خواص عناب در تقویت سیستم ایمنی بدن

Shabnam Khesal
میوه عناب که به عنوان خرما قرمز یا چینی نیز شناخته می شود بومی جنوب آسیا است، اما در سراسر جهان نیز محبوبیت پیدا کرده است. این میوه های کوچک گرد در بوته ها یا درختان گلدار بزرگ با نام علمی (Ziziphus jujuba) رشد می کنند. هنگام رسیدن میوه آن قرمز تیره یا بنفش رنگ […]
میوه عناب که به عنوان خرما قرمز یا چینی نیز شناخته می شود بومی جنوب آسیا است، اما در سراسر جهان نیز محبوبیت پیدا کرده است. این میوه های کوچک گرد در بوته ها یا درختان گلدار بزرگ با نام علمی (Ziziphus jujuba) رشد می کنند. هنگام رسیدن میوه آن قرمز تیره یا بنفش رنگ می شود و ممکن است کمی چروکیده به نظر برسند. به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی آن اغلب خشک شده و در نبات و دسرهایی در مناطقی از آسیا استفاده می شود. در طب جایگزین از عناب به طور گسترده برای بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب استفاده می شود. به گزارش هلث لاین، در این مقاله هر آنچه درباره میوه عناب باید بدانید از جمله ارزش غذایی، فواید و کاربردهای آن برای شما بیان می شود.

ارزش غذایی عناب

میوه عناب کالری کمی دارد، اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. یک وعده شامل 100 گرم عناب خشک شده یا حدود 3 عدد میوه آن موارد زیر را برای بدن تامین می کند:
کالری: 79
پروتئین: 1 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 20 گرم
فیبر: 10 گرم
ویتامین C: 77 درصد ارزش روزانه
پتاسیم: 5 درصد ارزش روزانه
عناب ها به دلیل محتوای فیبر زیاد و کالری کم یک میان وعده عالی و سالم محسوب می شوند و حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، اما به ویژه سرشار از ویتامین C، ویتامین مهم با خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین عناب حاوی مقدار مناسبی پتاسیم است که در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ها نقش حیاتی دارد. علاوه بر این، میوه های عناب حاوی کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی هستند که انرژی بدن شما را تامین می کنند. با این حال قند و کالری عناب خشک که معمولا در بسیاری از نقاط دنیا بیشتر مورد مصرف و پخت و پز قرار می گیرد بسیار بالاتر از میوه تازه آن است.

فواید میوه عناب

میوه های عناب مدت زیادی است که برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد این میوه ممکن است فواید چشمگیری برای سلامتی از جمله برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم بدن داشته باشد.

عناب سرشار از آنتی اکسیدان است

میوه عناب غنی از چندین ترکیب آنتی اکسیدان در درجه اول فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک است، همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن را معکوس کنند.
تصور می شود آسیب رادیکال های آزاد یکی از عوامل اصلی ایجاد چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها است به دلیل توانایی عناب در مبارزه با رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان های آن ممکن است مزایای بیشماری برای سلامتی داشته باشد. نتایج یک مطالعه روی حیوانات نشان داد فعالیت آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال های آزاد در کبد کمک می کند در حقیقت بیشترین مزایای میوه عناب به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن است.

عناب خواب و عملکرد مغز را بهبود می بخشد

عناب به طور گسترده در پزشکی جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آن ممکن است مسئول این اثرات باشد.
نتایج تحقیقات نشان می دهد عصاره میوه و دانه عناب باعث افزایش زمان خواب و کیفیت در موش های صحرایی می شود، همچنین این میوه اغلب توسط پزشکان داروی جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.
علاوه بر این مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد عناب ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند. تحقیقات روی موش ها حتی نشان می دهد عصاره های دانه عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند. برای درک کامل چگونگی تاثیر عصاره عناب بر مغز و سیستم عصبی تحقیقات بیشتری در فاز انسان لازم است.
عناب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با سلول های سرطانی مبارزه می کند
عناب ممکن است سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و با رشد سلول های سرطانی مقابله کند. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان داد پلی ساکاریدهای عناب که قندهای طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند ممکن است باعث جلوگیری از رادیکال های آزاد، خنثی سازی سلول های مضر و کاهش التهاب شود. کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 کمک کند.
مطالعه دیگری نشان داد لیگنین موجود در عناب، نوعی فیبر با خاصیت آنتی اکسیدانی باعث تولید سلول های سیستم ایمنی بدن می شود و سرعت خنثی سازی ترکیبات مضر توسط این سلول ها را افزایش می دهد. در یک مطالعه آزمایشگاهی رو موش ها عصاره عناب سلول های سیستم ایمنی بدن به نام سلول های کشنده طبیعی را تقویت می کند که می توانند سلول های مضر مهاجم را از بین ببرند.
همچنین میوه عناب سرشار از ویتامین C است که تصور می شود دارای خواص ضد سرطانی قدرتمند است. یک مطالعه آزمایشگاهی روی موش ها نشان داد تزریق ویتامین C با دوز بالا سلول های سرطانی تیروئید را از بین می برد، به علاوه مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره عناب چندین نوع سلول سرطانی از جمله تخمدان، دهانه رحم، پستان، کبد، روده بزرگ و سلول های سرطانی پوست را از بین می برد.
محققان معتقدند این مزایا در درجه اول نتیجه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه است. هنوز هم بیشتر این مطالعات روی حیوانات یا در آزمایشگاه انجام شده است، بنابراین قبل از نتیجه گیری قاطع تحقیقات بیشتری در فاز انسانی مورد نیاز است.
عناب هضم را بهبود می بخشد
محتوای فیبر بالای عناب ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند. حدود 50 درصد از کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر حاصل می شود که به اثرات هضم مفید آن مشهور است. این ماده مغذی به نرم شدن و افزودن فله به مدفوع کمک می کند. در نتیجه سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش افزایش می یابد و یبوست را کاهش می دهد. علاوه بر این، عصاره عناب ممکن است به تقویت پوشش معده و روده کمک کند، خطر آسیب به زخم و باکتری های مضر را که ممکن است در روده شما زندگی کنند کاهش می دهد.
در یک مطالعه عصاره های پلی ساکارید موجود در عناب روده موش های صحرایی مبتلا به کولیت را تقویت کرده و باعث بهبود علائم گوارشی آنها شده است. در نهایت فیبر موجود در عناب ممکن است به عنوان میوه سودمندی برای باکتری های مفید روده شما نقش داشته باشد و به آنها امکان رشد و پیشی گرفتن از باکتری های مضر را می دهد.

نکات منفی احتمالی درباره عناب

خوردن میوه عناب برای اکثر مردم گزینه بی خطری است، با این حال اگر داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا دیگر مهارکننده های جذب مجدد سروتونین نوراپی نفرین استفاده می کنید از خوردن عناب اجتناب بورزید زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.
علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی روی موش ها نشان داد عصاره میوه عناب ممکن است روی اثرات برخی از داروهای تشنج از جمله فنی توئین، فنوباربیتون و کاربامازپین تاثیر بگذارد، بنابراین اگر هرکدام از این داروها را مصرف می کنید قبل از افزودن میوه عناب به رژیم غذایی خود هرگونه نگرانی احتمالی را با پزشک خود درمیان بگذارید.

عناب را چگونه مصرف کنیم؟

میوه های ریز و شیرین عناب خشک، دارای بافتی جویدنی و طعمی شبیه خرما هستند. این میوه ها به صورت خام طعم شیرین و شبیه میوه سیب را دارند و می توانند به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف شوند. عناب خشک نیز معمولا در دسرها یا آب نبات ها به ویژه در آسیا استفاده می شود هنوز هم باید تاکید کرد کالری میوه های خشک بیشتر از میوه های تازه است، همچنین سرشار از قند هستند که باید مصرف آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه عناب، مارمالاد و عسل آن در مناطقی از آسیا رایج است.

در پایان

میوه های عناب که به آن خرما قرمز یا چینی نیز می گویند کم کالری و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است. با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی آنها برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارند، اما تحقیقات بیشتری در مورد فاز انسان مورد نیاز است. در صورت مصرف ونلافاکسین یا داروهای ضد تشنج باید از مصرف این میوه خودداری کنید.
گرچه عناب تازه و خشک هر دو عناصر غذایی بسیار مقوی به شمار می آیند، اما بخاطر داشته باشید نوع خشک شده آن از قند و کالری بیشتری در هر وعده برخوردار است، بنابراین بهتر است به اندازه متوسط از آن استفاده کنید.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ