربخوانید:ممنوعیت گریپ فروت با این داروها

شرایط کلیه

افرادی که مبتلا به عفونت کلیه هستند نیز به دلیل مقادیر بالای پتاسیم موجود در آن باید در مصرف گریپ فروت محتاط باشند.

آسیب به کلیه ها می تواند حذف پتاسیم اضافی از خون را دشوار کند حتی در برخی موارد تجمع پتاسیم می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

بیماری بازگشت اسید به مری

افرادی که به بیماری ریفلاکس معده مری مبتلا هستند ممکن است هنگام مصرف میوه گریپ فروت دچار بدتر شدن دل درد و نارسایی مجدد شوند زیرا این میوه بسیار اسیدی است. با این حال واکنش های فردی متفاوت است و نمی توان نسخه کلی پیچید.میوه گریپ فروت سرشار از ویتامین C است و فیبر و آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را تامین می کند. تا زمانی که شخصی شرایط خاصی نداشته باشد میوه گریپ فروت می تواند یک ماده افزودنی مفید برای هر رژیم غذایی باشد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ