احتمال ابتلا به کووید 19 در کدام مکان ها بیشتر است؟

Shabnam Khesal
در یک مطالعه ای که اخیرا انجام شده مکان های پرخطر از نظر ابتلا به کووید 19 مشخص شده اند. یک مطالعه جدید مشخص کرده است که بیشتر موارد ابتلای افراد به بیماری کووید در شهرهای بزرگ ایالات متحده فقط ناشی از حضور در چند نوع مکان است. بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال […]

در یک مطالعه ای که اخیرا انجام شده مکان های پرخطر از نظر ابتلا به کووید 19 مشخص شده اند.

یک مطالعه جدید مشخص کرده است که بیشتر موارد ابتلای افراد به بیماری کووید در شهرهای بزرگ ایالات متحده فقط ناشی از حضور در چند نوع مکان است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال نیچر Nature، رستوران ها، سالن های ورزشی، هتل ها و اماکن های مذهبی مانند کلیسا و مسجد مکان هایی هستند که موجب گسترش  80 درصد از عفونت های ناشی از ویروس کرونا در جامعه  هستند.

در مصاحبه شبکه سی ان ان با یکی از اساتید دانشگاه استنفورد، پرفسور “یوره لسکووک”  Jure Leskovec درصد بالای وجود عفونت در این مکان ها را به دلیل کوچک و شلوغ بودن آنها و حضور طولانی تر افراد بیان کردپرفسور لسکووک میگوید:  ” بجای تعطیل کردن کامل این اماکن  می توانیم با کاهش سرویس دهی آنها به 20 درصد ظرفیت عادی شان، انتقال ویروس را تا 80 درصد کاهش دهیم. در واقع پژوهش انجام شده ثابت می کند که لازم نیست فقط به راه حل های “صفر یا صد” فکر کنیم.

این مطالعه که توسط پژوهشگرانی از دانشگاه نورث وسترن و استنفورد انجام شده داده های تلفن همراه 98 میلیون آمریکایی را در 10 شهر بزرگ از جمله نیویورک، فیلادلفیا، واشنگتن دی سی، لس آنجلس، شیکاگو و هیوستون مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این پژوهشگران ،رفت و آمد افراد به مکان هایی مانند رستوران ها،  کافه ها، فروشگاه های مواد غذایی، سالن های ورزشی، هتل ها و همچنین مطب پزشکان و اماکن مذهبی ردیابی کرده و در عین حال میزان ویروس کرونا در این مکان ها را مورد بررسی قرار داده اند.

در این مطالعه آمده است: “به طور متوسط در تمامی اماکن مرتبط با مترو، رستوران ها، سالن های ورزشی، هتل ها، کافه ها، اماکن مذهبی و رستوران های ارائه دهنده فست فود بیشترین افزایش عفونت پیش بینی شده در هنگام بازگشایی را دارند.

لسكووك افزود كه براساس مدل تحقیقاتی، “این عفونت ها بسیار ناهمگون” اتفاق می افتند. “حدود 10 درصد از اماکن مورد علاقه جامعه،  باعث گسترش بیش از 80 درصد از کل عفونت ها هستند”. یکی دیگر از یافته های جالب این مطالعه این است که ساکنین مناطق کم درآمد بیشتر در معرض عفونت ناشی از کرونا ویروس هستند. زیرا  در این مناطق از شهر به دلیل کمبود امکانات تعداد کمتری از این مکان ها وجود داشته و طبیعتا به دلیل تقاضای بالا، شلوغتر خواهند بود”.

بیشتربخوانید:استراتژی منطقه ای ژاپن برای مقابله با کرونا

پرفسور لسکووک میگوید: به عنوان مثال مدل ما پیش بینی می کند که یک بار مراجعه به یک فروشگاه مواد غذایی برای یک فرد کم درآمد در مقایسه با یک فرد با درآمد بالاتر ، دو برابر خطرناک تر است”.

“این به این دلیل است که فروشگاه های مواد غذایی که افراد کم درآمد از آنها خرید می کنند به طور متوسط 60 درصد شلوغتر بوده و افراد 17 درصد بیشتر در آنجا می مانند.”

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، این مطالعه هنوز حضور افراد در مکانهایی با جمعیت بالقوه زیاد مانند مدارس، زندانها و خانه های سالمندان را بررسی نکرده است.

مترجم:امیرمحمدجواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ