خواص بی نظیر یونجه

Shabnam Khesal
نام علمی یونجه “Medicago sativa” است، اما با چندین نام دیگر از جمله گیاه گاومیش، لوسرن و داروی بنفش نیز شناخته می شود. کالیفرنیا بزرگ ترین تولید کننده یونجه در ایالات متحده است. گیاهان شبدر مانند در تابستان شکوفا می شوند و به اندازه 2 تا 3 فوت ارتفاع رشد می کنند و گل هایی […]
نام علمی یونجه “Medicago sativa” است، اما با چندین نام دیگر از جمله گیاه گاومیش، لوسرن و داروی بنفش نیز شناخته می شود. کالیفرنیا بزرگ ترین تولید کننده یونجه در ایالات متحده است. گیاهان شبدر مانند در تابستان شکوفا می شوند و به اندازه 2 تا 3 فوت ارتفاع رشد می کنند و گل هایی به رنگ آبی یا بنفش دارند.
فواید سلامتی یونجه برای بدن
به گزارش وب ام دی، مشخصات مغذی گیاه یونجه به این معنی است که فواید قابل توجهی برای سلامتی فراهم می کند، همچنین در پزشکی برای کمک به درمان طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. از فواید یونجه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
موثر بر انعقاد خون
یک وعده یونجه 13 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K را که ویتامین مهمی برای لخته شدن خون است، تامین می کند. ویتامین K به همراه کلروفیل و آهن نیز باعث تولید خون می شود که می تواند به افراد کم خون کمک کند. اگر داروی رقیق کننده خون وارفارین مصرف می کنید ممکن است بخواهید مصرف یونجه را محدود کنید زیرا ویتامین K می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد.
کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاص
رادیکال های آزاد در بدن می توانند منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب سلول شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، آلزایمر و غیره را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در یونجه با مبارزه با رادیکال های آزاد به بدن کمک می کنند تا به جنگ این بیماری ها برود.
قند خون ثابت
یونجه گیاهی غنی از فیبر است که با کاهش سرعت جذب گلوکز در روده به کنترل سطح قند خون کمک می کند در نتیجه احتمال می رود به کنترل دیابت و پیش دیابت کمک کند.
کاهش کلسترول
ترکیبات گیاهی به نام ساپونین باعث کاهش جذب کلسترول در روده می شود. کاهش کلسترول LDL (نوع بد) می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته کمک کند.
دستگاه ادراری سالم
یونجه به عنوان یک مدر طبیعی جریان ادرار را افزایش می دهد که می تواند به پاک سازی بدن از باکتری های مضر کمک کند. گرچه این یک روش ثابت شده برای درمان عفونت مجاری ادراری فعال نیست، اما ممکن است از شروع عفونت جلوگیری کند.
مواد مغذی یونجه
اگرچه یونجه غالبا برای تغذیه اسب و خرگوش استفاده می شود، اما برای سلامت افراد نیز مفید است. علاوه بر مصرف آن به عنوان مکمل، انسان یونجه را به صورت دانه های جوانه زده که در بخش محصولات بیشتر فروشگاه های مواد غذایی موجود است، مصرف می کند.
مواد مغذی در هر وعده
یک فنجان جوانه یونجه مواد مغذی زیر را برای بدن تامین می کند:
کالری: 7.6
پروتئین: 1.3 گرم
چربی: 0.2 گرم
کربوهیدرات ها: 0.7 گرم
فیبر: 0.6 گرم
قند: 0.1 گرم
یونجه ممکن است کم کالری باشد، اما دارای چندین ماده مغذی قابل توجه است که آن را به یک ماده غذایی نیرومند تبدیل می کند و آن شامل مس، فولات، آهن، منیزیم، منگنز، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C و ویتامین K است.
یونجه علاوه بر بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دارای ترکیبات فعال زیستی مانند آلکالوئیدها، کومارین ها، فلاونوئیدها و فیتواستروژن ها است که این ترکیبات احتمال می رود به جلوگیری از برخی بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.
مواردی که باید درباره مصرف یونجه مراقب آنها باشید
یونجه ممکن است در چگونگی عملکرد داروهای خاص مانند برخی از اشکال جلوگیری از بارداری تداخل ایجاد کند و از آنجا که یونجه لخته شدن خون را تقویت می کند در صورت استفاده از کومادین باید با پزشک خود درباره مصرف یونجه مشورت کنید شاید لازم باشد میزان یونجه خود را محدود یا به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنید.
طرز تهیه یونجه
جوانه های یونجه تازه دانه های جوانه زده ای هستند که تولیدکنندگان قبل از رشد کامل آنها را برداشت می کنند می توانید آن را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید البته می توانید آنها را در خانه نیز پرورش دهید.
برای جوانه زدن یونجه تقریبا 2 قاشق غذاخوری دانه به یک کاسه یا شیشه آب اضافه کنید و بگذارید 8 تا 12 ساعت بماند. دانه ها را آبکشی و خشک شان کنید و اجازه دهید 3 روز در دمای اتاق در یک منطقه آفتابی بمانند هر 8 تا 12 ساعت آنها را خیس کنید و آب اضافه آن را بگیرید. بعد از 3 روز بذرها را به مکانی با نور غیرمستقیم خورشید منتقل کنید و به طور دوره ای مرطوب شان کنید بعد از 5 یا 6 روز آماده خوردن می شوند.
هنگام جوانه زدن بذر در خانه خطر آلودگی باکتریایی وجود دارد، بنابراین برای اطمینان از شرایط رشد ایمن، اقدامات احتیاطی را انجام دهید، در صورت خرید جوانه یونجه از بیرون هم قبل از استفاده جوانه ها را کاملا بشویید. جوانه های یونجه تازه افزودنی خوشمزه ای به ساندویچ و سالاد است، همچنین می توان از آنها در رول های تابستانی یا به عنوان تزیین سوپ یا تاکو استفاده کرد.
یونجه را می توان به صورت خشک شده نیز خریداری کرد و آن را در آب با سایر گیاهان آب پز کرد یا از آن به عنوان چای استفاده کرد و حتی آسیاب شده آن را به اسموتی ها اضافه کنید، همچنین می توان داخل کپسول ها را با این پودر پر و به عنوان مکمل گیاهی مصرف کرد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ