احساس خستگی بعد از تزریق واکسن کرونا طبیعی است؟

حسام آرین
بیش از یک سال پس از گزارش نخستین ابتلا به ویروس کرونا تایید واکسیناسیون در سطح جهانی آغاز شده است و میلیون ها نفر علیه این بیماری همه گیر واکسینه شده اند. در حالی که این نخستین بار است واکسنی برای استفاده در یک جدول زمانی کوتاه مدت توزیع می شود، اما آنچه باعث نگرانی بسیاری می شود اخبار مربوط به عوارض […]

بیش از یک سال پس از گزارش نخستین ابتلا به ویروس کرونا تایید واکسیناسیون در سطح جهانی آغاز شده است و میلیون ها نفر علیه این بیماری همه گیر واکسینه شده اند. در حالی که این نخستین بار است واکسنی برای استفاده در یک جدول زمانی کوتاه مدت توزیع می شود، اما آنچه باعث نگرانی بسیاری می شود اخبار مربوط به عوارض جانبی احتمالی آن است. واکسن ویروس کرونا احتمال می رود ما را به دفاع از بیماری همه گیر نزدیک کند، اما ممکن است به آسانی قدم زدن در پارک نباشد. به گزارش ایندیاتایمز، برخی از عوارض جانبی آن نیز می تواند کمی ناخوشایند باشد.
پس از واکسیناسیون افراد احساس خستگی می کنند.
برای مثال خستگی می تواند یک واکنش احتمالی باشد که پس از واکسیناسیون انتظار می رود. در هند و سایر نقاط جهان بسیاری از افراد گزارش کرده اند پس از تزریق واکسن کووید-19، احساس خستگی داشتند که البته می توان آن را انتظار داشت، اما آیا این یک واکنش طبیعی است؟ اگر بعد از تزریق مشکوک به خستگی غیرعادی هستید، باید چه کار کنید؟

چرا واکسن عوارض جانبی ایجاد می کند؟

ایمن سازی با نوعی ‘فریب’ بدن کار می کند. هنگامی که به سیستم بدن ویروس زنده یا اصلاح شده تزریق می شود برخی واکنش های التهابی شروع شده و تولید آنتی بادی در بدن آغاز می شود. این به نوبه خود منجر به عوارضی می شود که برخی از آنها شامل تب، لرز، درد در محل تزریق، حالت تهوع و در برخی موارد خستگی و درماندگی است.
حال اگرچه اغلب عوارض جانبی به طور معمول خفیف و موقتی هستند، اما پس از دریافت دو دوز کامل اتفاق می افتد. برخی از آنها مانند حالت تهوع و خستگی نیز می توانند رخ دهند، اما احتمال بروز چنین مواردی رایج نیست، همچنین بسیاری از این علائم می توانند خود بیماری را تقلید کنند، اما نباید با آلوده شدن به ویروس اشتباه گرفته شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فواید اسطوخودوس / از التیام زخم تا کاهش ریزش مو

چه عواملی باعث خستگی می شود؟

خستگی و ماندگی بندرت می تواند به بیماری خاصی ارتباط نداشته باشد به طور معمول این دو نشانه ناشی از مشکلاتی مانند سیستم ایمنی بیش فعال یا به شدت درگیر، سبک زندگی ناسالم و استرس شدید است، همچنین در موارد خاص عفونت ویروسی و باکتریایی و خستگی می توانند ناشی از گسترش سریع میکروب عفونی به سلول های حیاتی بدن باشد. در موارد واکسیناسیون هنگامی که جسمی به عمد به میکروب آلوده می شود خستگی و خواب آلودگی یک واکنش التهابی طبیعی است.

چرا خستگی نگران کننده است؟

هستند افرادی که خستگی بعد از واکسیناسیون را گزارش کرده اند، از احساس خستگی و گرفتن مرخصی پس از ترزیق گلایه دارند حتی در یک مورد شدید یکی از اعضای کادر درمان پس از تزریق واکسن فایزر بیهوش شد. با این حال، از آنجا که غیر معمول است و هرگونه احساس ناراحتی، خواب آلودگی یا خستگی می تواند گیج کننده باشد و خستگی به عنوان یک علامت می تواند ادامه کار و فعالیت را روز پس از واکسیناسیون برای فرد دشوار کند، بنابراین در حال حاضر مردم نگران هستند که چنین علائمی باعث افزایش میزان تزلزل و اثرگذاری واکسن شود.

چگونه می توان فهمید خستگی شما با واکنش واکسن ارتباط دارد؟

به یاد داشته باشید حتما احساس خستگی به واکسن مربوط نیست. خستگی به عنوان یک علامت می تواند به چاقی، کمبود مواد مغذی موردنیاز بدن، فرسودگی شغلی، بهبودی از بیماری یا به طور کلی فقط استرس مرتبط باشد. اگر بعد از تزریق واکسن علائم دیگری مانند تب یا لرز را تجربه کردید در این حالت ممکن است خستگی به علائم ناخوشایند مرتبط با واکسن مرتبط باشد.

چه کاری باید انجام دهید؟

اگر خستگی و ضعف شما به واکسن کرونا مربوط باشد جای نگرانی ندارد. با این حال، احساس خستگی و درماندگی زیاد می تواند روز شما را ناخوشایند کند. به علاوه، برای اینکه واکسن خوب کار کند سالم و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

چگونه علائم خود را در خانه مدیریت کنیم؟

اگر خستگی تمرکز روی کار پیش روی شما را دشوار می کند می توانید از نوشیدنی ها، گیاهان و مکمل های انرژی زای طبیعی استفاده کنید، همچنین پزشکان به افراد پیشنهاد می کنند داروهای ضد نسخه را برای مدیریت و تسکین علائم در خانه مصرف کنند. اگر واکنش های نامطلوب و غیرمعمولی را تجربه کردید یا تفاوتی در سطح انرژی خود مشاهده نکردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ