آموزش ماساژ نوزاد و فواید زیاد آن

Shabnam Khesal
ماساژ کودک فواید متنوعی دارد با هر ضربه آرام کودک شما احساس خوشایند و دوست داشتن می کند و پیوند عاطفی بین شما توسط ماساژ تقویت می شود، همچنین ماساژ کودک این امکان را می دهد که آرامش بیشتری داشته باشد که به احتمال زیاد خواب او را بهبود می بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد ماساژ کودک حتی […]
ماساژ کودک فواید متنوعی دارد با هر ضربه آرام کودک شما احساس خوشایند و دوست داشتن می کند و پیوند عاطفی بین شما توسط ماساژ تقویت می شود، همچنین ماساژ کودک این امکان را می دهد که آرامش بیشتری داشته باشد که به احتمال زیاد خواب او را بهبود می بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد ماساژ کودک حتی ممکن است باعث رشد سالم وی شود اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
برخی از والدین از نحوه شروع و انجام آن اطلاعات کافی ندارند، بنابراین ما یک راهنمای مفید در مورد مزایا و تکنیک ها برای شما ارائه داده ایم. به گزارش هلث لاین، این همه مواردی را که باید درباره ماساژ کودک بدانید به شما یاد می دهد.

بیشتربخوانیم:درمان دردهای کودک با ماساژ نقاط مختلف بدن

اتصال از طریق ماساژ کودک

ماساژ کودک راهی عالی برای نزدیک شدن شما به فرزند خود است. اعتماد و ارتباط همزمان با تعامل با کودک شما شکل می گیرد. لمس آرامش بخش شما باعث می شود کودک نیز دوست داشته شود و مورد توجه قرار گیرد، همچنین کودک شما هنگام ماساژ احساس آرامش می کند. گزارش ها در این زمینه نشان می دهد این آرامش ممکن است به بهبود خواب وی نیز کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

فواید ماساژ کودک برای سلامتی

بر اساس انجمن بین المللی ماساژ نوزادان، ماساژ کودک ممکن است به تحریک سیستم گردش خون و هضم وی کمک کند که این ممکن است به نوبه خود به برخی از نوزادان با شرایطی از جمله کمک کند:
گاز
گرفتگی عضلات
قولنج
یبوست
همچنین ماساژ می تواند به کاهش تنش عضلانی، دردهای در حال رشد، ناراحتی دندان درآوردن و تحریک رشد نوزادان نارس کمک کند. با این حال، یک بررسی سیستماتیک شواهد کمی در مورد این مزایای گزارش شده نشان می دهد، بنابراین برای تایید این ادعاها تحقیقات بیشتری لازم است.
اگر کودک شما از نظر سلامتی مشکلی دارد ابتدا باید با پزشک وی صحبت کنید و سپس تصمیم بگیرید آیا باید کودک خود را ماساژ دهید یا خیر.

بیشتربخوانیم:یبوست نوزادان را با ماساژ دادن رفع کنید

چه زمانی ماساژ کودک را شروع کنید

انجمن بین المللی ماساژ نوزادان پیشنهاد می کند والدین به محض تولد کودک لمس و ماساژ را انجام دهند. بسیاری از مادران و پدران دوست دارند این کار را با قرار دادن کودک خود روی سینه بدون لباس و پوشش انجام دهند که این به عنوان تماس پوست با پوست با نوزادان یا مراقبت کانگورویی شناخته می شود. در حالی که کودک خود را نزدیک نگه داشته اید به تدریج شروع به نوازش پاها و پشت او کنید، سپس مناطق دیگر بدن وی را مانند بازوها نوازش کنید.
بعد از چند هفته بعد از تولد می توانید ماساژ کودک را شروع کنید. با این حال، مطمئن شوید روحیه و شرایط کودک خود را در نظر دارید. کودک شما هنگامی که آماده ماساژ دادن به او هستید باید آرام، هوشیار و راضی به انجام ماساژ باشد. هرگز هیچ روش ماساژی را دنبال نکنید که به نظر می رسد برای کودک ناراحت کننده است. بر اساس گزارش کلینیک مایو، بهترین زمان برای ماساژ زمانی نیست که کودک شما از شما رو برمی گرداند یا بازوهای خود را سفت کند، همچنین پیشنهاد می کند حداقل 45 دقیقه پس از تغذیه نیز از انجام این کار خودداری کنید زیرا ماساژ دادن کودک بلافاصله بعد از غذا خوردن باعث استفراغ می شود.

چند بار باید کودک را ماساژ دهید؟


اینکه هر چند وقت یکبار کودک خود را ماساژ دهید به شما و کودکتان بستگی دارد. بعضی از والدین روزانه کودک خود را ماساژ می دهند در حالی که والدین دیگر یک روز در میان کودک خود را ماساژ می دهند. شما می توانید کودک خود را در طول صبح ماساژ دهید تا در طول روز به انرژی و شادابی لازم دست پیدا کند یا شب قبل از خواب تا به وی کمک کند راحت بخوابد. برای کمک به تعیین بهترین روش ماساژ به نشانه های کودک خود توجه کنید.

تکنیک هایی برای ماساژ دادن کودک

در اینجا چند نکته و تکنیک آورده شده است که به شما و کودکتان کمک می کند تا از زمان ماساژ استفاده بهینه کنید.

داشتن فضای دنج ضروری است

کودک خود را در مکانی گرم و ساکت ماساژ دهید، اطمینان حاصل کنید شما و کودک در یک مکان راحت هستید. او را روی حوله به پشت بخوابانید تا بتواند ارتباط چشمی را باهم حفظ کنید. این کار می تواند روی میز تعویض آنها یا روی تخت شما نیز انجام شود به کودک بفهمانید وقتی لباس را از تنش خارج می کنید زمان ماساژ فرا رسیده است.

آهسته شروع کنید


کودک خود را به پشت بخوابانید و مالش آرام هر قسمت از بدن را شروع کنید. در ابتدا لمس شما باید ملایم باشد مدتی را به مالیدن هر یک از اعضای بدن آنها اختصاص دهید از ناحیه سر شروع و به تدریج به سمت پایین بدن حرکت کنید. زمان مشخصی برای ماساژ توصیه نمی شود هر قسمت از ماساژ باید تا زمانی که شما و کودک از آن لذت می برید طول بکشد، همچنین می توانید کودک خود را برای ماساژ کوتاه روی شکم قرار دهید هرچند ممکن است برخی از نوزادان دوست نداشته باشند مدت طولانی روی شکم بخوابند.

همه چیز را دوباره تکرار کنید

اگر شما و کودک از ماساژ لذت می برید حرکات نوازش و ماساژ را تکرار کنید دوباره از سر آنها شروع و به سمت پایین پاهایش حرکت کنید.

صحبت کردن با کودک

هنگام ماساژ همیشه با کودک خود ارتباط برقرار کنید. نام آنها و کلمه “استراحت” را تکرار کنید تا به آنها کمک کند آرام شوند، همچنین هنگام حرکت و چرخاندن بدن آنها می توانید برایش قصه بگویید یا شعر مورد علاقه اش را بخوانید.

استفاده از روغن اختیاری است

بعضی از والدین استفاده از روغن را حین ماساژ کثیف می دانند در حالی که والدین دیگر از آن برای کمک به از بین بردن اصطکاک پوست در اثر ماساژ استفاده می کنند. اگر از روغن استفاده می کنید مطمئن شوید یکی از مواد بی بو و خوراکی را تهیه کرده اید زیرا کودک ممکن است آن را بمکد. نخست روغن را روی تکه ای از پوست کودک آزمایش کنید تا مطمئن شوید آیا نسبت به آن واکنشی دارد یا خیر این امر به ویژه برای نوزادان دارای حساسیت یا حساسیت پوستی بسیار مهم است.

در پایان

ماساژ کودک یک درمان شگفت آور و تسکین دهنده است که کودک را آرام می کند و باعث ایجاد پیوند عاطفی محکم بین شما می شود. با این حال، ماساژ دادن به طور طبیعی برای همه والدین کار راحتی نیست، بنابراین اگر در ابتدا ماساژ دادن کودک شما نتیجه نمی دهد، ناامید نشوید.
شما و کودکتان ممکن است مجبور شوید قبل از ماساژ درست چند بار تمرین کنید. با هر تمرین پیوند عاشقانه و عمیق تری بین شما و کودکتان ایجاد می شود. این کار را ادامه دهید حتی اگر اوایل کار ماساژ کودک برایتان قابل تحمل نباشد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ