خواص سرکه سیب برای سلامتی و قلب

Shabnam Khesal
سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب است که قرن ها مردم از آن در آشپزی و دارو استفاده می کردند. بسیاری از مردم ادعا می کنند می توانند طیف وسیعی از مشکلات مربوط به سلامتی را برطرف کند، اما ممکن است تعجب کنید که این تحقیقات چه می گوید. سرکه سیب دارای خواص مختلفی از جمله اثرات ضد میکروبی و […]
سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب است که قرن ها مردم از آن در آشپزی و دارو استفاده می کردند. بسیاری از مردم ادعا می کنند می توانند طیف وسیعی از مشکلات مربوط به سلامتی را برطرف کند، اما ممکن است تعجب کنید که این تحقیقات چه می گوید.
سرکه سیب دارای خواص مختلفی از جمله اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. علاوه بر این، شواهد نشان می دهد ممکن است فوایدی برای سلامتی مانند کمک به کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت داشته باشد. با این حال، تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد و قبل از اینکه به عنوان یک روش درمانی جایگزین توصیه شود به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. به گزارش هلث لاین، این مقاله به بررسی شواهد موجود در مورد فواید احتمالی سرکه سیب برای سلامتی می پردازد.

سرکه سیب سرشار از مواد مفید

سرکه سیب از طریق فرآیند دو مرحله ای ساخته می شود، نخست تولید کننده سیب های خرد شده را در معرض مخمر قرار می دهد که قندها را تخمیر کرده و به الکل تبدیل می کند. بعد آنها باکتری ها را برای تخمیر بیشتر الکل اضافه می کنند و آن را به اسید استیک ترکیب اصلی فعال در سرکه تبدیل می کنند. اسید استیک بوی ترش و طعم شدیدی به سرکه می دهد. محققان معتقدند این اسید مسئول فواید سلامتی سرکه سیب است.
سرکه سیب ارگانیک و تصفیه نشده حاوی ماده ای به نام مادر است که از رشته هایی از پروتئین ها، آنزیم ها و باکتری های دوستانه تشکیل شده است که ظاهری مبهم به محصول می دهد. برخی افراد معتقدند مادر مسئول بیشتر مزایای آن برای سلامتی است اگرچه در حال حاضر هیچ مطالعه ای برای حمایت از این موضوع انجام نشده است. در حالی که سرکه سیب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی نیست، اما مقدار کمی پتاسیم ارائه می دهد، همچنین مارک های با کیفیت خوب حاوی برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان نیز هستند.

سرکه سیب به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند

سرکه می تواند به از بین بردن عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها کمک کند. مردم به طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می کردند. بقراط، پدر طب مدرن بیش از 2 هزار سال پیش از سرکه برای پاک سازی زخم ها استفاده می کرد، همچنین سرکه یک ماده نگهدارنده مواد غذایی است و مطالعات نشان می دهد از رشد و از بین بردن مواد غذایی در باکتری هایی مانند اشریشیا کلی جلوگیری می کند.
اگر به دنبال یک روش طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید سرکه سیب می تواند به شما کمک کند، همچنین گزارش های Anecdotal حاکی از آن است سرکه سیب رقیق شده هنگام استفاده روی پوست می تواند به رفع آکنه کمک کند، اما به نظر می رسد هیچ تحقیق قوی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

سرکه سیب به کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت کمک می کند

تا به امروز یکی از قانع کننده ترین کاربردهای سرکه سیب کمک به درمان دیابت نوع 2 است. دیابت نوع 2 با سطح بالای قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین مشخص می شود. با این حال، افراد بدون دیابت هم می توانند از حفظ سطح قند خون خود در محدوده طبیعی بهره مند شوند زیرا برخی از محققان معتقدند بالا بودن قند خون دلیل اصلی پیری و بیماری های مختلف مزمن است. موثرترین و سالم ترین راه برای تنظیم سطح قند خون عدم مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر است، اما سرکه سیب نیز احتمال می رود اثر مفیدی داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهد سرکه سیب مزایای زیر را برای قند خون و سطح انسولین ارائه می دهد:
یک مطالعه کوچک نشان می دهد سرکه ممکن است حساسیت به انسولین را طی یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا 19 تا 34 درصد بهبود بخشد و به طور قابل توجهی قند خون و پاسخ انسولین را کاهش دهد.
در یک مطالعه کوچک روی 5 فرد سالم سرکه پس از خوردن 50 گرم نان سفید، قند خون را 31.4 درصد کاهش داد.
یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به دیابت گزارش داد مصرف 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب صبح روز بعد قند خون ناشتا را 4 درصد کاهش می دهد.
بسیاری از مطالعات دیگر روی انسان نشان می دهد سرکه می تواند عملکرد انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد. مراکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه می گویند بسیار مهم است افراد درمان پزشکی را با محصولات بهداشتی اثبات نشده جایگزین نکنند. اگر در حال حاضر از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنید قبل از افزایش مصرف هر نوع سرکه با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند

شاید تعجب آور باشد مطالعات نشان می دهد سرکه سیب می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند. چندین مطالعه انسانی نشان می دهد سرکه سیب می تواند احساس سیری را افزایش دهد که باعث می شود کالری کمتری مصرف کنید و شاهد کاهش وزن باشید به عنوان نمونه بر اساس یک مطالعه مصرف سرکه سیب به همراه یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا منجر به افزایش احساس سیری شده و باعث شد شرکت کنندگان در طول بقیه روز 200 تا 275 کالری کمتر بخورند.
علاوه بر این، یک مطالعه روی 175 فرد مبتلا به چاقی نشان داد مصرف روزانه سرکه سیب منجر به کاهش چربی شکم و کاهش وزن می شود:
مصرف یک قاشق غذاخوری معادل 12 میلی لیتر منجر به کاهش 1.2 کیلوگرم
مصرف 2 قاشق غذاخوری معادل 30 میلی لیتر منجر به کاهش 1.7 کیلوگرم
با این حال، به خاطر داشته باشید این مطالعه به مدت 3 ماه ادامه داشت، بنابراین به نظر می رسد تاثیرات واقعی بر وزن بدن نسبتا کم باشد. همانطور که گفته شد به سادگی افزودن یا کم کردن غذاهای منفرد یا مواد تشکیل دهنده به ندرت تاثیر قابل توجهی بر وزن دارد. این کل رژیم یا سبک زندگی شما است که باعث کاهش وزن طولانی مدت می شود.
به طور کلی سرکه سیب ممکن است با تقویت احساس سیری، کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین در کاهش وزن نقش داشته باشد. سرکه سیب فقط حاوی حدود سه کالری در هر قاشق غذاخوری است که بسیار کم است.

سرکه سیب سلامت قلب در حیوانات را بهبود می بخشد

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ است، چندین عامل بیولوژیکی با خطر ابتلا به بیماری قلبی در ارتباط هستند. تحقیقات نشان می دهد سرکه سیب می تواند چندین مورد از این عوامل خطر را بهبود بخشد. با این حال، بسیاری از مطالعات روی حیوانات انجام شده است.
این مطالعات حیوانی نشان می دهد سرکه سیب می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید و چندین فاکتور خطر دیگر بیماری های قلبی را کاهش دهد. برخی از مطالعات روی موش ها نیز نشان داده است سرکه فشار خون را کاهش می دهد که یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی و کلیوی است. با این حال، هیچ دلیل خوبی در مورد مفید بودن سرکه سیب برای سلامت قلب در انسان وجود ندارد. محققان باید قبل از نتیجه گیری محکم مطالعات بیشتری انجام دهند.

سرکه سیب سلامت پوست را تقویت می کند

سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری های پوستی مانند خشکی پوست و اگزما است. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است استفاده از سرکه سیب موضعی می تواند به تعادل PH طبیعی پوست کمک کرده و از پوست محافظت کند. از طرف دیگر، صابون ها و پاک کننده های قلیایی می توانند اگزما را تحریک و علائم را بدتر کنند.
با توجه به خواص ضد باکتریایی آن، سرکه سیب می تواند از نظر تئوری از جلوگیری از عفونت های پوستی مرتبط با اگزما و سایر بیماری های پوستی کمک کند. بعضی از افراد از سرکه سیب رقیق شده در یک روشویی یا تونر استفاده می کنند. ایده این است که می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از بروز لکه ها جلوگیری کند. قبل از استفاده از روش های درمانی جدید به خصوص روی پوست آسیب دیده با پزشک خود مشورت کنید. از مالیدن سرکه رقیق نشده روی پوست خودداری کنید زیرا باعث سوختگی می شود.

مقدار و نحوه استفاده از سرکه سیب

بهترین روش برای استفاده از سرکه سیب در رژیم غذایی استفاده از آن در پخت و پز است. این یک افزودنی ساده به غذاهایی مانند سس سالاد و مایونز خانگی است. برخی افراد نیز دوست دارند آن را در آب رقیق کرده و به عنوان یک نوشیدنی استفاده کنند. دوزهای معمول از یک تا 2 قاشق چای خوری تا یک تا دو قاشق غذاخوری در روز در یک لیوان بزرگ آب مخلوط می شود.
بهتر است با دوزهای کم شروع و از مصرف مقادیر زیاد خودداری کنید. سرکه سیب زیاد می تواند عوارض جانبی مضر از جمله فرسایش مینای دندان و تداخلات بالقوه دارویی ایجاد کند. برخی از متخصصان رژیم درمانی توصیه می کنند از سرکه های سیب ارگانیک و تصفیه نشده که حاوی مادر هستند استفاده کنید.
در پایان
بسیاری از وب سایت ها و طرفداران طب سنتی ادعا می کنند سرکه سیب دارای مزایای استثنایی از جمله تقویت انرژی و درمان برخی بیماری ها است. متاسفانه، تحقیقات کمی برای حمایت بیشتر این ادعاها در مورد مزایای سلامتی آن وجود دارد. با این اوصاف برخی مطالعات نشان می دهد ممکن است فوایدی از جمله از بین بردن باکتری ها، کاهش سطح قند خون و کاهش وزن داشته باشد. به نظر می رسد سرکه سیب بی خطر است به شرطی که مقدار زیادی از آن را مصرف نکنید، همچنین این ماده دارای کاربردهای مختلف دیگری غیر مرتبط با سلامتی از جمله به عنوان نرم کننده طبیعی مو، محصول مراقبت از پوست و ماده تمیز کننده است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ